Blogiarhiiv

11/29/2025

Múm -- History Of Silence (2025)



Morr/Bandcamp

  • Art pop 
  • Indietronica 
  • Ork-pop 
  • Chamber pop 
  • Folktronica 
  • Ambient pop 
  • New Weird Iceland 
  • Electronic 
  • Baroque pop

Viimati üllitas stuudiokraami kunagine Islandi muusikaline ime 12 aastat tagasi -- pikem paus eelnevalt palju üllitanud artistidele tuleb reeglina kasuks. Esiteks kuulajad saavad eelmiste albumite osas hinnangulisi korrigeerimisi teha (jõuavad uuesti üle kuulata) ning teisalt artistid suudavad distantseeruda eelnevalt loodust; kolmandaks uute ideede kogumiseks on see samuti paras aeg. Mingil aastal põikasid ka Eestisse Leigo järvemuusika festarile. Mis on vaikus? Kas vaikuse kestmise pikkuseks on 4 minutit ja 33 sekundit? Või on vaikus hoopis nähtamatu vestlus -- nagu sisendas kuulajatele CAN`i esimesel plaadil Malcolm Mooney. Nad on ju pärit Islandilt -- seal väidetavalt võib isegi teatud kohtades tajuda absoluutset vaikust. Kuidas vaikus suhestub tühjusega? Kui jah, siis milles peitub nende ühisosa? Vaikus kaasaja kontekstis on suhteline fenomen, mille ilmnemine pigem tuleneb suhestatusest ümbritsevasse mürra. Helid, mis oma korrastatuses summutavad ja minimeerivad tolle kaootilisust, toorust ning häirivust. Olles funktsionaalselt puhvriks ning kõrvatroppideks. Aga Múm on vahepeal õppinud ära mõned trikid -- õppinud kasutama ühelt poolt vokoodrit (loos "Only Songbirds Have A Sweet Tooth", st mitte labastama sellega muusikat) ning teisalt esmapilgul kaugenenud elektroonilisest muusikast klassikalisema ja ämbientsema helikeele poole. Ent see kõik on petlik -- mille järele ei olegi õieti vajadust küsida. Nende 33 minuti jooksul tuleb esile erineva reljeefiga valendikke, milles on nii elektroonilist igikeltsa kui kammerlikku viirgamist. Näiteks avalugu "Miss You Dance" ulatab juhtniidid hästi kätte -- orkestreeritud helide all pulseerivad kodusaare tektoonilised rütmid -- ent põtkides peenetundeliselt, mitte kogu maastikku ümber pöörates. Sinna sekka lisatakse pahupidi pööratud heiastusi nii helis kui vokaalselt, mis tekitavad positiivset kummastust. Võiks ju kergema vastupanu teed minnes sõnada, et ülejäänud seitse lugu (peen)häälestavad ning kombineerivad mainitud elementidega; ent nõnda lihtne ka asi ei ole. Liigutakse vaikses melanhoolias; isegi kui mõtiskluse žestid tunduvad küllaltki lihtsatena, siis see on lihtsus, mis sünnib arvustuse algul vihjatud kunstilise pagasi tunnetuslikust analüütilisusest. 8.5 (7.5-9.0)

Faust -- IV (1973)




Virgin

  • Krautrock 
  • Art rock 
  • Avant-prog 
  • Proto-industrial 
  • Electronic 
  • Avant-garde 
  • Post-classical 
  • Psychedelic 
  • Folk rock 
  • Motorik 
  • Experimental rock 
  • Progresssive rock 
  • Improvised music 
  • Avant-rock 
  • Drone pop 
  • Noise rock

Ma olen kohanud veidrat (muidu olulise muusikablogija) arvamust, nagu Wümme legendi Faust`i kitarrisaund oleks imeliku tämbriga. Õigupoolest on enamus nende muusikast tasakaalust väljas, vaaruv ning purjus (kui soovite!). Ühesõnaga -- normidest hälbinud! Käesoleval 8-loolisel skaleeritakse mõnuga helilisi horisonte -- üle-eluline psühhedeelialaine taandub mingil hetkel, muutudes sulniks pastoraalsuseks; kabaree või klassikalise muusika lõiked - tõsi, suht katkendlikud, pealtnäha räsitud ning liigestest lahti - muutuvad ühtäkki reipaks kosmiliseks elektroonikaks. Vaikusest sünnib kunati müra. Ning loomulikult sähvivad kitarrisaundid, mis ei jää siin mitte põgusaks ilminguks ning kergemeelseks ettevõtmiseks -- kitarride tummine ballast ennustas GYBE! sündi teispool Atlandit Saint Lawrence`i jõe kaldal umbes paari kümnendi pärast (umbes sellal kui Faust uuesti kokku tuli). Kiired üleminekud ning muutumised ongi Faust`i üheks tunnusmärgiks -- mida tunnustavalt on esile tõstnud üks nendest mõjukas mõjutatu -- Stereolab. Enamgi veel -- loos "Picnic On A Frozen River, Deuxieme..." saab hüpnootiliselt ringi udjav improkäik äkitsi läbi. Tõepoolest, kui mingi idee saab ammutatud -- milleks siis sujuvalt lõpetada?! Juhe tuleb õkva seinast välja tõmmata! Seda nad tegid, jättes endast inspireeriva pärandi maha. Kogu see protoindustriaalne ajam - mis oli just osaliselt ajendatud moodsast eluolust võõrandumisest - käiati varsti Briti saartel (osaliselt) postpungi egiidi all. Kui Düsseldorf oli Kraftwerk`i liikmete sõnul tohutult okupeeritud büroohoonetega (millele nad vastandusid robotiesteetika ning anonüümse ühendkehandi ja -ideoloogia kujundamisega), siis brittide niigi vilets eluolu kusagil Sheffield`is ja Manchester`is kutsus esile radikaalseid esteetilisi suundumusi (mida veelgi katalüseeris üks Raudseks Leediks kutsutu). 9.0 (8.5-10)

Origami Repetika -- Say Hey Horses (2011)



Proc-Records

  • DIY 
  • Chillwave 
  • Drone pop 
  • Psych-pop 
  • Lo-fi 
  • Tracker music 
  • Organcore 
  • Synth-wave 
  • Indietronica 
  • Glo-fi 
  • Electronic 
  • Post-disco 
  • Yacht pop 
  • Chiptune

Ameeriklase Adam Sigmund'i (AS) ehk Origami Repetika neljalooline taies on ilmselt üks tema viimaseid, mida ma ei ole arvustanud või on see siiski petlik ilme, kuivõrd mees on viljakalt tegutsenud juba nullindate esimesest poolest saati ning tabanud tollaseid indimuusika tendentse ülitabavalt -- tehes seda jäljendamata ning kindlasti püüdes sellest mitte labast hõlpu lõigata. Ise pigem on alati andnud asjale natuke omapärase nurga, kasutades nii kaheksabitist ehk siis mõnevõrra primitivistlikuks peetava muusika elemente; lisaks ka teistlaadi prmitivismi -- loomuldasa lo-fi ja DIY-esteetikat indimuusikaga ristates (või siis andes sõltumatule muusikale tagasi algupärasuse). Näituseks 15-minutilise taiese avalugu "Chips in the Hay" on fantastiline avang, mis kõlab justkui Spacemen 3 oleks kusagil paralleelmaailmas musitseerimas, ümbritsetuna ideelistest patroonidest Silver Apple'ist, Faust'ist, Velvet Underground'ist, Neu!'st ja Suicide'ist. Sellesse taiesesse on kätketud primitiivsust ja metsikust, mis seob loo orgaaniliselt helilise paganlusega ehk siis eluterve nng avatud tunnetusega ka ajalooliselt. Ülejäänud kolm lugu heiskavad vapralt purjed, et seilata hoopis mujale. Päike tõuseb, mõnus tuule miilamine lükkab parrast edasi -- ent ka kergekaaluline chillwave-trillerdamine on ka väga väärt kuulamine -- chillwave oma parimal kujul kõlab tõesti kui mahendatatud päikesepaiste maheda tuuleiili näkku puhumise saatel. Ei ole ei kuum ega ole ka külm -- tundes end õnnistatuna kaunite mälestuste ning kohe saabuva õnneküllase tuleviku ootuses (mistõttu tulevik on peaaegu alati rohkemal või vähemal määral võõrastav). Avaloo raskuskese on asendatud millegi teistmoodi navigeeritavaga --ühte lukku sisenev vokaal ei ole mitte niivõrd sõnumi edastamiseks, kuivõrd muusikaliseks varieeruvuseks mõeldud. Aga sõnum jätkub ja laieneb -- kuivõrd lugu "The Odor of Team Spirit" paisub piiritletud membraanruumis joviaalseks diskoks. Allasurutud ja higine, kleepuv ja häbenev, saladuslik ja sensuaalne (nagu geidisko esimesed sammud konservatiivses kogukonnas). Kõiges selles on meeldivas ulatuses liialdust - ent see ei paisu laadatralliks, kuna seda kontrollib tark looja. Kuigi ükski senini kuuldud AS albumitest ei ole pettumust valmistanud, siis näikse, et käesolev võib olla isegi tema meeldejäävaim. 9.0 (8.5-9.5)

Droughtwerk -- Children EP (2025)



Red Eye

  • Techno
  • Electronic music
  • Acid techno
  • Club dance
  • Tekno

Käesolev 4-looline EP on meisterlik harjutus heli vastuolulises projitseerituses, tasakaalustades osavalt toorest intensiivsust atmosfäärilise hingamisega. Üllitis on kokkuvõtlik, ent sügavalt kihiline teekond 90ndate alguse Briti tehnotundlikkuse südamesse. Rütmiline raamistik on terav ja hoolikalt viimistletud, kuid seda ümbritseb pehmem helikangas, andes kogu salvestisele märkimisväärse ruumi- ja soojustunde. On lahe atmosfäär -- see ei pulseeri lihtsalt; see hingab. Tunne on erinev kaasaegse elektroonilise muusika külmast ning kliinilisest läikest. Tõmbaksin teie lahkel loal mõnuga lahti võrdluse vana palksaunaga kusagil tiigi või ojakese kaldal, mida on hoolikalt samblaga polsterdatud. Kuumus on käegakatsutav -- ehe, elav, hingav küte, mis näpistavate kuumatorgetega ergutab keha ja vaimu. See heli tõmbab kuulaja endasse aurava ja haarava täpsusega, lastes õhul ringelda ilma põhienergiat ära põletamata. Ka Droughtwerk demonstreerib omi helilisi arme ja ebakõlasid häbenemata. Need kakskümmend neli ja pool minutit iseloomustavad žanri kuldajastut, olles leidnud identiteedi mahajäetud tööstushoonetest ja taastootmisallika piraatraadioülekannetest.
Temaatilised alavoolud on samavõrd intrigeerivad. Nimiloost avalugu intrigeerib reaga, mis väljendab vastumeelsust "teiste inimeste" suhtes. Inimpõlglik deklaratsioon igatahes loob klubidele orienteeritud meediumi kontekstis põneva pinge. Või on see salajane, omamoodi perversselt kirglik armastuskiri klubile kui ülimale ühise vabanemise institutsioonile, kohale, kus üksikisikud võivad soovi korral saavutada ekstaatilise anonüümsuse. Või viitab see erakliku alkeemiku võrdkujule, kelle intensiivne fookus on suunatud tõelise helilise (kvint)essentsi ekstraheerimidele.
Kõigis neljas loos vihjatakse Britannia laotehno alustaladele - aga ka põhitellingule nimega Kraftwerk - rikastades seda kõike hilisematest aegadest ammutatud trikkide ja manipulatsioonidega. Ning kahtlemata Detroit'i ainitine vaade tehnosagedustele hüpnotiseerib ja ergastab. Head asjad ning väljapaistvad isikud ongi sageli vastuokslikud. See on nii isolatsiooni deklaratsioon kui ka üleskutse ühenduse loomiseks, tõestades, et kõige sügavam tantsumuusika asub alatihti tantsupõranda kollektiivse anonüümsuse ja looja isikupärase fookuse vahelises ruumis. See on hädavajalik kuulamismaterjal kõigile, kes otsivad rütmilist jõudu, mis on ühendatud nutika orgaanilisusega. Siin põrand vappub ja lainetab, tekitamata siiski mõrasid sellesse. 8.5 (8.5-9.0)

11/28/2025

[Teaser of the day] Nole Plastique - Crowled


  • Experimental electronica 
  • Electronic music
  • Avant-garde 
  • Lobit
  • Experimentalism
  • Avant-electronica 

Label: 20kbps 
Year: 2005

[Teaser of the day] Polodecarne - Mosquito


  • Electronic music 
  • Improvised noise
  • Freeformfreakout 
  • Experimentalism 
  • Avant-garde
  • Post-industrial 

Artist: Polodecarne
Release: Free
Year: 2006

[Teaser of the day] Miguel Gil - el virtuosismo interior.


  • Electronic 
  • Experimentalism
  • Avant-garde 
  • Improvised music 
  • Post-classical 
  • Art music

Artist: MIGUEL GIL
Year: 2025

11/27/2025

Barc Elteeb -- Sci-fi TV (2025)



Noise Margin

  • Kosmische Musik
  • Space music
  • Industrial music 
  • Avant-garde 
  • Experimentalism 
  • Electronic music 
  • Cosmic synth 
  • Improvised music

Selle väga võõrapärase - ilmselt moonutatud päritolu - nimega projekti taga on Tšehhi industriaallegendite Interpretace koosseisust pärit Richard Charvat (RC), kelle muusika on nagu ikka mürarohke -- kilisevale-kolisevale helimaastikule annavad raamid kosmiliselt rulluvad sünteesaatorid -- kahtlemata on see 64-minutiline taies nii artisti sisemaailma kui välismaailma avardamise taotlusega tehtud; rõhuasetusega ilmselt seesmisele ruumile, kuna välismaailma ei ole võimalik kontrollida --isegi kui su varandus küündiks triljoni dollarini; jah, võib öelda, et selles muusikas põrkuvad teatud helindid, et esmaimpulsi ajel üksteisest eemale põrkuda ning seejärel juba väiksema vahemaa tagant sujuvalt põkkuda -- siin 5-loolisel on artistile uudset progressiivelektroonikat ning teisalt Charvat'i enda geneetilise koodi kuuluvat industriaali koodi, millega ta Interpretace'i algusaegadel Tšehhoslovakkia kommunistliku kõleduse-jõleduse vastu seisis. Kupatust rulliv ning sellest üle libisev happeline sünteetika jumestab siin asja. Käesoleva taiese muudab vastuvõetavaks ja intrigeerivaks nii pehme kui terava põrkumine -- pigem peaks nentima, et loomuldasa industriaalmuusika loomusesse kuuluv terav nurgelisus ja teravnurksus saab siin täidlasemate kosmiliste helidega kompenseeritud-tasakaalustatud. Teisalt ei tasu kuidagi arvata, et need kosmilised helid oleksid kuidagi banaalsed või kompromissialtid. Ei, taas need happelised sünteetilised helipannood on irriteerivalt vulgaarsed, ent samas on neis ka piisavalt peeneteundelisust. Tõrked heli kunstlikus-kunstilises süsteemis on alati kuulamisdünaamikat virgutavad. Progressiivelektroonika ja Kosmische on alati meeldinud -- Manuelist ja Ash Ra'st, Edgarist ja Tangerine Dream'ist kuni Jean-Michel Jarre'i kosmosediskoni välja. Iseenesest ruumi laiendamise käigus tuleb hoolt kanda nii laiendamise tööriistade kui ka laiendatud ruumi eest ning seda teeb RC siin eeskujulikult -- andes sügava puhtajoonelise lõikega asjale selge piirilisuse. Unistus modulaarsüntesaatoritel möllamisest - mis kunagi oli väga vähestele kättesaadav - vanemad kasutajad saavad nüüd omi kunagisi fantaasiaid ellu viia. Kuid uued modulaarsed süsteemid inspireerivad tänapäeva kõige radikaalsemaid mõtlejaid sünteesi, sekventseerimise, liideste ja heli kujundamise vallas. RC-l õnnestub üksildase modulaarse improvisatsiooni jõudu salvestisega päriselt edasi anda, kasutades modulaarse improvisatsiooni kaootilisi kalduvusi suurepäraselt ära. Nii et kord ja kaos mängivad dünaamilist binaarsust. Nagu tavapäraselt on ka selle üllitise välja andnud Tšehhi plaadifirma Noise Margin. 9.0 (8.5-9.5)

11/26/2025

[Teaser of the day] Mequetrefe - Nine


  • Alternative dance
  • Indie rock 
  • Neo-psychedelia
  • Dance rock
  • Shoegazing 
  • Electronic 
  • Alternative rock
  • Indie dance

Artist: Mequetrefe 
Release: Infraground
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2018

[Teaser of the day] Andrew Cauthen - Paratrician


  • Glitchtronica 
  • Experimentalism 
  • Electronic music
  • Ambient
  • Micronoise 

Year: 2006

[Teaser of the day] Carlos Suarez - Kopecho


  • Electronic music
  • Acousmatic music 
  • EAI
  • Experimental electronica
  • Abstract 
  • Avant-electronica 

Label: Alg-a
Year: 2007

11/25/2025

[Teaser of the day] Swaying Smoke - Low Ground, Flash


  • Electronic music 
  • Avant-garde
  • Neoclassical
  • Ambient drone
  • Experimentalism 

Label: Illusory 
Year: 2025

[Teaser of the day] Combat Killer - Kevlar


  • Electronic music
  • Acid electro 
  • Tech-electro 
  • Post-disco 

Year: 2024

[Teaser of the day] Poon - Mees metsas mõõk käes


  • Experimentalism
  • Musique brut
  • Improvised noise
  • Electronic
  • Freeformfreakout
  • Noise music
  • Avant-garde

Artist: Poon
Release: Oksa
Year: 2019

11/24/2025

[Teaser of the day] The Wind Whistles - Jim & Ruth


  • Folk indie
  • Anti-folk
  • Canadiana 
  • DIY
  • Alt-folk
  • Twee pop  
  • Indie folk 

Label: Jamendo/Archive 
Year: 2008

[Teaser of the day] Koulomek - oh! no


  • Avant-garde 
  • Electronic music
  • Avant-electronica 
  • Experimentalism
  • Experimental electronica

Artist: Koulomek
Release: Ragged Sound
Year: 2007

[Teaser of the day] Swamp Donkey - A Series Of Small Deaths


  • Psychedelic 
  • Americana
  • Experimentalism
  • Hauntology 
  • Spoken word
  • Alt-country
  • Sound collage  
  • Art music

Artist: Swamp Donkey
Label: Rodent Tapes 
Year: 2025

11/23/2025

Slowdive -- Pygmalion (1995)



Creation

  • Shoegazing 
  • Dream pop 
  • Post-rock 
  • Art rock 
  • Experimental rock 
  • Avant-rock 
  • Neo-psychedelia 
  • Ambient rock 
  • Modern classical

Slowdive oli 90ndatel suur ansambel; kingapõrnitsemise tekkeloos ning skeenes oli Neil Halstead'i juhitud punt kahtlemata hiiglane. Mis ei tähendanud ainult konkreetse žanri piires (heli)vundamendi panemist ning (heli)seinte püstitamist, vaid ka väljapoole - mitte ainult mujale rokkmuusikasse - kiirgunud siirete tõttu. Kaasaegse roki kontekstis on see väga oluline taies seetõttu, et ühelt poolt sümboliseerides b(r)ändi märkimisväärset kunstilist edasiminekut. See juhtus ajal, kui Britpop oli tõusnud populaarsuselt tippu, mis - üllatus-üllatus! - kulmineerus Oasis`e ja Blur`i vastasseisuna. Kõige sellega külgnevalt liikus ringi kõlakas nagu Noel Gallagher isiklikult olla nõudnud Alan McGee'lt Slowdive'i Creation Records'i alt välja heitmist. Oli see siis tõde või mitte, ent punt oli ära pööranud nende teisele, fundamentaalseimaks peetavale taiesele "Souvlaki" järgnenud "5 EP-ga"-- irdudes elektroonilisse unelemispoppi ning sünteetilisse ämbientpoppi (seesuguseid tendentse võis jälle tajuda bändi 2023. aasta albumil). Mõned halvustajad on ette heitnud, justkui taies olevat Neil Halstead'i sooloprojekt -- mis ju kokkuvõttes ei ütle mitte midagi, kuivõrd hinnatakse ikkagi lõpptulemust. Tõsi ta on, et masinate - sekventserite, efektide, luuperite, sämplerite jms - esilekerkimine ning osakaal loomeprotsessis on märgatav. Teine oluline tahk on bändi trajektoori sattumine samale mõju- ja trajektoorijoonele, kus ansambel Talk Talk kahe viimase, kunstiliselt sidusa albumiga loometee 1991. aastal lõpetas. Ma ei ole Talk Talk'i - sh nende kahe viimase albumi - väga suur fänn - hindan kõrgeimalt nende kolmandat, üleminekutaiest "The Colour Of Spring". Kahtlemata mõistan Mark Hollis'e taotlust liikuda üha edasi ja sügavamale vaikusesse, ent sellesuunaline teostus jäi natuke aneemiliseks -- paraku midagi jäi selgelt vajaka. Sellel 9-loolisel on Talk Talk`i pürgimused ja kunstilised ambitsioonid täide viidud. Üheks tõendiks on kasvõi lööklaulude - Crazy For You" ning "Blue Skied An´ Clear" - olemasolu (erinevalt Talk Talk'i kahest viimasest albumist). "Pygmalion'i" puhul on räägitud nii ämbienttehno kui nurgelise elektroonika mõjust -- kahtlemata need mõjud on siin olemas, aga mõjud ei ilmne otseselt. Kõik see tuleb esile märksa kaudsemalt -- siin-seal on kitarrid "takerdunud" helisilmustesse, samuti vokaalid; iga kordusega haarates mõne millisekundi juurde kaja ja viivituse pikendamiseks, mis kohati mikromüraks muutudes kriipima hakkab. Selle kõige taamal aegruum väändub-veeldub nagu Salvador Dali maalitud kellad üle laua ääre tilkumas. Teisalt jälle kõik on niivõrd loomuldasa parlanksis, et lausa kõhe hakkab... . Muusikaajalooliselt on taies oluline nii postroki, uue laine kingapõrnitsemise (nu gaze) kui ka ämbientmuusika seisukohalt. Kui mõelda faktile, et peaasjalikult elektroonilise muusika artistid (tõsi, kellest ilmselt paljud nooruses olid The Smiths'i ning hiljem My Bloody Valentine'i ja Slowdive'i fännid) tõlgendasid Morr Music-nimelise plaadifirma all Slowdive'i lugusid ("Blue Skied An´ Clear", 2002). Ning tegid austavalt, st nad tegid põnevalt! 9.5 (9.0-10)

Toxic Chicken -- make my day trip (2008)



Proc-Records

  • Lo-fi 
  • Conceptual 
  • Oompah-oompah 
  • Comedy 
  • Dada music 
  • Electronic music 
  • Free jazz 
  • DIY 
  • Breaks 
  • Lobit 
  • Techno pop

Toxic Chicken'i (samuti tuntud Covolux'ina, Kai Nobuko'na ning Astro Noot'ina) nimi jookseb aeg-ajalt läbi üllitavate artistide nimekirjas. Kuivõrd käesolev pärineb juba aastast 2008 (käesolev taies on uusülesvõte aasta varem ilmunud taiesest "Make My Day"), siis võib ju öelda, et tegu on juba staažika artistiga. Madalaid, risustatud helisagedusi armastava artistina on ta jõudnud seesuguste plaadifirmade nagu 20kbps-i, Microbit'i, sub65 ning Proc-Records'i diskograafiasse. Käesolev 20-minutiline taies (või helimiks) algab tuututava trombooniga, mis ilmselt ei panusta kuigi kõrgkultuuri -- suurte kontsertsaalide uksed jäävad suletuks säherduse "jama" ees! Teisalt mängida seda pühapäeva varahommikul eelistatavalt kusagil maapiirkonnas oleks üsna tüüne tegu. Igati lõbus hüplev-karglev närimiskummitehno, mille pooridest eritub roostet ning varahommikust hallasegust jahedust. Võib-olla kuulajal hakkavad varbad suti külmetama. See infantiilne pinin - olemata loomuldasa lapsemeelne - kavatsuslikkuselt meenutab The Residents'i dadaistlikku tuimapanemist ning teisalt People Like Us'i, Cagey House 'i ning Ergo Phizmiz'i helikollaažidele omaseid järske üleminekuid, jõnkslikkust ning liigeksalteeritust. Artisti muusika on piisavalt juhm, et seda saaks käsitleda mandunud kunstina. Täpsemalt -- justkui õnneliku juhusena helisilmustesse takerdunud helide fraasideks paisumine, mis umpa-umba pasuna tuutamise saatel liigub tasapisi laadaplatsilt klubihoone seinte vahele -- kus rütmid muutuvad masinlikumaks, kontsentreeritumaks ning kontrollitumaks -- samas säilitades eelpoolkirjeldatud maalähedase lõbususe (või lõbustava hüsteerilisuse). Veelgi enam -- lõbusus on välja mängitud vastandumisele teatud klišeedel mängides (ja järelikult ka neil trampides). Loo keskpaigas on hetk, kui niiöelda mürgise maskuliinsuse esindaja pealetükkivalt röhitseb, ent seejärel haarab pasuna järele, hakates vabajätsulikult pillil improviseerima; kindlasti mitte tehes häbi ei Miles'ile, Ornette'ile ega Sun Ra'le. Kujutagem ette mõnd konservatiivpoliitikut sellel pasundamas, aga mitte selle üle, et talle sülitati näkku, kui näidati homopaari lastega otse-eetris (eesti keeles rääkimas). Kui ei meeldi, no lülita siis telku välja või kuula näiteks Coil'i albumit "Horse Rotorvator" (1986). Aasta algul USA presidendivalimiste tulemusi tähistades küll ei kuulnud, et ta pidanuks nägu pühkima geihümni saatel tantsimise järel. 7.5 (7.5-8.0)

11/22/2025

Gnomefoam -- The Benefits of Decay (2008)



Rack And Ruin/Rate Your Music

  • Avant-garde
  • Lo-fi
  • Electronic
  • Deconstructed music
  • Sound collage
  • Experimentalism
  • Micronoise
  • DIY

Juba enne 4-loolise taiese kuulmist loovad siinsed pealkirjad maailma, mis peegeldavad ebamäärasust, haprust, protsessi, ent mitte lõpetatust -- Dean Bromley (DB) propageerib otste lahti jätmist. Teisisõnu, briti rõhuasetus on muusikalistel ilmingutel, mis pigem lahustuvad kui lahenevad. Artisti hoiak on eemalolev ning kontsentreerimata; omadused, mis on kooskõlas musique concrète'i ning juhusliku müraga: heli, mis pigem jälgib iseennast kui esineb. Ma kuulen siin läbi vilksamas nii Kraftwerk'i ("Trans-Europe Express") kui Syd Barrett'it ("Golden Hair"); siin ei saagi rääkida mitte niivõrd mõjude kokkupõrgetest, kuivõrd vormi lagunemisest -- vormide sulamisest, kavatsuste söövitamisest ning struktuuri libisemisest. Teisalt pealkiri sisaldab sõna "decay", mis eksistentsialistlikus ja metafüüsilises plaanis viib mõtted Emil Mihai Cioran'i manu -- idee läbikukkumisest kui inimlikust olemisest on vabastav. Soovitan kuulata sel nädalal Vikerraadios eetris olnud saadet "Heli nälg", kus Raul Saaremets räägib sellest, kuidas talle ei meeldi puhevil muusikud, kes teevad igavat muusikat. Ei ole ju lahedad seesugused tegelased, kes niikuinii suuresti lesisklevad smaugidena võõraste ideede otsas. DB näitab, et pealtnäha lihtsustatud idee elluviimine võib ajukeemiat märksa enam stimuleerida. Juhuslikud mürad, katkenud helisilmused, kärbitud sämplid, valesti joondatud rütmid – helidele, mis päris kohale ei jõua -- olemata olemas (kuna me kuuleme neid). Selles peegeldub Cioran'i antiteleoloogiline narratiiv. Kui suits, mis on hajus ning katkendlik ning väliskeskkonna teguritele - tuulele ning õhurõhule - avatud. Selle trajektoori juhib juhus. See kõik on väga cioranlik: soov kaotada ennast, muutuda ebaoluliseks; rõhutada riknevat, hetkelist, juhuslikku. Olla justnimelt seesugune (näiliselt vaba?) determineerivas maailmas, mis on muutuvate, lagunevate, kaduvate nähtuste väli. Siin ei heiastata tulevikku; ollakse vaid olevikus, mis niikuinii kohe hääbub. Olematuse jaatamine on vähemalt mingisugunegi olemine. Teine äärmus igavusele on äärmuslik kaootilisus, mis kaotab kõiksugu tähendused, muutudes seetõttu (samuti) pelgaks heliobjektiks. Õnneks käesolevad 12 minutit jäävad konstruktiivse nihilismi kütkeisse. 7.5 (7.5-8.0)

[Teaser of the day] Birdhouse Emporium - Lonely as Can Be


  • Noise pop
  • Electronic
  • Dream pop
  • Indie dance 
  • Shoegazing 
  • Glo-fi 
  • Neo-psychedelia
  • Alternative dance 
  • Indie rock

Label: Mlem
Year: 2025

[Teaser of the day] Ergo Phizmiz - The Village Square Overrun by Pagans


  • Plunderphonics 
  • Drone pop
  • Psychedelic 
  • Electronic
  • Organcore 
  • Avant-pop 
  • Easy listening 
  • Sound collage
  • Experimental pop
  • Art pop 

Artist: Ergo Phizmiz 
Release: Some Folk Can
Year: 2014

[Teaser of the day] Cagey House - It Could Have Been A Cowboy


  • Avant-garde 
  • Experimental pop
  • Sound collage 
  • Primitive pop
  • Sampledelic 
  • Electronic
  • Avant-pop 
  • Dada pop 
  • Art pop 

Artist: Cagey House
Label: Bump Foot
Year: 2012

Panda Bear -- Reset (2022)



Domino/Bandcamp

  • Neo-psychedelia 
  • DIY 
  • Art pop 
  • Indie pop 
  • Indietronica 
  • Electronic 
  • Synth-pop 
  • Exotica pop

Panda Bear'ist on selle aasta lõpus taas mõtet rääkida, kuivõrd aasta alguses üllitas ta uue albumi "Sinister Grift". Varsti on edetabelite koostamise aeg ning miks mitte (taas) visata kõrv peale aasta alguses ilmunud albumile. Konkreetsel juhul kuulan hoopis Panda eelmist taiest, mis ilmus kolm aastat varem. Sest tõsi on, et artisti muusikat tuleb ju vaadata (lookleva) teena -- kõik hilisem on paratamatult mõjutatud varasemast; Noah Lennox'i puhul tuleb tegurina mängu tema ansambel Animal Collective, mis ilmselt nullindatel oli kõige mõjukam ansambel üleüldse. "Reset'ile" eelnes omakorda kolm aastat varem ilmunud "Buoys" -- mis oli sissepoole keeratud folkmuusika; hoolimata vähesest elektroonilisest foonist võis toda taiest nimetada kaasaegseks Ameerika primitiivseks kitarriks. John Fahey, Leo Koettke, Robbie Basho vaim hõljub ka käesoleva üllitise alguses, ent õige pea liigutakse ära meeleolude, tunnete kui ka žanrite ulgumerele. Siin on loomulikult kuulda nii Brian Wilson'ile ja The Beach Boys'ile omast joodeldamist ning surfroki helgeid meeleolusid, ent teisalt tulevad siin-seal sisse huvitavad maailmamuusika - konkreetsemalt Kuuba rahvamuusika - motiivid, aga teisalt võib tunnetada viiekümnendate eksootikapoppi ning kuuekümnendate aastate kosmoseajastu popi kergust ning muretust; seda albumit kahtlemata peab kuulama mitu korda järjest; kui esimestel kordadel võib jätta natuke pealiskaudse ning lihtsustatud mulje, siis lõppkokkuvõttes on tegu ikkagi korraliku psühhedeelse muusikaga, ning Panda Bear on jätkuvalt parimaid esindajaid ses vallas. Ei ole ka ime, kui esmakordselt on kaasautoriks ülendatud varasemate taieste produtsent - kaheksakümnendate aastate olulisemaid psühhonaute - Peter "Sonic Boom" Kember. Ühe Eesti muusikaajakirjaniku muljetamine tõsiasjast - nähes Lissabonis resideeruvat ameeriklast kohmitsemas elektroonilise seadme taga laivis -, tekitas temas tõrke ning ehk isegi illusioonide purunemise. Eks tõsi ta on, et artisti loomingust kostub läbi mõningane kirjaoskamatus; ideed on olemas, ent ilmselt realiseerimise oskustest jääb vajaka. Teisalt on see ka plussiks, kuivõrd tegu on ikkagi ju lõngusest indimehega -- nii et DIY- ja lo-fi- element on igati omal kohal. 8.0 (7.5-8.5)

Rainier Lericolais -- Adagio Ma Non Tanto (2007)



Tripostal 

  • Avant-garde 
  • Experimental electronica 
  • Art music 
  • Spoken word 
  • Chamber music 
  • EAI 
  • Sound art 
  • Post-classical 
  • Avant-electronica 
  • Sound poetry 
  • Experimentalism 
  • Musique concrète 
  • Illbient

Prantsuse elektroakustiku, heliavangardisti, eksperimentaalmuusiku, helikunstniku Rainier Lericolais' viiest loost koosnev teos on igati tummine ajutoit. Ei saa ju olla teisiti, kui orgaaniline helikude kohtub ähmase elektroonika ja film noir'ist inspireeritud mustriga kardinate kummitavate lainetega, mis omakorda on põimitud jaapani kõnekatkendite ja vokaalefektidega. Kammermuusika? Igatahes, kuigi teisalt on selge, et ta artistina sisendab teistsuguseid elemente, risttolmeldades ning veerand-, kolmandik- ning poolproportsioonidega (ning teiste määradega) opereerides. Igast kompositsioonist peegelduvad õigupoolest ka teiste lugude kunstilised ambitsioonid -- sõltuvalt rõhuasetusest tulevad ühes või teises kompositsioonis rohkem esile. Lõppkokkuvõttes mõjub see kui teispoolsusest pärit kogemus. Ma ei ole kindel, kas need päkapikud, keda siin-seal kuulda võib, oleksid iseenesest heasoovlikud... või äkki mitte. Ingellikud naishääled kohtuvad katki pressitud helitolmuga, mis purustatud telliskividest tekkiva tolmuga sarnaselt tõuseb õhku ning tungib kõikidesse pooridesse -- igati loovalt mürgitades, ähmastades ning moonutades ontlikku klassikalise muusika mõistestikku. 5-loolise taiese pealkiri eesti keelde tõlgituna võiks kõlada järgmiselt: aeglaselt, ent ka mitte väga. Mis omakorda tähendab seda, et hoolimata aeglusest tuleb hoida esteetilist teravust. Kokkuvõttes on see monumentaalne meistriteos ning see muudab nii mõndagi. 9.0 (8.5-9.5)

[Teaser of the day] Pinokkel - Apokalüpsis


  • Art rock
  • Psychedelic
  • Neoprogressive rock 
  • Alternative rock 

Artist: Pinokkel
Release: Kadunud süit
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2010

[Teaser of the day] Barc Elteeb - TV002


  • Electronic
  • Post-psychedelic 
  • Experimentalism
  • Cosmic synth
  • Sampledelic 
  • Psycho-acoustic 
  • Radiophonic art
  • Improvised music 
  • Industrial music
  • Avant-garde 

Artist: Barc Elteeb
Release: Sci-fi TV
Label: Noise Margin 
Year: 2025

[Teaser of the day] Filmy Ghost - †hê Håµñ†êÐ Måñ§ïðñ ð£ Vårêllï


  • Electronic music
  • Avant-electronica 
  • Dark electro
  • Improvised music 
  • Sampledelic
  • Experimental electronica 

Artist: Filmy Ghost
Year: 2025

[Teaser of the day] Iliaque - Aerial


  • Spoken word
  • Experimentalism
  • Electronic 
  • Ambient 
  • Avant-garde 
  • Ambient techno 
  • Space music 

Release: Amberol
Year: 2025

11/21/2025

rsn | Helu_elu -- compaction #1 (2025)



Mahorka/Bandcamp

  • Avant-garde
  • Ambient
  • Post-minimalism
  • Microtonal
  • Abstract
  • Ambient drone
  • Experimentalism

Käesolev taies koosneb kahest pikast loost kogupikkusega 56 minutit; väljaandjaks Bulgaaria netiplaadifirma Mahorka Records; mille alt tulek tähendab seda, et ei ole kindlalt teada, missugust stiili esitletakse, mis teebki nimetatud plaadfirma diskograafia päratult põnevaks. Mahorka plaadifirma puhul ei saa eeldada, et nende muusika oleks kuidagi stiililiselt määratletud. Eksperimentaalne küll, ent see on juba laiem määratlus. Eeldada, et mingisugune album on mõjude eest, helidest, kontseptsioonidest isoleeritud, tundub natuke jabur isegi siis, kui artistil on seesugune kavatsus. Käesolev album on väga minimalistlik - see on suisa abstraktne -, ent ometi see mikrotonaalne helijada on väggi fantaasiaid toitev. Ju me vajamegi tänapäeval rohkem abstraheeritust -- kui mõelda reaalsele muusikamaailmale, siis tulevad meelde Stars of the Lid ja Labradford ning viimatinimetatu liidri Mark Nelson'i projekt Pan American'i vaikelulised lennud öise linna kohal. Mõneti on üllatav, et seesuguse kasina helikeelega taiese taga on suisa kaks artisti: Thomas Rosen ja Daika Koseki testivad üksteise olemasolu, taluvust ning võimet koostööks -- tehes fantastilist tööd ka ses mõttes, et kriitikale on see muusika irriteeriv raskesti hinnatavuse tõttu. Õnneks see ärritus taandub meeldivaks kõdiks -- kujutame ette kosmoselaeva, mis on asunud pea võimatule missioonile -- kujutame ette olukorda, et koduplaneedi on hukkumas, inimese kui liigi ja tema armsaimate liikide esindajad on kosmoselaevadele kaasa võetud, suur parv kosmoselaevu on suundumas teisele planeedile, kus arvatakse elu olevat. Seesugust heli võiksid tekitada kosmoselaevade mootorid seal viibivate subjektide teadvuses keset kujuteldamatu suurusega radiatsioonist ning külmast täidetud ilmaruumis. Turvalises keskkonnas triviaalsena kostuv heli omandab nostalgilise ning melanhoolse mõõtme teadmises, et sihtkohta ei pruugigi jõuda. Või kui jõutaksegi, siis subjektide ja mehitatud artefaktide päritolu allikas - identiteedi allikas - on pöördumatult hävinud. Ent pähe sigineb (ketserlik?) arusaam, et taanduda on igati mõnus seesuguse sumina saatel. Kahtlemata on see taies kommentaar inimese surelikkusest -- et iga päev, iga tund, iga minut ei ole mitte meie suunatud, vaid Kosmilise Demiurgi paika pandud: tuleb olla õnnelik aja eest, kui saab viibida tohutu kosmoselaeva pardal. Millelt meilt paraku paratamatult üle heidetakse. 9.0 (8.5-9.5)

11/20/2025

Yage -- Fuzzy Logic E.P. (1992)




Jumpin' & Pumpin'

  • Breakbeat 
  • Acid techno 
  • Drum and bass 
  • Electronic music 
  • Jungle 
  • Ethnotronica 
  • Psychedelic 
  • Acid house

Yage taga olla Future Sound Of London'i helirežissöör -- tegelikkuses on need FSOL'i mehed Garry Cobain ja Brian Dougans (mis ei välistati esimest ametit). See 4-looline on igati lõbus muusika, mis tõesti omal ajal võis kõlada segase loogikana; ent tänapäeval kõlab see muusika väga jonksilt -- siin on lahedat orkestreeringuteks paisumist, mille all nagisevad-lõgisevad kõiksugu breikbiidid ning trumm ja bass -- see on üks varasemaid tõendeid selle (puhtast) vormist. Väga korralik kuulamine -- 33 aastat hiljem ei kõla see mitte omast ajast ees, vaid ajakohasena. Ehk isegi kunati ajakohasena. Aegade lõpuni. Kuigi aeg on jõudnud muusikale järele, siis ikkagi pealkirja juurde naastes peab ikkagi möönma, et tegelikkuses on ikkagi asi nii, et FSOL'i eripärane mõtlemine ka tänapäeva konteksti asetatuna on siin kõnelemas (või siis viltu kõnelemas). Siin on lisaks eelpoolmainitud tulevikule kuulda ka tollast olevikku - happetehnot ja -haussi; nii Arthur Russell'i uusuusmodernismi kui ka Paapua Uus-Guinea saarestiku rahvuslikke vaibe (ei tule ju üllatusena!), elektroonilist ent rasuse karvkattega psühhedeeliat, mis ei kerki mitte niivõrd keemilistest droogidest, kuivõrd oskuslikust žanrite sidumisest ning kudede vahelisest ruumist, mis võimaldab hingata. 8.5 (8.0-9.5)

11/18/2025

[Teaser of the day] Méryll Ampe - Odessa


  • Experimental electronica 
  • Post-industrial
  • Drone
  • Avant-electronica 
  • Electronic music 
  • Post-minimalism 

Artist: Méryll Ampe
Year: 2016

[Teaser of the day] Letna - 44°44'36.4"N 17°09'46.6"E


  • Ambient rock 
  • Electronic 
  • Ambient
  • Art rock
  • Post-rock 

Artist: Letna
Release: Other Land
Year: 2025

11/17/2025

[Teaser of the day] Hardmoon - Snacks for Woofers


  • Kosmische Musik
  • Ambient 
  • Electronic music
  • Post-classical
  • Experimentalism 
  • Progressive electronic 

Artist: Hardmoon
Label: Sublogic 
Year: 2004

[Teaser of the day] Cousin Silas - Winter Drone 001 (Winter Drones)



  • Electronic
  • Art music 
  • Ambient
  • Space music 
  • Ambient drone

Artist: Cousin Silas
Year: 2025

[Teaser of the day] The Upstairs - Televisi


  • Electronic
  • Minimal wave
  • Electro-punk
  • New wave
  • Synth-punk
  • Alternative rock 
  • Art punk
  • Minimal synth

Artist: The Upstairs
Year: 2008

[Teaser of the day] Dolby - he0R


  • Electronic music 
  • Dub house 
  • Deep house 

Artist: Dolby
Release: Dub Expo EP
Label: Thinner
Year: 2002

11/16/2025

Cryptic Scenery -- Villa Weary (2025)



Bandcamp

  • Ethereal wave
  • Art rock
  • Indie rock
  • Dark wave
  • Electronic
  • Synth-rock
  • Alternative rock
  • Goth-gaze

Sotsiaalmeediast on viimastel aegadel kostunud üleskutseid kultuurisõdadeks -- kui tore see kõik oli enne koroonapandeemiat ning Ukraina ja Gaza sõda, aga isiklikult skeptiliseks jäädes ei näe küll selles kõiges midagi romantilist ja elu edasiviivat impulssi ja loogikat. Vastupidi -- nagu sõjaski, on vaja vastaspooli ning sundus valida ühte või teist poolt madaldab inimhinge ning piirab indiviidi vabadust ja sunnib enesetsensuuriks (isegi kui mingites tahkudes ei olda peavooluga nõus). Nii ühelt kuid teiselt poolelt vahib sageli vastu silmakirjalikkus -- toon ühe värvika näite; ühes muusikapoes on Helmete pilt ning loosung -- kaabusid ei teenindata! Jah, igati nõus, ent teisalt müüakse seal näiteks Burzum`i muusikat -- Varg Vikernes`i süüdistatakse kõiksugu surmapattudes (paljud neist ongi faktiliselt tõestatud!). No olge siis kõvad mehed-naised ning näidake ühtset joont kõikides oma tegemistes! Soovitus on, et kuulake lihtsalt muusikat, lugege raamatuid ning kujundage ise omi arusaamu; mitte ärge laske teistel seda teha ning kõiksugu narratiivid ja kontseptsioonid, mis eelnevad mõnele albumile, võtke seda teadmiseks, haarake seda kõigest intellektuaalselt huvitavate mõtetena -- neil postulaatidel ei saa lasta üle helide kasvada. Igasugune barrikadeerunud vastandumine on lame ning nüristav! 90ndate keskpaigast tegutsenud ning nullindate esimesest poolest albumeid üllitama hakanud berliinlase Christian H. Sötemann'i muusika on igati hea kuulamine -- eriti kui ollakse vaimustuses kaheksakümnendate alguse gootiroki kasvamises huvitavas suunas -- eeterlikuks popiks sünteetiliste Joy Division'i, Bauhaus'i, Siouxsie And The Banshees`i ning The Comsat Angels`i allhoovustes -- nagu seda tegi Cocteau Twins albumil "Treasure". (Post)punk, milles kitarride ja basside taamal õilmitsesid sündiorkestratsioonid, mis olid läbi imbunud neoklassikalisest metafüüsikast. Tõsi, selle võõrapärase ilumeele fooni mõjutajaks olid ilmselgelt ka ämbient, kõige muu hulgas ka ruumilisust taotlev industriaalmuusika ning Saksa kosmiline muusika. Ning hiljem kõige selle taamal andis asjale väga keskendunult aastakümneteks fookuse Arizona punt Lycia. Sakslase kümneloolisel on esindatud kõik need nükked ja tahud, mis on eeldusteks korraliku ethereal wave`i üllitise tekkeks. Altkulmu põrnitsev gootimuusika ja tume sündimuusika (mille inspiratsiooniks on keskaegne avarates ruumides - kloostrites - esitletud muusika) ning kaheksakümnendate keskpaigas idanema hakanud indirokk -- iseäranis kingapõrnitsemisele omane pilvedesse tõus ning käändumine kuhugi kõrvalisse universumisse. Keskne lugu siin on imetabane "Can't Believe You Anymore", ent ka teiste lugude tugevus tuleb vaieldamatult esile. 8.0 (7.5-9.0)

Clayton Alpha -- Reels Of An Infinite Dream (2012)



Nowaki Music

  • Post-classical
  • Experimentalism 
  • Art music
  • Improvised music 
  • Electronic
  • Avant-garde 
  • Art pop 
  • Experimental pop 
  • Avant-pop

See muusika esitleb end paeluva helilise mõistatusena, artefaktina, mis tõrjub aktiivselt lihtsat klassifitseerimist ja esitab kuulajale väljakutse loobuda žanrilistest viitadest. Vormiline tuum peitub elektroonilise ja klassikalise muusika kalkuleeritud, kuid näiliselt suunamatus sünteesis. See ei ole lihtne ristumine -- ilmneb peaaegu alkeemiline protsess, kus kaks maailma sunnitakse omavahel vestlema, mille tulemuseks on väljund, mis ühelt pool tundub tuttav tekstuuriliselt, kuid teisalt on võõras vormilt. Tõepoolest, teose kütkestatus peitub oskuslikult manustatud helides, mis toimivad struktuuriliste ja atmosfääriliste ankrutena. Näiteks taamal vaevukuuldavad sahinad muudavad kuulamisruumi, vihjates loomulikule, kombatavale maailmale, mis eksisteerib sünteesi poleeritud pinna ümber-all-kõrval. Orgaaniline kontrapunkt - koos käegakatsutava tumeda heli ja sellest johtuvalt tumedate tundmustega - annab neile 24 minutile intellektuaalse löögirusika, vihjates enesevaatluse, varjulisuse ning varjatud psühholoogiliste maastike teemadele. Need ei ole teps pelgad efektid; need on etturid helilises jutustuses, andes muusikale rikkaliku ja sidusa atmosfääri, ühendades erinevad elemendid ühtseks tervikuks. Pinge(seisundi)s vallandub intriig -- kõikuv dünaamika inimliku väljendusrikkuse ning jaheda algoritmilise avaruse vahel. Ühes otsas on momendid, mis näiteks meenutavad Rhodesi elektriklaveri intiimset, isegi kohmakast lähenemisest sündivat soojust (midagi Herbie Hancock`i, Joe Zawinul`i, Keith Jarrett`i repertuaarist. Jah, mõnikord vajame kuulajatena verifikatsiooni inimlikust kobast ja haavatavusest -- isegi suurte meistrite esituses (isegi kui nad teesklevad!). Vastupidiselt orgaanilisele soojusele pannakse puid alla järskude tõussunurkadega elektroonikaga. Need on agressiivsed, nurgelised ja tugevalt sünteesitud elemendid, mis arenevad dramaatilise, geomeetrilise kaldega. Aga...see kontrast kulmineerub suursuguste hetkedega. Käsitletavad elektroonilised kaared ei kao lihtsalt ära; need arenevad immanentselt pool- või veerandorkestreeringuteks. Kirjeldatud fraseering tabab albumi ambitsiooni: helilised ideed, mis algavad väikeste ja sünteetilistena, kasvavad kammermuusika või kaasaegse klassika partituuri keerukuse ja paatosega. Helikeel on pidevas liikumises, mitte lahenduse poole, vaid selleks, et jälgida, kuidas erinevate helide kombinatoorika ilmneb ja (ka loomuldasa) sobitub. See on kui labor, teadlik uurimus sellest, kui kaugele saab helilisi suhteid viia, enne kui need purunevad või pigem -- kas nad jäävad pidama, luues midagi värskendavat. Millelegi osutab seegi, et popi ja avangardi piirid ei ole siin puutumatud ja elitaarsed; samuti kattuvad improvisatsiooni ja deterministliku muusika meetodid. Kokkuvõtvalt võib möönda, et - tõepoolest - kreeklase Yannis Fotopoulos`e pideva voolavuse olekus on loomuldasa kergus ning oskuslik kontroll kujundada helisid kuulaja meele heaks. 8.5 (8.0-8.5)

11/15/2025

[Teaser of the day] Makunouchi Bento - Limacina Helicina


  • Art music
  • Electronic music
  • Ambient pop 
  • Organic electronica 

Release: Saloane SCRUM
Year: 2025

[Teaser of the day] reFUGeeS From Beyond - Break All Systems


  • Avant-garde
  • Lo-fi
  • Musique brut 
  • Improvised noise
  • Electronic
  • DIY 
  • Sound poetry 
  • Experimentalism 

Release: Art of Sabotage 
Year: 2025

[Teaser of the day] Recue - Lumino


  • Electronic music
  • Dubtronica
  • Downtempo
  • Organic electronica 
  • Chilltronica 
  • IDM 

Artist: Recue
Label: One
Year: 2006

Dighom -- Vibrating Colours ... (2003)



Autoplate

  • Experimentalism 
  • Dark ambient 
  • Abstract 
  • Electronic 
  • Ambient drone 
  • Avant-garde 
  • Post-minimalism 
  • Doom rock 
  • Ambient

Käesolev 4-looline taies pärineb nii kaugest ajast kui aastal 2003 Saksa netiplaadifirma Autoplate alt ((sama plaadifirma alt aasta varem üllitas oma esimese ka meie Taavi Tulev ("Televiisor on tuksis")). Pikad kompositsioonid (kogupikkus 39.53), millest esimene läheb säherdusele territooriumile, mida tutvustas laiemale publikule Sunn O))). Eksperimentaalne roki ja metalli vahel oma ruumi kiivalt hoidev ja läbimõeldult juurde võitev droonmuusika, mille rokiga seostuvaks lingiks ongi kitarr. Täpsustan -- uppumisfaasis Sunn O))) muusika, mis tasapisi on laiali lagunemas - toorus on hääbunud, jõud on millekski teistsuguseks kanaliseerunud. Teised lood muutuvad abstraheerituks -- kitarre moonutatakse määrani, mis meenutab pigem sümfooniaorkestrisse kuuluvat instrumenti. Klassikaline muusika see vististi ei ole; samas ämbientmuusikat võib klassifitseerida  klassikajärgseks muusikaks. Säherdune muusika võib vastata mingil määral Brian Eno nägemusele mööbliesemest, ent teisalt kostuvad Dighom'i muusikast läbi ka igatsuslikud noodid -- mida mööbliese vaevalt subjektis esile kutsub, ent kindlasti ei tekita näiteks öökapp seesuguseid sagedusi. Võib-olla päiksepaistelise ilmaga mööblist tolmu välja kloppides moodustavad tolmuinglite kontuurid, mille taamal abstraheeritud helid omandavad geomeetrilisi konfiguratsioone. Kuivõrd ämbientse helikeele käändumisel tagurpidi omandab helind abstraktse tooni, mis paratamatult sisaldab madala(ma)id noote, andes taiesele tumedusest läbiimbunud ilme. Albumi pealkiri on rohkemal või vähemal määral väljakutsuv - ei eelda ju, et kuulaja tajub selles sinist, punast jt värve -, kuivõrd värve mõistetakse teistsuguse spektri alusel ning ehk on värvile koguni omistatud siin suund. Võib-olla plaadiümbrisel kujutatud Baphomet'i ja Sauron'i sohilaps teab vastust. 8.0 (8.0-8.5).

[Teaser of the day] VictorYibril - Entrance


  • Ambient
  • Art music 
  • Electronic music 
  • Conceptual

Artist: VictorYibril 
Year: 2017

[Teaser of the day] Virabelo - Fanto


  • Electronic
  • Ambient drone
  • Post-psychedelic 
  • Microtonal 
  • Kosmische Musik 
  • Progressive electronic 
  • Ambient 

Artist: Virabelo
Release: Fanto
Year: 2025

[Teaser of the day] Federico Palmolella - JFPIII

 
  • Fusion
  • Improvised music
  • Jazz funk

Year: 2011

[Teaser of the day] Pandacetamol - Muddy Puddles


  • Electronic music 
  • Ambient techno

Artist: Pandacetamol
Label: Mahorka
Year: 2025

11/13/2025

[Teaser of the day] Ricardo vs. Jay - Cactus Love


  • Electronic music
  • Club dance
  • Tech-house
  • Tech-funk 

Artist: Ricardo vs. Jay
Label: Textone
Year: 2004

[Teaser of the day] Humanfobia -PSᏆCΩҒΩNᏆ▲S 3N L▲ ᏆGL3SᏆ▲


  • Vaporwave
  • Conceptual
  • Haunted house
  • Electronic music
  • Witch house
  • Horror synth

Artist: Humanfobia 
Year: 2012

Drexciya -- Neptune`s Lair (1999/2025)



Tresor

  • Tech-electro 
  • Experimental electro 
  • Funk electro 
  • Post-disco 
  • Avant-electro 
  • Electro pop

Käesolevast 21-loolisest kirjutan seetõttu, et sain virtuaalse promopaki Detroit`i legendite albumiga, kuivõrd plaadifirma Tresor annab selle esmakordselt (sic!) vinüülil välja. On mida kuulata, on mida mäletada, on mida kaasa võtta! Siin on kõiksugu elektromuusika spektrid esindatud -- naiivsest tuututamistest (ärge mõiske valesti - see on väga hea kraam!) tantsulisemaks funk`iks muutuvast mutantelektrost ja tehno-elektro hübriidist kuni eksperimentaalsemate lõigeteni välja. Tõsi on ka, et kõik need elemendid võivad ühes ja samas loos juhtuda. Ning loomulikult tulnukatest isandatele ehk Kraftwerk`ile makstakse loos "Polymono Plexusgel" nende robotiloo motiiviga otseselt andamit. Nagu Saksa legendite puhulgi, ei laiene nende muusika "laiendatud miksiks" -- või kui, siis see meenutab pigem ansambli Neu! albumit "Neu 2", millel tandem Rother-Dinger ohverdab oma muusikat mehaanilisel altaril -- sõltumata sellest, kas keegi peab seda teotuseks või geniaalseks lükkeks. On kostnud hädaldamist, et Drexciya ametlikult esimene üllitis kõlab helgemalt ja ehk ka pealiskaudsemalt kui mahukas antoloogia "The Quest"; see peaks ju olema igati heakskiidetav, kui Drexciya "valge" ja "must" album on valikus. Tegelikult käesolev on väga mängulise muusika presenteerimine, millelt kostub nii kaasahaaravaid rütmimustreid kui vaaruvaid süntekaid ja sündiarpedžosid -- kohati see kõlab kui alternatiivajalugu diskojärgsele muusikale; kui võimalus, kuidas asi võinuks natuke teistsuguste rõhuasetuste korral tulevikus esile tõusta; see tähendab seda, et selles on nii italo- kui geidisko DNA-d mängulisteks algoritmideks teisendatult. Tegelikult on see kõik väga delikaatne värk -- vaadates tähti näeme sealt tegelikult minevikku tagasi peegelduvat. Teisisõnu -- näeme seda, mida võib-olla enam ei eksisteerigi; Drexciya-tähe valgus jõudis uues formaadis igatahes kohale. 8.5 (8.0-9.0)

11/12/2025

[Teaser of the day] Martin Rach - Doubling 2


  • Electronic 
  • Post-classical
  • Avant-garde 
  • Modern classical 
  • Art music
  • Experimentalism 

Artist: Martin Rach 
Year: 2020

[Teaser of the day] Hox Vox - Please Don't Wanna Know New Fake Nice Friends


  • Progressive rock 
  • Avant-prog
  • Noise music
  • RIO
  • Experimental rock

Artist: Hox Vox
Release: Mock Thrill
Label: Jamendo 
Year: 2010

[Teaser of the day] Himmelkommando - Absurdum_Reductio


  • Avant-electronica 
  • Psycho-acoustic 
  • Post-industrial
  • Experimental electronica 
  • Noise music

Release: Cerebromatika
Year: 2006

11/11/2025

Eiko Ishibashi & Jim O`Rourke -- Lifetime of a Flower (2023)



Week-End/Bandcamp

  • Organic electronica 
  • Experimental electronica 
  • Ambient 
  • Avant-electronica 
  • Musique concrète 
  • Avant-garde 
  • Improvised music 
  • Glitchtronica 
  • Experimentalism 
  • Cool jazz 
  • Abstract

Kui ma kuulan seda kahest pikast loost koosnevat koostöö albumit jaapanlanna Eiko Ishibashi (EI) (snd 1974) ning USA eksperimentaalmuusika käilakuju Jim O`Rourke (JO`R) (snd 1969) vahel, siis mu mõtetesse sugeneb mõnetine segadus, kuivõrd selles muusikas on nii sügavust kui laiust, pikkust ja pinnapealsust. Selle haaramine (sõna otseses mõttes) laialivalguvuse tõttu on üsna raske ülesanne -- see on mitmefraktaalne, tohutult kõiksugu heliprügi täis, ent ometi on loojad pannud selle graviteerima; ühelt poolt tajun selles muusikas - vähemalt vormiliselt improvisatsioonilise muusika tundemärke -, ent tuleb tunnistada , et see see mängukanniks lihtsustatud element on allutatud hoopis teistsuguse mängu loogikale. Selle mängu muutvaks elemendiks on elektroakustilise muusika loogika ekspluateerimine - muusika, mille iseloomulikeks tunnusteks on monokroomne tuhmus ja kliiniliselt puhaste seinte ning vaiade korrapärane kõrgumine, millele tuhmuse tasakaalustamiseks riputatakse helisid, mis vastukaaluks peaksid looma mustreid, värve ning soojust. Eks seesuguste katsetuste mõtteks on tekitada viljakaid helitsükloneid; seejuures omades uskumust, et midagi täiesti uut võib sellest sündida. Kohati sünnibki huvitavaid põrkumisi-põkkumisi. Näiteks aega trotsivate jahejätsu passaažid kulgevad omatahtsi modulaarsüntesaatorite efektide ja heliprügi pilve taamal, andes märku, et aeg tuleb (mitte ei lähe). Tõsi, lugude paarikümne minuti pikkust arvesse võttes tuleb eeldada, et sellesse võib killustatus ehk lineaarne loomiskood olla sisse kirjutatud. Selle muusika koherentsust võib visuaalselt kujutada õlilaiguna veepinnal, mis küll laieneb ja hajub laiali, ent siiski säilitab sidususe sarnaselt mõne väga liigendunud järvega (nt maailmas Saimaa järv Soomes või Lake of the Woods Kanada-USA piiril. Lõbustav on ju vaadata, mis trikke mandrijää on teinud pinnasega! Kuidas miski taandub, samas justnagu tehes seda vastumeelselt ja kättemaksuhimuliselt! EI ja JO'R muusika puhul tõstatub lisaks küsimus improvisatoorse muusika loomusest -- selle tekke alusprintsiipidest, artisti vaimsetest hoiakutest ja eelhäälestusest. Kas käesolev album - mis kasutab improvisatsioone - ei ole mitte kontrollfriikide poolt vangistatud ja lõppude lõpuks moonutatud? Aga võib olla oleks parem kõik need skolastilised küsimused ühe käeviipega eemale lükata. 8.0 (7.5-8.5)

Joel Tammik -- Kriiva (2025)



Väli

  • Ambient dub
  • Dub techno
  • Ambient
  • Field recording
  • Electronic music
  • Ambient techno
  • Organic electronica
  • New Age
  • Found sound

Käesolev taies on Kagu-Eesti nurka kolinud Joel Tammiku ei-tea-mitmes album; mitte et ta ise nii tihti üllitaks, ent aastatega lisandub kohaliku underground-muusika veteranile paratamatult staaži ja kuulajale tänuväärseid vilju. Lu:k, Myrakaru, Rajaleidja. Kolm kümnendit tuleb täis. Teine asi on see, et ta tegemised ei ole - vähemalt mulle tundub - kuigi suure aplombiga välja kuulutatud -- kes teab, see teab, kes tahab, see saab. Ise kuulasin enne käesolevale 12-loolisele mitut ringi peale tehes kahte tema üllitist täpselt 20 ja 10 aasta eest (vastavalt "Eluline" ning "Laane Universum"). Hilisemat üllitist võib pidada Eesti kosmilise elektronmuusika ehk ulmetroonika (teised väljapaistvaimad esindajad on/olid Uni, Galaktlan, Kulgurid; loomulikult ka eeskujuks olev meister Sven Grünberg). Esimene nimetatut üllitistest kahtlemata oli dub-muusika sagedustele pühendunud ristikäik (millele lõviosas tema looming keskendubki). Eks nii vist olegi, et kui artist on midagi pikemalt kaenud-lahanud-loonud, siis edasine loominguline tee - kui muusik just kardinaalseid lahkmeid ei tee -, siis ikka sügavamale helifenomeni sügavustesse. Seesuguse muusika juures ongi tänuväärt tahk see, et mida sügavamale suundud, seda laiemaks muutub tegelikult maailm su ümber. Eriti kui seda toetavad looduslähedust- ja hoidu väärtustavad veendumused ning plaanimajandusest suure kaarega mööduv vajadus muusikat väljutada. Ma ise kuulasin enne seda just 30-aastaseks saanud britti nimega "Tri Repetae", mis samuti annab võtme õigeks häälestuseks kätte. Mäletan ühte Müsteeriumi-nimelist üritust 2005. aasta juulikuus (vist Järvamaal), kui mingid purjus jõmmid tulid ka üritusele ning saades kätte tema uue reliisi (äkki üheks põhipunktiks oligi tema albumi esmaesitlus?), kuulasid seda valjult autos. Mõned olid pahased - vist autor ise ka -, aga äkki tõesti neile meeldis (vähemalt sõnades olid nad ahvivaimustuses -- miks me ei peaks neid uskuma?!)! Albumi päälkiri osutab artisti kodukülale, mis vististi on nime saanud kriivade järgi -- mis on metsa kasvanud ja paarsada kuni mõni kilomeeter pikad väliselt oose ehk vallseljakuid meenutavad künkad (kirjelduse-selgituse laenasin Indrek Rohtmetsa raamatust "101 Eesti looduspaika"). See on esimene üllitis, mille JT on salvestanud linnakeskkonnast väljaspool -- lakast leitud vana arvutiga, millel olid peal vanad muusika loomise programmid. Lisana on kasutanud kohalikke looduskeskkonna helisid. Eelpoolmainitud kaks autori üllitist loovad õlgtoe käesolevale taiesele -- siin on nii dub`ilikku võnget ja puudet kui ka ämbientlikku ära- ja äraspidiolemist. Kasseti teise poole avalugu "Märgalad" teiseneb natuke loodusest, muutudes newage`ilikuks sillerdamiseks. Parima osa moodustavad need kompositsioonid, milles võib tajuda ümbritseva keskkonna hõngu -- kui see keskkond hingab loodud muusikaga kaasa. Ehk midagi sarnast, kui vanas samblaga polsterdatud palksaunas - mu Setomaa vanaisa ehitatud saunas - leili võttes õhu sisse imbudes muutus kuumus nõelteravaks! Need on sedasorti mälestused, mis ajapikku üha enam seest välja tulevad. Kasseti vaheleht lõhnab vastupandamatult (no nuusutan seda pidevalt!) -- meenutab sambla ja seenekõdu risust õrna kopitust. 8.5 (8.0-9.0)

11/10/2025

[Teaser of the day] Monopole - Push To Test


  • Experimental electronica
  • Post-industrial
  • Electronic music
  • Musique concrète
  • Avant-electronica

Artist: Monopole 
Year: 2008

[Teaser of the day] Chemical Waves - Ever Loved

  • Post-punk
  • Gothic rock
  • Ethereal wave

Artist: Chemical Waves 
Label: Af-music
Year: 2012

[Teaser of the day] Neosintetico - Señal 6EQUJ5


  • Post-industrial
  • Kosmische Musik 
  • Dark ambient
  • Electronic
  • Cosmic synth
  • Progressive electronic

Artist: Neosintetico   
Year: 2025

Joxfield ProjeX -- Phantastique (2009)



Clinical Archives

  • Dance rock 
  • Krautrock 
  • Art rock 
  • Space rock 
  • Avant-prog 
  • Improvised music 
  • Alternative dance 
  • Neo-psychedelia 
  • Experimental rock 
  • Avant-rock
  • Electronic

Tagasi toredatesse aegadesse...nullindate lõppu, kui underground-muusika skeenedes toimus elavnemine; kui läheneti teineteisele, kui omavahel said kokku nii unelev indi ja (tume)elektroonika; kui kodusalvestajad tungisid jõudsalt püünele -- leiti uusi esteetilisi lähenemisviise helide kombineerimiseks ning loodu esitlemiseks. Nullindad oli ka see aeg, kui netiplaadifirmad õitsesid, kui allalaadimisnumbrid ulatusid kümnetesse tuhandetesse. Teisisõnu -- muusika demokratiseerimisse panustas üks suur ansambel - Radiohead (albumi "In Rainbows" muusikatööstust raputava turustamispoliitikaga) -, mille tegemistest ilmselgelt olid inspireeritud ka muusikaplatformi Bandcamp asutajad (asutati 2008. aastal). Seda pilti muutis positiivselt veelgi segasemaks kahe Rootsi vana mehe - Janne Andersson`i ja Stefan Ek`i ehk vastavalt Yan`i ja Ek`i - koostööprojekt. Mehed, kes alustasid juba kuuekümnendatel varaste noorukitena muusika mängimist ja salvestamist, tehes seda 70ndate keskpaigani. Üsna palju muusikat salvestati, kuigi Oax ütles mulle antud intervjuus 2011. aastal (leitav blogist), et võib-olla 1-2% sellest kõlbaks välja anda. Tõsi, pärast seda tuldi kokku kolm kümnendit hiljem, hakati üürima enam-vähem Göteborg`i ja Stockholm`i (meeste kodulinnad) 500 kilomeetrilise eraldatuse keskele jäävat hütti, kus nädalavahetustel salvestati uut muusikat. Aga minevik jäeti muusikaliselt selja taha, et realiseerida uutest ajastutest talletunud põnevamaid ideid. Tehti koostööd suurte nimede nagu Pat Mastoletto, Geoff Leigh`i, Ryoko Ono, Kenji Siratori ning Cotton Casino`ga. Viimatimainitud ahelsuitsetajast Acid Mothers Temple`i süntekamängijaga tehtud lugu "China Syndrome" jõudis ka innovatiivmuusikaajakirja The Wire uut muusikat tutvustavale helikandjale (The Wire Tapper-seeria). Kuigi hiljem kümnendate keskpaigast alates anti muusikat peamiselt oma plaadifirma Tin Can Music alt välja (sageli erinevate projektinimede all), siis esiotsa kolossaalne hulk lugusid vormiti albumiteks legendaarse Moskva netiplaadifirma Clinical Archives`i all. Nii ka käesolev 6-looline taies, mida kirjutamise hetkeks on alla laetud rohkem kui 23 000 korda (teiste albumite allalaadimisnumbrid jäävad vahemikku 20 000-37 000). Nende 40 minuti vältel rullub üle kuulajate kitarri force majeure instrumentaalmuusika vormis, milles on nii ruumi - sest ruumi hõivamisele on see seadistatud - , ent see ruum ei ole kõle, see on psühhedeelne, kaikuv ning puhastav. Albumite võrdluses on loomulikult nüansse, ent põhivalem oli neil lisaks võimsale improviseeritud kidratööle ka kaikuvad (elektroonilised) trummid ning happelised süntesaatorid. Nagu intervjuus välja toodi, siis kõige esimene muusikale avatud lähenemist ja mõtlemist mõjutanud album oli biitlite "White Album", ent muusikaliselt on nad lähemal Gong`ile ja eelpoolmainitud Jaapani bändile (ning selle kõiksugu ilmingutele). Aga jah, aeg-ajalt kõlab nende muusikas ka tantsulise roki elemente (Madchester-skeene ning Primal Scream). Loos "On The Opposite Corner" on ka vokaali kuulda, kuid see on dešifreerimatu pahaendeline mana, mida süstitakse kitarride sünapsistesse, laskmata üllitisel vana rasva peal tüseneda. Loos "Intrinsic Matters Matters" tehakse rütminüketega põgusalt silma Lee "Scratch" Perry`le ning loo teise poole täidab pärimusmuusika võtmes naisterahva ruumi ülal hoidev laulmine. Või siis "Another Realm", milles tantsuline proge hakkab tasapisi muutuma pahaendelise (mees)mana saatel mustavaks metallmuusikaks. Huvitav sünergia, põnevad metamorfoosid! Väga korralik album kompromissitutelt kuldaväärt vanahärradelt. On küll mõtet kokku (ja avalikkuse ette) tulla, kui on, mida öelda. 9.0 (8.5-9.5).

Unit 21 -- September-October (2006)




Thinner

  • Experimentalism 
  • Post-psychedelic 
  • Abstract techno 
  • Micro-techno 
  • Avant-techno 
  • Post-minimalism 
  • Ambient 
  • Post-techno 
  • Ambient techno 
  • Microsound 
  • Deconstructed music

Unit 21 on Nižni Novgorod`ist pärit Stanislav Vdovin (SV), kelle 4-looline taies Saksa atmosfäärilise techno/dub/house-plaadifirma Thinner`i all kõlab sellisena, mida sealt ei oleks osanud oodata. Aga seda seletab artist ise, kes oma muusikalist kavatsuslikkust on väljendanud püüuga leida tasakaalu sõnades väljendamatute emotsioonide ja peene helikujunduse vahel. Need 28 minutit tõepoolest tasuvad ära. Isegi siis, kui lugude dünaamilist loogikat järgides ootaks kohe-kohe apoteoosini jõudmist (alumistes helikihtides võib tajuda kõdi tekitavat põlemist-paisumist-liikumist-muutumist-võnkumist mikroorkestreeringute kehastuses -- ent see kõik justkui kostuks vati seest. Meelierutav selle juures on, et SV muusika jääb žanriliselt valdavalt anonüümseks ning määratlematuks -- isegi kui üleval olen mingid määratlused harjumusest välja toonud, jäävad need ikka rohkem või vähem tinglikuks). Võiks kõigile lisada ette kas "mikro" või "post" laiendi, kuivõrd nihe kesksuselt ning aktsepteeritud mõistmiselt on ühelt poolt suunatud sissepoole, ent teisalt püüdes heliliselt valitsevaid tendentse õõnestada ja tükkideks võtta -- ning seejärel taas oma arusaama järgi komplekteerida ja kasvama panna. Tulemus on sügav -- justkui sametisse kuristikku ülepeakaela sisse kukkudes sellesamuse imetabase nohina pärast tähelepanu kaotades. Poole aasta pärast möödub taiesest 20 aastat -- aga tasub seda kuulata ka 50 aasta pärast. 9.0 (8.5-10)

11/09/2025

[Teaser of the day] Anitek - Freddy 2 Fingaz


  • Hip-hop
  • Avant-hop
  • Industrial hip-hop
  • Urban music
  • Sampledelic
  • Cloud rap 
  • Experimental hip-hop

Artist: Anitek  
Release: ShiHO
Year: 2016