Blogiarhiiv

11/22/2025

[Teaser of the day] Birdhouse Emporium - Lonely as Can Be


  • Noise pop
  • Electronic
  • Dream pop
  • Indie dance 
  • Shoegazing 
  • Glo-fi 
  • Neo-psychedelia
  • Alternative dance 
  • Indie rock

Label: Mlem
Year: 2025

[Teaser of the day] Ergo Phizmiz - The Village Square Overrun by Pagans


  • Plunderphonics 
  • Drone pop
  • Psychedelic 
  • Electronic
  • Organcore 
  • Avant-pop 
  • Easy listening 
  • Sound collage
  • Experimental pop
  • Art pop 

Artist: Ergo Phizmiz 
Release: Some Folk Can
Year: 2014

[Teaser of the day] Cagey House - It Could Have Been A Cowboy


  • Avant-garde 
  • Experimental pop
  • Sound collage 
  • Primitive pop
  • Sampledelic 
  • Electronic
  • Avant-pop 
  • Dada pop 
  • Art pop 

Artist: Cagey House
Label: Bump Foot
Year: 2012

Panda Bear -- Reset (2022)



Domino/Bandcamp

  • Neo-psychedelia 
  • DIY 
  • Art pop 
  • Indie pop 
  • Indietronica 
  • Electronic 
  • Synth-pop 
  • Exotica pop

Panda Bear'ist on selle aasta lõpus taas mõtet rääkida, kuivõrd aasta alguses üllitas ta uue albumi "Sinister Grift". Varsti on edetabelite koostamise aeg ning miks mitte (taas) visata kõrv peale aasta alguses ilmunud albumile. Konkreetsel juhul kuulan hoopis Panda eelmist taiest, mis ilmus kolm aastat varem. Sest tõsi on, et artisti muusikat tuleb ju vaadata (lookleva) teena -- kõik hilisem on paratamatult mõjutatud varasemast; Noah Lennox'i puhul tuleb tegurina mängu tema ansambel Animal Collective, mis ilmselt nullindatel oli kõige mõjukam ansambel üleüldse. "Reset'ile" eelnes omakorda kolm aastat varem ilmunud "Buoys" -- mis oli sissepoole keeratud folkmuusika; hoolimata vähesest elektroonilisest foonist võis toda taiest nimetada kaasaegseks Ameerika primitiivseks kitarriks. John Fahey, Leo Koettke, Robbie Basho vaim hõljub ka käesoleva üllitise alguses, ent õige pea liigutakse ära meeleolude, tunnete kui ka žanrite ulgumerele. Siin on loomulikult kuulda nii Brian Wilson'ile ja The Beach Boys'ile omast joodeldamist ning surfroki helgeid meeleolusid, ent teisalt tulevad siin-seal sisse huvitavad maailmamuusika - konkreetsemalt Kuuba rahvamuusika - motiivid, aga teisalt võib tunnetada viiekümnendate eksootikapoppi ning kuuekümnendate aastate kosmoseajastu popi kergust ning muretust; seda albumit kahtlemata peab kuulama mitu korda järjest; kui esimestel kordadel võib jätta natuke pealiskaudse ning lihtsustatud mulje, siis lõppkokkuvõttes on tegu ikkagi korraliku psühhedeelse muusikaga, ning Panda Bear on jätkuvalt parimaid esindajaid ses vallas. Ei ole ka ime, kui esmakordselt on kaasautoriks ülendatud varasemate taieste produtsent - kaheksakümnendate aastate olulisemaid psühhonaute - Peter "Sonic Boom" Kember. Ühe Eesti muusikaajakirjaniku muljetamine tõsiasjast - nähes Lissabonis resideeruvat ameeriklast kohmitsemas elektroonilise seadme taga laivis -, tekitas temas tõrke ning ehk isegi illusioonide purunemise. Eks tõsi ta on, et artisti loomingust kostub läbi mõningane kirjaoskamatus; ideed on olemas, ent ilmselt realiseerimise oskustest jääb vajaka. Teisalt on see ka plussiks, kuivõrd tegu on ikkagi ju lõngusest indimehega -- nii et DIY- ja lo-fi- element on igati omal kohal. 8.0 (7.5-8.5)

Rainier Lericolais -- Adagio Ma Non Tanto (2007)



Tripostal 

  • Avant-garde 
  • Experimental electronica 
  • Art music 
  • Spoken word 
  • Chamber music 
  • EAI 
  • Sound art 
  • Post-classical 
  • Avant-electronica 
  • Sound poetry 
  • Experimentalism 
  • Musique concrète 
  • Illbient

Prantsuse elektroakustiku, heliavangardisti, eksperimentaalmuusiku, helikunstniku Rainier Lericolais' viiest loost koosnev teos on igati tummine ajutoit. Ei saa ju olla teisiti, kui orgaaniline helikude kohtub ähmase elektroonika ja film noir'ist inspireeritud mustriga kardinate kummitavate lainetega, mis omakorda on põimitud jaapani kõnekatkendite ja vokaalefektidega. Kammermuusika? Igatahes, kuigi teisalt on selge, et ta artistina sisendab teistsuguseid elemente, risttolmeldades ning veerand-, kolmandik- ning poolproportsioonidega (ning teiste määradega) opereerides. Igast kompositsioonist peegelduvad õigupoolest ka teiste lugude kunstilised ambitsioonid -- sõltuvalt rõhuasetusest tulevad ühes või teises kompositsioonis rohkem esile. Lõppkokkuvõttes mõjub see kui teispoolsusest pärit kogemus. Ma ei ole kindel, kas need päkapikud, keda siin-seal kuulda võib, oleksid iseenesest heasoovlikud... või äkki mitte. Ingellikud naishääled kohtuvad katki pressitud helitolmuga, mis purustatud telliskividest tekkiva tolmuga sarnaselt tõuseb õhku ning tungib kõikidesse pooridesse -- igati loovalt mürgitades, ähmastades ning moonutades ontlikku klassikalise muusika mõistestikku. 5-loolise taiese pealkiri eesti keelde tõlgituna võiks kõlada järgmiselt: aeglaselt, ent ka mitte väga. Mis omakorda tähendab seda, et hoolimata aeglusest tuleb hoida esteetilist teravust. Kokkuvõttes on see monumentaalne meistriteos ning see muudab nii mõndagi. 9.0 (8.5-9.5)

[Teaser of the day] Pinokkel - Apokalüpsis


  • Art rock
  • Psychedelic
  • Neoprogressive rock 
  • Alternative rock 

Artist: Pinokkel
Release: Kadunud süit
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2010

[Teaser of the day] Barc Elteeb - TV002


  • Electronic
  • Post-psychedelic 
  • Experimentalism
  • Cosmic synth
  • Sampledelic 
  • Psycho-acoustic 
  • Radiophonic art
  • Improvised music 
  • Industrial music
  • Avant-garde 

Artist: Barc Elteeb
Release: Sci-fi TV
Label: Noise Margin 
Year: 2025

[Teaser of the day] Filmy Ghost - †hê Håµñ†êÐ Måñ§ïðñ ð£ Vårêllï


  • Electronic music
  • Avant-electronica 
  • Dark electro
  • Improvised music 
  • Sampledelic
  • Experimental electronica 

Artist: Filmy Ghost
Year: 2025

[Teaser of the day] Iliaque - Aerial


  • Spoken word
  • Experimentalism
  • Electronic 
  • Ambient 
  • Avant-garde 
  • Ambient techno 
  • Space music 

Release: Amberol
Year: 2025

11/21/2025

rsn | Helu_elu -- compaction #1 (2025)



Mahorka/Bandcamp

  • Avant-garde
  • Ambient
  • Post-minimalism
  • Microtonal
  • Abstract
  • Ambient drone
  • Experimentalism

Käesolev taies koosneb kahest pikast loost kogupikkusega 56 minutit; väljaandjaks Bulgaaria netiplaadifirma Mahorka Records; mille alt tulek tähendab seda, et ei ole kindlalt teada, missugust stiili esitletakse, mis teebki nimetatud plaadfirma diskograafia päratult põnevaks. Mahorka plaadifirma puhul ei saa eeldada, et nende muusika oleks kuidagi stiililiselt määratletud. Eksperimentaalne küll, ent see on juba laiem määratlus. Eeldada, et mingisugune album on mõjude eest, helidest, kontseptsioonidest isoleeritud, tundub natuke jabur isegi siis, kui artistil on seesugune kavatsus. Käesolev album on väga minimalistlik - see on suisa abstraktne -, ent ometi see mikrotonaalne helijada on väggi fantaasiaid toitev. Ju me vajamegi tänapäeval rohkem abstraheeritust -- kui mõelda reaalsele muusikamaailmale, siis tulevad meelde Stars of the Lid ja Labradford ning viimatinimetatu liidri Mark Nelson'i projekt Pan American'i vaikelulised lennud öise linna kohal. Mõneti on üllatav, et seesuguse kasina helikeelega taiese taga on suisa kaks artisti: Thomas Rosen ja Daika Koseki testivad üksteise olemasolu, taluvust ning võimet koostööks -- tehes fantastilist tööd ka ses mõttes, et kriitikale on see muusika irriteeriv raskesti hinnatavuse tõttu. Õnneks see ärritus taandub meeldivaks kõdiks -- kujutame ette kosmoselaeva, mis on asunud pea võimatule missioonile -- kujutame ette olukorda, et koduplaneedi on hukkumas, inimese kui liigi ja tema armsaimate liikide esindajad on kosmoselaevadele kaasa võetud, suur parv kosmoselaevu on suundumas teisele planeedile, kus arvatakse elu olevat. Seesugust heli võiksid tekitada kosmoselaevade mootorid seal viibivate subjektide teadvuses keset kujuteldamatu suurusega radiatsioonist ning külmast täidetud ilmaruumis. Turvalises keskkonnas triviaalsena kostuv heli omandab nostalgilise ning melanhoolse mõõtme teadmises, et sihtkohta ei pruugigi jõuda. Või kui jõutaksegi, siis subjektide ja mehitatud artefaktide päritolu allikas - identiteedi allikas - on pöördumatult hävinud. Ent pähe sigineb (ketserlik?) arusaam, et taanduda on igati mõnus seesuguse sumina saatel. Kahtlemata on see taies kommentaar inimese surelikkusest -- et iga päev, iga tund, iga minut ei ole mitte meie suunatud, vaid Kosmilise Demiurgi paika pandud: tuleb olla õnnelik aja eest, kui saab viibida tohutu kosmoselaeva pardal. Millelt meilt paraku paratamatult üle heidetakse. 9.0 (8.5-9.5)

11/20/2025

Yage -- Fuzzy Logic E.P. (1992)




Jumpin' & Pumpin'

  • Breakbeat 
  • Acid techno 
  • Drum and bass 
  • Electronic music 
  • Jungle 
  • Ethnotronica 
  • Psychedelic 
  • Acid house

Yage taga olla Future Sound Of London'i helirežissöör -- tegelikkuses on need FSOL'i mehed Garry Cobain ja Brian Dougans (mis ei välistati esimest ametit). See 4-looline on igati lõbus muusika, mis tõesti omal ajal võis kõlada segase loogikana; ent tänapäeval kõlab see muusika väga jonksilt -- siin on lahedat orkestreeringuteks paisumist, mille all nagisevad-lõgisevad kõiksugu breikbiidid ning trumm ja bass -- see on üks varasemaid tõendeid selle (puhtast) vormist. Väga korralik kuulamine -- 33 aastat hiljem ei kõla see mitte omast ajast ees, vaid ajakohasena. Ehk isegi kunati ajakohasena. Aegade lõpuni. Kuigi aeg on jõudnud muusikale järele, siis ikkagi pealkirja juurde naastes peab ikkagi möönma, et tegelikkuses on ikkagi asi nii, et FSOL'i eripärane mõtlemine ka tänapäeva konteksti asetatuna on siin kõnelemas (või siis viltu kõnelemas). Siin on lisaks eelpoolmainitud tulevikule kuulda ka tollast olevikku - happetehnot ja -haussi; nii Arthur Russell'i uusuusmodernismi kui ka Paapua Uus-Guinea saarestiku rahvuslikke vaibe (ei tule ju üllatusena!), elektroonilist ent rasuse karvkattega psühhedeeliat, mis ei kerki mitte niivõrd keemilistest droogidest, kuivõrd oskuslikust žanrite sidumisest ning kudede vahelisest ruumist, mis võimaldab hingata. 8.5 (8.0-9.5)

11/18/2025

[Teaser of the day] Méryll Ampe - Odessa


  • Experimental electronica 
  • Post-industrial
  • Drone
  • Avant-electronica 
  • Electronic music 
  • Post-minimalism 

Artist: Méryll Ampe
Year: 2016

[Teaser of the day] Letna - 44°44'36.4"N 17°09'46.6"E


  • Ambient rock 
  • Electronic 
  • Ambient
  • Art rock
  • Post-rock 

Artist: Letna
Release: Other Land
Year: 2025

11/17/2025

[Teaser of the day] Hardmoon - Snacks for Woofers


  • Kosmische Musik
  • Ambient 
  • Electronic music
  • Post-classical
  • Experimentalism 
  • Progressive electronic 

Artist: Hardmoon
Label: Sublogic 
Year: 2004

[Teaser of the day] Cousin Silas - Winter Drone 001 (Winter Drones)



  • Electronic
  • Art music 
  • Ambient
  • Space music 
  • Ambient drone

Artist: Cousin Silas
Year: 2025

[Teaser of the day] The Upstairs - Televisi


  • Electronic
  • Minimal wave
  • Electro-punk
  • New wave
  • Synth-punk
  • Alternative rock 
  • Art punk
  • Minimal synth

Artist: The Upstairs
Year: 2008

[Teaser of the day] Dolby - he0R


  • Electronic music 
  • Dub house 
  • Deep house 

Artist: Dolby
Release: Dub Expo EP
Label: Thinner
Year: 2002

11/16/2025

Cryptic Scenery -- Villa Weary (2025)



Bandcamp

  • Ethereal wave
  • Art rock
  • Indie rock
  • Dark wave
  • Electronic
  • Synth-rock
  • Alternative rock
  • Goth-gaze

Sotsiaalmeediast on viimastel aegadel kostunud üleskutseid kultuurisõdadeks -- kui tore see kõik oli enne koroonapandeemiat ning Ukraina ja Gaza sõda, aga isiklikult skeptiliseks jäädes ei näe küll selles kõiges midagi romantilist ja elu edasiviivat impulssi ja loogikat. Vastupidi -- nagu sõjaski, on vaja vastaspooli ning sundus valida ühte või teist poolt madaldab inimhinge ning piirab indiviidi vabadust ja sunnib enesetsensuuriks (isegi kui mingites tahkudes ei olda peavooluga nõus). Nii ühelt kuid teiselt poolelt vahib sageli vastu silmakirjalikkus -- toon ühe värvika näite; ühes muusikapoes on Helmete pilt ning loosung -- kaabusid ei teenindata! Jah, igati nõus, ent teisalt müüakse seal näiteks Burzum`i muusikat -- Varg Vikernes`i süüdistatakse kõiksugu surmapattudes (paljud neist ongi faktiliselt tõestatud!). No olge siis kõvad mehed-naised ning näidake ühtset joont kõikides oma tegemistes! Soovitus on, et kuulake lihtsalt muusikat, lugege raamatuid ning kujundage ise omi arusaamu; mitte ärge laske teistel seda teha ning kõiksugu narratiivid ja kontseptsioonid, mis eelnevad mõnele albumile, võtke seda teadmiseks, haarake seda kõigest intellektuaalselt huvitavate mõtetena -- neil postulaatidel ei saa lasta üle helide kasvada. Igasugune barrikadeerunud vastandumine on lame ning nüristav! 90ndate keskpaigast tegutsenud ning nullindate esimesest poolest albumeid üllitama hakanud berliinlase Christian H. Sötemann'i muusika on igati hea kuulamine -- eriti kui ollakse vaimustuses kaheksakümnendate alguse gootiroki kasvamises huvitavas suunas -- eeterlikuks popiks sünteetiliste Joy Division'i, Bauhaus'i, Siouxsie And The Banshees`i ning The Comsat Angels`i allhoovustes -- nagu seda tegi Cocteau Twins albumil "Treasure". (Post)punk, milles kitarride ja basside taamal õilmitsesid sündiorkestratsioonid, mis olid läbi imbunud neoklassikalisest metafüüsikast. Tõsi, selle võõrapärase ilumeele fooni mõjutajaks olid ilmselgelt ka ämbient, kõige muu hulgas ka ruumilisust taotlev industriaalmuusika ning Saksa kosmiline muusika. Ning hiljem kõige selle taamal andis asjale väga keskendunult aastakümneteks fookuse Arizona punt Lycia. Sakslase kümneloolisel on esindatud kõik need nükked ja tahud, mis on eeldusteks korraliku ethereal wave`i üllitise tekkeks. Altkulmu põrnitsev gootimuusika ja tume sündimuusika (mille inspiratsiooniks on keskaegne avarates ruumides - kloostrites - esitletud muusika) ning kaheksakümnendate keskpaigas idanema hakanud indirokk -- iseäranis kingapõrnitsemisele omane pilvedesse tõus ning käändumine kuhugi kõrvalisse universumisse. Keskne lugu siin on imetabane "Can't Believe You Anymore", ent ka teiste lugude tugevus tuleb vaieldamatult esile. 8.0 (7.5-9.0)

Clayton Alpha -- Reels Of An Infinite Dream (2012)



Nowaki Music

  • Post-classical
  • Experimentalism 
  • Art music
  • Improvised music 
  • Electronic
  • Avant-garde 
  • Art pop 
  • Experimental pop 
  • Avant-pop

See muusika esitleb end paeluva helilise mõistatusena, artefaktina, mis tõrjub aktiivselt lihtsat klassifitseerimist ja esitab kuulajale väljakutse loobuda žanrilistest viitadest. Vormiline tuum peitub elektroonilise ja klassikalise muusika kalkuleeritud, kuid näiliselt suunamatus sünteesis. See ei ole lihtne ristumine -- ilmneb peaaegu alkeemiline protsess, kus kaks maailma sunnitakse omavahel vestlema, mille tulemuseks on väljund, mis ühelt pool tundub tuttav tekstuuriliselt, kuid teisalt on võõras vormilt. Tõepoolest, teose kütkestatus peitub oskuslikult manustatud helides, mis toimivad struktuuriliste ja atmosfääriliste ankrutena. Näiteks taamal vaevukuuldavad sahinad muudavad kuulamisruumi, vihjates loomulikule, kombatavale maailmale, mis eksisteerib sünteesi poleeritud pinna ümber-all-kõrval. Orgaaniline kontrapunkt - koos käegakatsutava tumeda heli ja sellest johtuvalt tumedate tundmustega - annab neile 24 minutile intellektuaalse löögirusika, vihjates enesevaatluse, varjulisuse ning varjatud psühholoogiliste maastike teemadele. Need ei ole teps pelgad efektid; need on etturid helilises jutustuses, andes muusikale rikkaliku ja sidusa atmosfääri, ühendades erinevad elemendid ühtseks tervikuks. Pinge(seisundi)s vallandub intriig -- kõikuv dünaamika inimliku väljendusrikkuse ning jaheda algoritmilise avaruse vahel. Ühes otsas on momendid, mis näiteks meenutavad Rhodesi elektriklaveri intiimset, isegi kohmakast lähenemisest sündivat soojust (midagi Herbie Hancock`i, Joe Zawinul`i, Keith Jarrett`i repertuaarist. Jah, mõnikord vajame kuulajatena verifikatsiooni inimlikust kobast ja haavatavusest -- isegi suurte meistrite esituses (isegi kui nad teesklevad!). Vastupidiselt orgaanilisele soojusele pannakse puid alla järskude tõussunurkadega elektroonikaga. Need on agressiivsed, nurgelised ja tugevalt sünteesitud elemendid, mis arenevad dramaatilise, geomeetrilise kaldega. Aga...see kontrast kulmineerub suursuguste hetkedega. Käsitletavad elektroonilised kaared ei kao lihtsalt ära; need arenevad immanentselt pool- või veerandorkestreeringuteks. Kirjeldatud fraseering tabab albumi ambitsiooni: helilised ideed, mis algavad väikeste ja sünteetilistena, kasvavad kammermuusika või kaasaegse klassika partituuri keerukuse ja paatosega. Helikeel on pidevas liikumises, mitte lahenduse poole, vaid selleks, et jälgida, kuidas erinevate helide kombinatoorika ilmneb ja (ka loomuldasa) sobitub. See on kui labor, teadlik uurimus sellest, kui kaugele saab helilisi suhteid viia, enne kui need purunevad või pigem -- kas nad jäävad pidama, luues midagi värskendavat. Millelegi osutab seegi, et popi ja avangardi piirid ei ole siin puutumatud ja elitaarsed; samuti kattuvad improvisatsiooni ja deterministliku muusika meetodid. Kokkuvõtvalt võib möönda, et - tõepoolest - kreeklase Yannis Fotopoulos`e pideva voolavuse olekus on loomuldasa kergus ning oskuslik kontroll kujundada helisid kuulaja meele heaks. 8.5 (8.0-8.5)

11/15/2025

[Teaser of the day] Makunouchi Bento - Limacina Helicina


  • Art music
  • Electronic music
  • Ambient pop 
  • Organic electronica 

Release: Saloane SCRUM
Year: 2025

[Teaser of the day] reFUGeeS From Beyond - Break All Systems


  • Avant-garde
  • Lo-fi
  • Musique brut 
  • Improvised noise
  • Electronic
  • DIY 
  • Sound poetry 
  • Experimentalism 

Release: Art of Sabotage 
Year: 2025

[Teaser of the day] Recue - Lumino


  • Electronic music
  • Dubtronica
  • Downtempo
  • Organic electronica 
  • Chilltronica 
  • IDM 

Artist: Recue
Label: One
Year: 2006

Dighom -- Vibrating Colours ... (2003)



Autoplate

  • Experimentalism 
  • Dark ambient 
  • Abstract 
  • Electronic 
  • Ambient drone 
  • Avant-garde 
  • Post-minimalism 
  • Doom rock 
  • Ambient

Käesolev 4-looline taies pärineb nii kaugest ajast kui aastal 2003 Saksa netiplaadifirma Autoplate alt ((sama plaadifirma alt aasta varem üllitas oma esimese ka meie Taavi Tulev ("Televiisor on tuksis")). Pikad kompositsioonid (kogupikkus 39.53), millest esimene läheb säherdusele territooriumile, mida tutvustas laiemale publikule Sunn O))). Eksperimentaalne roki ja metalli vahel oma ruumi kiivalt hoidev ja läbimõeldult juurde võitev droonmuusika, mille rokiga seostuvaks lingiks ongi kitarr. Täpsustan -- uppumisfaasis Sunn O))) muusika, mis tasapisi on laiali lagunemas - toorus on hääbunud, jõud on millekski teistsuguseks kanaliseerunud. Teised lood muutuvad abstraheerituks -- kitarre moonutatakse määrani, mis meenutab pigem sümfooniaorkestrisse kuuluvat instrumenti. Klassikaline muusika see vististi ei ole; samas ämbientmuusikat võib klassifitseerida  klassikajärgseks muusikaks. Säherdune muusika võib vastata mingil määral Brian Eno nägemusele mööbliesemest, ent teisalt kostuvad Dighom'i muusikast läbi ka igatsuslikud noodid -- mida mööbliese vaevalt subjektis esile kutsub, ent kindlasti ei tekita näiteks öökapp seesuguseid sagedusi. Võib-olla päiksepaistelise ilmaga mööblist tolmu välja kloppides moodustavad tolmuinglite kontuurid, mille taamal abstraheeritud helid omandavad geomeetrilisi konfiguratsioone. Kuivõrd ämbientse helikeele käändumisel tagurpidi omandab helind abstraktse tooni, mis paratamatult sisaldab madala(ma)id noote, andes taiesele tumedusest läbiimbunud ilme. Albumi pealkiri on rohkemal või vähemal määral väljakutsuv - ei eelda ju, et kuulaja tajub selles sinist, punast jt värve -, kuivõrd värve mõistetakse teistsuguse spektri alusel ning ehk on värvile koguni omistatud siin suund. Võib-olla plaadiümbrisel kujutatud Baphomet'i ja Sauron'i sohilaps teab vastust. 8.0 (8.0-8.5).

[Teaser of the day] VictorYibril - Entrance


  • Ambient
  • Art music 
  • Electronic music 
  • Conceptual

Artist: VictorYibril 
Year: 2017

[Teaser of the day] Virabelo - Fanto


  • Electronic
  • Ambient drone
  • Post-psychedelic 
  • Microtonal 
  • Kosmische Musik 
  • Progressive electronic 
  • Ambient 

Artist: Virabelo
Release: Fanto
Year: 2025

[Teaser of the day] Federico Palmolella - JFPIII

 
  • Fusion
  • Improvised music
  • Jazz funk

Year: 2011

[Teaser of the day] Pandacetamol - Muddy Puddles


  • Electronic music 
  • Ambient techno

Artist: Pandacetamol
Label: Mahorka
Year: 2025

11/13/2025

[Teaser of the day] Ricardo vs. Jay - Cactus Love


  • Electronic music
  • Club dance
  • Tech-house
  • Tech-funk 

Artist: Ricardo vs. Jay
Label: Textone
Year: 2004

[Teaser of the day] Humanfobia -PSᏆCΩҒΩNᏆ▲S 3N L▲ ᏆGL3SᏆ▲


  • Vaporwave
  • Conceptual
  • Haunted house
  • Electronic music
  • Witch house
  • Horror synth

Artist: Humanfobia 
Year: 2012

Drexciya -- Neptune`s Lair (1999/2025)



Tresor

  • Tech-electro 
  • Experimental electro 
  • Funk electro 
  • Post-disco 
  • Avant-electro 
  • Electro pop

Käesolevast 21-loolisest kirjutan seetõttu, et sain virtuaalse promopaki Detroit`i legendite albumiga, kuivõrd plaadifirma Tresor annab selle esmakordselt (sic!) vinüülil välja. On mida kuulata, on mida mäletada, on mida kaasa võtta! Siin on kõiksugu elektromuusika spektrid esindatud -- naiivsest tuututamistest (ärge mõiske valesti - see on väga hea kraam!) tantsulisemaks funk`iks muutuvast mutantelektrost ja tehno-elektro hübriidist kuni eksperimentaalsemate lõigeteni välja. Tõsi on ka, et kõik need elemendid võivad ühes ja samas loos juhtuda. Ning loomulikult tulnukatest isandatele ehk Kraftwerk`ile makstakse loos "Polymono Plexusgel" nende robotiloo motiiviga otseselt andamit. Nagu Saksa legendite puhulgi, ei laiene nende muusika "laiendatud miksiks" -- või kui, siis see meenutab pigem ansambli Neu! albumit "Neu 2", millel tandem Rother-Dinger ohverdab oma muusikat mehaanilisel altaril -- sõltumata sellest, kas keegi peab seda teotuseks või geniaalseks lükkeks. On kostnud hädaldamist, et Drexciya ametlikult esimene üllitis kõlab helgemalt ja ehk ka pealiskaudsemalt kui mahukas antoloogia "The Quest"; see peaks ju olema igati heakskiidetav, kui Drexciya "valge" ja "must" album on valikus. Tegelikult käesolev on väga mängulise muusika presenteerimine, millelt kostub nii kaasahaaravaid rütmimustreid kui vaaruvaid süntekaid ja sündiarpedžosid -- kohati see kõlab kui alternatiivajalugu diskojärgsele muusikale; kui võimalus, kuidas asi võinuks natuke teistsuguste rõhuasetuste korral tulevikus esile tõusta; see tähendab seda, et selles on nii italo- kui geidisko DNA-d mängulisteks algoritmideks teisendatult. Tegelikult on see kõik väga delikaatne värk -- vaadates tähti näeme sealt tegelikult minevikku tagasi peegelduvat. Teisisõnu -- näeme seda, mida võib-olla enam ei eksisteerigi; Drexciya-tähe valgus jõudis uues formaadis igatahes kohale. 8.5 (8.0-9.0)

11/12/2025

[Teaser of the day] Martin Rach - Doubling 2


  • Electronic 
  • Post-classical
  • Avant-garde 
  • Modern classical 
  • Art music
  • Experimentalism 

Artist: Martin Rach 
Year: 2020

[Teaser of the day] Hox Vox - Please Don't Wanna Know New Fake Nice Friends


  • Progressive rock 
  • Avant-prog
  • Noise music
  • RIO
  • Experimental rock

Artist: Hox Vox
Release: Mock Thrill
Label: Jamendo 
Year: 2010

[Teaser of the day] Himmelkommando - Absurdum_Reductio


  • Avant-electronica 
  • Psycho-acoustic 
  • Post-industrial
  • Experimental electronica 
  • Noise music

Release: Cerebromatika
Year: 2006

11/11/2025

Eiko Ishibashi & Jim O`Rourke -- Lifetime of a Flower (2023)



Week-End/Bandcamp

  • Organic electronica 
  • Experimental electronica 
  • Ambient 
  • Avant-electronica 
  • Musique concrète 
  • Avant-garde 
  • Improvised music 
  • Glitchtronica 
  • Experimentalism 
  • Cool jazz 
  • Abstract

Kui ma kuulan seda kahest pikast loost koosnevat koostöö albumit jaapanlanna Eiko Ishibashi (EI) (snd 1974) ning USA eksperimentaalmuusika käilakuju Jim O`Rourke (JO`R) (snd 1969) vahel, siis mu mõtetesse sugeneb mõnetine segadus, kuivõrd selles muusikas on nii sügavust kui laiust, pikkust ja pinnapealsust. Selle haaramine (sõna otseses mõttes) laialivalguvuse tõttu on üsna raske ülesanne -- see on mitmefraktaalne, tohutult kõiksugu heliprügi täis, ent ometi on loojad pannud selle graviteerima; ühelt poolt tajun selles muusikas - vähemalt vormiliselt improvisatsioonilise muusika tundemärke -, ent tuleb tunnistada , et see see mängukanniks lihtsustatud element on allutatud hoopis teistsuguse mängu loogikale. Selle mängu muutvaks elemendiks on elektroakustilise muusika loogika ekspluateerimine - muusika, mille iseloomulikeks tunnusteks on monokroomne tuhmus ja kliiniliselt puhaste seinte ning vaiade korrapärane kõrgumine, millele tuhmuse tasakaalustamiseks riputatakse helisid, mis vastukaaluks peaksid looma mustreid, värve ning soojust. Eks seesuguste katsetuste mõtteks on tekitada viljakaid helitsükloneid; seejuures omades uskumust, et midagi täiesti uut võib sellest sündida. Kohati sünnibki huvitavaid põrkumisi-põkkumisi. Näiteks aega trotsivate jahejätsu passaažid kulgevad omatahtsi modulaarsüntesaatorite efektide ja heliprügi pilve taamal, andes märku, et aeg tuleb (mitte ei lähe). Tõsi, lugude paarikümne minuti pikkust arvesse võttes tuleb eeldada, et sellesse võib killustatus ehk lineaarne loomiskood olla sisse kirjutatud. Selle muusika koherentsust võib visuaalselt kujutada õlilaiguna veepinnal, mis küll laieneb ja hajub laiali, ent siiski säilitab sidususe sarnaselt mõne väga liigendunud järvega (nt maailmas Saimaa järv Soomes või Lake of the Woods Kanada-USA piiril. Lõbustav on ju vaadata, mis trikke mandrijää on teinud pinnasega! Kuidas miski taandub, samas justnagu tehes seda vastumeelselt ja kättemaksuhimuliselt! EI ja JO'R muusika puhul tõstatub lisaks küsimus improvisatoorse muusika loomusest -- selle tekke alusprintsiipidest, artisti vaimsetest hoiakutest ja eelhäälestusest. Kas käesolev album - mis kasutab improvisatsioone - ei ole mitte kontrollfriikide poolt vangistatud ja lõppude lõpuks moonutatud? Aga võib olla oleks parem kõik need skolastilised küsimused ühe käeviipega eemale lükata. 8.0 (7.5-8.5)

Joel Tammik -- Kriiva (2025)



Väli

  • Ambient dub
  • Dub techno
  • Ambient
  • Field recording
  • Electronic music
  • Ambient techno
  • Organic electronica
  • New Age
  • Found sound

Käesolev taies on Kagu-Eesti nurka kolinud Joel Tammiku ei-tea-mitmes album; mitte et ta ise nii tihti üllitaks, ent aastatega lisandub kohaliku underground-muusika veteranile paratamatult staaži ja kuulajale tänuväärseid vilju. Lu:k, Myrakaru, Rajaleidja. Kolm kümnendit tuleb täis. Teine asi on see, et ta tegemised ei ole - vähemalt mulle tundub - kuigi suure aplombiga välja kuulutatud -- kes teab, see teab, kes tahab, see saab. Ise kuulasin enne käesolevale 12-loolisele mitut ringi peale tehes kahte tema üllitist täpselt 20 ja 10 aasta eest (vastavalt "Eluline" ning "Laane Universum"). Hilisemat üllitist võib pidada Eesti kosmilise elektronmuusika ehk ulmetroonika (teised väljapaistvaimad esindajad on/olid Uni, Galaktlan, Kulgurid; loomulikult ka eeskujuks olev meister Sven Grünberg). Esimene nimetatut üllitistest kahtlemata oli dub-muusika sagedustele pühendunud ristikäik (millele lõviosas tema looming keskendubki). Eks nii vist olegi, et kui artist on midagi pikemalt kaenud-lahanud-loonud, siis edasine loominguline tee - kui muusik just kardinaalseid lahkmeid ei tee -, siis ikka sügavamale helifenomeni sügavustesse. Seesuguse muusika juures ongi tänuväärt tahk see, et mida sügavamale suundud, seda laiemaks muutub tegelikult maailm su ümber. Eriti kui seda toetavad looduslähedust- ja hoidu väärtustavad veendumused ning plaanimajandusest suure kaarega mööduv vajadus muusikat väljutada. Ma ise kuulasin enne seda just 30-aastaseks saanud britti nimega "Tri Repetae", mis samuti annab võtme õigeks häälestuseks kätte. Mäletan ühte Müsteeriumi-nimelist üritust 2005. aasta juulikuus (vist Järvamaal), kui mingid purjus jõmmid tulid ka üritusele ning saades kätte tema uue reliisi (äkki üheks põhipunktiks oligi tema albumi esmaesitlus?), kuulasid seda valjult autos. Mõned olid pahased - vist autor ise ka -, aga äkki tõesti neile meeldis (vähemalt sõnades olid nad ahvivaimustuses -- miks me ei peaks neid uskuma?!)! Albumi päälkiri osutab artisti kodukülale, mis vististi on nime saanud kriivade järgi -- mis on metsa kasvanud ja paarsada kuni mõni kilomeeter pikad väliselt oose ehk vallseljakuid meenutavad künkad (kirjelduse-selgituse laenasin Indrek Rohtmetsa raamatust "101 Eesti looduspaika"). See on esimene üllitis, mille JT on salvestanud linnakeskkonnast väljaspool -- lakast leitud vana arvutiga, millel olid peal vanad muusika loomise programmid. Lisana on kasutanud kohalikke looduskeskkonna helisid. Eelpoolmainitud kaks autori üllitist loovad õlgtoe käesolevale taiesele -- siin on nii dub`ilikku võnget ja puudet kui ka ämbientlikku ära- ja äraspidiolemist. Kasseti teise poole avalugu "Märgalad" teiseneb natuke loodusest, muutudes newage`ilikuks sillerdamiseks. Parima osa moodustavad need kompositsioonid, milles võib tajuda ümbritseva keskkonna hõngu -- kui see keskkond hingab loodud muusikaga kaasa. Ehk midagi sarnast, kui vanas samblaga polsterdatud palksaunas - mu Setomaa vanaisa ehitatud saunas - leili võttes õhu sisse imbudes muutus kuumus nõelteravaks! Need on sedasorti mälestused, mis ajapikku üha enam seest välja tulevad. Kasseti vaheleht lõhnab vastupandamatult (no nuusutan seda pidevalt!) -- meenutab sambla ja seenekõdu risust õrna kopitust. 8.5 (8.0-9.0)

11/10/2025

[Teaser of the day] Monopole - Push To Test


  • Experimental electronica
  • Post-industrial
  • Electronic music
  • Musique concrète
  • Avant-electronica

Artist: Monopole 
Year: 2008

[Teaser of the day] Chemical Waves - Ever Loved

  • Post-punk
  • Gothic rock
  • Ethereal wave

Artist: Chemical Waves 
Label: Af-music
Year: 2012

[Teaser of the day] Neosintetico - Señal 6EQUJ5


  • Post-industrial
  • Kosmische Musik 
  • Dark ambient
  • Electronic
  • Cosmic synth
  • Progressive electronic

Artist: Neosintetico   
Year: 2025

Joxfield ProjeX -- Phantastique (2009)



Clinical Archives

  • Dance rock 
  • Krautrock 
  • Art rock 
  • Space rock 
  • Avant-prog 
  • Improvised music 
  • Alternative dance 
  • Neo-psychedelia 
  • Experimental rock 
  • Avant-rock
  • Electronic

Tagasi toredatesse aegadesse...nullindate lõppu, kui underground-muusika skeenedes toimus elavnemine; kui läheneti teineteisele, kui omavahel said kokku nii unelev indi ja (tume)elektroonika; kui kodusalvestajad tungisid jõudsalt püünele -- leiti uusi esteetilisi lähenemisviise helide kombineerimiseks ning loodu esitlemiseks. Nullindad oli ka see aeg, kui netiplaadifirmad õitsesid, kui allalaadimisnumbrid ulatusid kümnetesse tuhandetesse. Teisisõnu -- muusika demokratiseerimisse panustas üks suur ansambel - Radiohead (albumi "In Rainbows" muusikatööstust raputava turustamispoliitikaga) -, mille tegemistest ilmselgelt olid inspireeritud ka muusikaplatformi Bandcamp asutajad (asutati 2008. aastal). Seda pilti muutis positiivselt veelgi segasemaks kahe Rootsi vana mehe - Janne Andersson`i ja Stefan Ek`i ehk vastavalt Yan`i ja Ek`i - koostööprojekt. Mehed, kes alustasid juba kuuekümnendatel varaste noorukitena muusika mängimist ja salvestamist, tehes seda 70ndate keskpaigani. Üsna palju muusikat salvestati, kuigi Oax ütles mulle antud intervjuus 2011. aastal (leitav blogist), et võib-olla 1-2% sellest kõlbaks välja anda. Tõsi, pärast seda tuldi kokku kolm kümnendit hiljem, hakati üürima enam-vähem Göteborg`i ja Stockholm`i (meeste kodulinnad) 500 kilomeetrilise eraldatuse keskele jäävat hütti, kus nädalavahetustel salvestati uut muusikat. Aga minevik jäeti muusikaliselt selja taha, et realiseerida uutest ajastutest talletunud põnevamaid ideid. Tehti koostööd suurte nimede nagu Pat Mastoletto, Geoff Leigh`i, Ryoko Ono, Kenji Siratori ning Cotton Casino`ga. Viimatimainitud ahelsuitsetajast Acid Mothers Temple`i süntekamängijaga tehtud lugu "China Syndrome" jõudis ka innovatiivmuusikaajakirja The Wire uut muusikat tutvustavale helikandjale (The Wire Tapper-seeria). Kuigi hiljem kümnendate keskpaigast alates anti muusikat peamiselt oma plaadifirma Tin Can Music alt välja (sageli erinevate projektinimede all), siis esiotsa kolossaalne hulk lugusid vormiti albumiteks legendaarse Moskva netiplaadifirma Clinical Archives`i all. Nii ka käesolev 6-looline taies, mida kirjutamise hetkeks on alla laetud rohkem kui 23 000 korda (teiste albumite allalaadimisnumbrid jäävad vahemikku 20 000-37 000). Nende 40 minuti vältel rullub üle kuulajate kitarri force majeure instrumentaalmuusika vormis, milles on nii ruumi - sest ruumi hõivamisele on see seadistatud - , ent see ruum ei ole kõle, see on psühhedeelne, kaikuv ning puhastav. Albumite võrdluses on loomulikult nüansse, ent põhivalem oli neil lisaks võimsale improviseeritud kidratööle ka kaikuvad (elektroonilised) trummid ning happelised süntesaatorid. Nagu intervjuus välja toodi, siis kõige esimene muusikale avatud lähenemist ja mõtlemist mõjutanud album oli biitlite "White Album", ent muusikaliselt on nad lähemal Gong`ile ja eelpoolmainitud Jaapani bändile (ning selle kõiksugu ilmingutele). Aga jah, aeg-ajalt kõlab nende muusikas ka tantsulise roki elemente (Madchester-skeene ning Primal Scream). Loos "On The Opposite Corner" on ka vokaali kuulda, kuid see on dešifreerimatu pahaendeline mana, mida süstitakse kitarride sünapsistesse, laskmata üllitisel vana rasva peal tüseneda. Loos "Intrinsic Matters Matters" tehakse rütminüketega põgusalt silma Lee "Scratch" Perry`le ning loo teise poole täidab pärimusmuusika võtmes naisterahva ruumi ülal hoidev laulmine. Või siis "Another Realm", milles tantsuline proge hakkab tasapisi muutuma pahaendelise (mees)mana saatel mustavaks metallmuusikaks. Huvitav sünergia, põnevad metamorfoosid! Väga korralik album kompromissitutelt kuldaväärt vanahärradelt. On küll mõtet kokku (ja avalikkuse ette) tulla, kui on, mida öelda. 9.0 (8.5-9.5).

Unit 21 -- September-October (2006)




Thinner

  • Experimentalism 
  • Post-psychedelic 
  • Abstract techno 
  • Micro-techno 
  • Avant-techno 
  • Post-minimalism 
  • Ambient 
  • Post-techno 
  • Ambient techno 
  • Microsound 
  • Deconstructed music

Unit 21 on Nižni Novgorod`ist pärit Stanislav Vdovin (SV), kelle 4-looline taies Saksa atmosfäärilise techno/dub/house-plaadifirma Thinner`i all kõlab sellisena, mida sealt ei oleks osanud oodata. Aga seda seletab artist ise, kes oma muusikalist kavatsuslikkust on väljendanud püüuga leida tasakaalu sõnades väljendamatute emotsioonide ja peene helikujunduse vahel. Need 28 minutit tõepoolest tasuvad ära. Isegi siis, kui lugude dünaamilist loogikat järgides ootaks kohe-kohe apoteoosini jõudmist (alumistes helikihtides võib tajuda kõdi tekitavat põlemist-paisumist-liikumist-muutumist-võnkumist mikroorkestreeringute kehastuses -- ent see kõik justkui kostuks vati seest. Meelierutav selle juures on, et SV muusika jääb žanriliselt valdavalt anonüümseks ning määratlematuks -- isegi kui üleval olen mingid määratlused harjumusest välja toonud, jäävad need ikka rohkem või vähem tinglikuks). Võiks kõigile lisada ette kas "mikro" või "post" laiendi, kuivõrd nihe kesksuselt ning aktsepteeritud mõistmiselt on ühelt poolt suunatud sissepoole, ent teisalt püüdes heliliselt valitsevaid tendentse õõnestada ja tükkideks võtta -- ning seejärel taas oma arusaama järgi komplekteerida ja kasvama panna. Tulemus on sügav -- justkui sametisse kuristikku ülepeakaela sisse kukkudes sellesamuse imetabase nohina pärast tähelepanu kaotades. Poole aasta pärast möödub taiesest 20 aastat -- aga tasub seda kuulata ka 50 aasta pärast. 9.0 (8.5-10)

11/09/2025

[Teaser of the day] Anitek - Freddy 2 Fingaz


  • Hip-hop
  • Avant-hop
  • Industrial hip-hop
  • Urban music
  • Sampledelic
  • Cloud rap 
  • Experimental hip-hop

Artist: Anitek  
Release: ShiHO
Year: 2016

[Teaser of the day] Sevensy + Roberto Vodanović Čopor - Snapshot


  • Avant-electronica
  • Post-industrial
  • Minimal synth
  • Electronic music 
  • Experimental electronica

Release: refug 3
Label: Mahorka
Year: 2025

[Teaser of the day] Introspective - Unusual Teacher


  • Ambient
  • Electronic music
  • Dark ambient
  • Space music

Artist: Introspective 
Label: Nishi
Year: 2005

Anna von Hauswolff -- Ceremony (2012)



City Slang/Bandcamp

  • Art pop 
  • Gothic pop/rock 
  • Neoclassical 
  • Singer-songwriter 
  • Dark wave
  • Neofolk 
  • Alternative pop/rock 
  • Drone pop
  • Chamber pop

Rootsi siniverelise lauljatari muusikat ei olegi varem kuulanud nii objektiivsetel kui subjektiivsetel põhjustel. Kuivõrd sel aastal ilmus tal paljukiidetud album "Iconoclasts", siis tuli lähemalt tutvust teha. "Ceremony" on ta järjekorras teine üllitis, mille teemad kahtlemata on morbiidsed. Mitu pealkirja sisaldab sõna "epitaaf", samuti käib siit läbi "surivoodi" ning "mu tulevaste laste matused". 13-loolise (ja 61-minutilise) taiese esmamulje on, et pagan küll -- see on hipsterite Dead Can Dance! Sinna patta mahtus ühisjooni Kate Bush`i (eriti loos "Deathbed"), Beach House`i ja Victoria Legrand`iga (loos "Mountains Crave"), Jane Siberry ja Kate Bush`i ristsugutisega (loos "Ocean") ning üle-eelmise kümnendi veiderfolgi süngema serva artistide Espers`i ja Fursaxa`ga. "Epitaph of Daniel" on laenanud "Twin Peaks`i" tunnusmeloodiast, andes asjale teistsuguse sügavuse ja mõõtme! Mõjud mõjudeks, ent see tume (bal)last ei tahtnud kuidagi mu teadvuses õhku tõusta. Üksnes avalugu "Epitaph of Theodor" ning "Sova" avaldasid muljet. Kurbus neis lugudes osaliselt tolmustus, pihustudes nähtamatutesse (ent eksisteerivatesse) hingepragudesse ning sealt edasi segunedes immanentselt vaimuenergia ning ajukeemiaga. Ning teisel ringil hakkas aadlipreili muusikas lahti rulluma ajaloo (valdavalt tumedam) käsujada. Ta kasutab valdavalt kirikuorelit, millele sekundeerivad kitarrid ning trummid. Muidugi kesksel kohal olev vokaal paisub ja vaibub, lainetab või pakub rada paisuvatele orkestratsioonidele ja droonhelidele; see lõppude lõpuks hakkab (vähemalt valdavas osas) tööle -- lihtsalt tuleb rootslanna vokaaliga harjuda. Ka mõtted hipsterlusest tasapisi taanduvad -- lauljatar, keda on süüdistatud satanismis ning kelle esinemislube on kinnitatud-tühistatud piiskopkondade allkirjadega, peab ju olema kõva mutt! Süüdistusest rääkides -- äkki ta lõppude lõpuks ei maganud mitte kuradi, vaid triksterist Jumalaga (samavõrd äge kui piiblit lugeda on ka apokrüüfe ehk esimesest välja jäetud evangeeliumeid). Tõepoolest, päeva lõpus võib tõdeda, et tegu on väärt kuulamisega! 7.5 (6.0-9.0)

Core of the Coalman -- Kilometric Chameleon POV (2025)



Klang-und-Krach/Bandcamp 

  • Experimental electronica 
  • Ambient drone 
  • Musique concrète 
  • Organic electronica 
  • Ambient 
  • Progressive electronic 
  • Post-classical 
  • New Age
  • Avant-electronica 
  • Electronic music 
  • Found sound 
  • Sound art 
  • Drone 

Praha eksperimentaalse muusika väljaandja Klang-und-Krach`i all üllitatud kahelooline taies - kummagi loo pikkus on täpselt 29.51 - on kujundatud (siinpoolsest) materjalist ja artefaktidest, et moonutuste-laienduste-manipulatsioonide tehnikaga kui müstiliste kaarikutega (Platon mäletavasti kasutas seda kujundit mälu taastumise ja teadmiste poole liikumise illustreerimiseks) tõusta siinsest dimensioonist ülespoole-väljapoole-kõrvale. Selle muusika taga on Ameerikast pärit, kuid Suurbritannias elutsev 50-aastane Jorge Boehringer (JB) (ka teada projektidest On Growth and Form ning Kneeling Coats), kes tudengi ja muusikuna on salvestanud pärishelisid - nii Texas`es (San Antonio loomaaias), Tšehhis (äikesetormist räsitud tänaval), Inglismaal; lisaks Soomes üles astutud laivesinemiste salvestused üheteist aasta vältel enne, kui asi sai kunstlike helidega - mängitud kitarril, süntesaatoritel, viiulil, klaveril, suupillil ning arvutil heli programmeeritud - segatud ning purki pandud. Kas kaua-tehtud-kaunikene? Muusika on igati sugereeriv, emotiivselt laetud ning kunstiliselt huvitav -- huviäratavaks muutub JB (kes muuseas on muusikat õppinud innovaatilise muusika korüfeede Pauline Oliveros`e, Fred Frith`i ning Alvin Curran`i all pluss olnud residentuuris ja töötubades Maryanne Amacher`i, Gordon Mumma, Alan Kaprow` kui Paul Demartinis`ega) kunst seetõttu, et selles muusikas on kõrge orgaanilisuse määr -- tunni aja vältel on püütud lähtuda (mõtte) hüpoteesist, et kuidas küll võiks paista kameeleonile kõik see, mis ta ümber aset leiab (kuivõrd teised teda ei näe, siis ses mõttes ideaalne jälgimispositsioon -- võrreldes inimesega näeb ta teistmoodi juba seetõttu, et ta mälu ei ole laetud mõistestike ning tinglike-subjektiivsete teadmistega). Teisalt huvitab artisti ka ajalis-ruumiline tahk -- aja- ja kohavaim, selle muutumine inimmälus. JB ütleb, et ta mälus sulavad nii aeg kui vahemaa nende kohtade vahel üheks, mis kajastub ka käesoleval taiesel. Kas me peaksime mälu käsitlema ajalise vahemaana sünapsite vahel või siis mälu on interdimensionaalne parallaks, mis mõõdetakse parsekites (andes mälule tohutu kosmilise mõõtme). Tõepoolest - nagu lugude koondnimetused osutavad -- selles on nii lõdvestust kui põnevust, selles on nii vana kui uut kooli, nii tavapillide õrnust kui elektroonika karmust, nii madalat kui taevalikku. 9.0 (8.0-10)

11/08/2025

[Teaser of the day] Letna - Sun 235


  • Musique concrète 
  • Ambient drone
  • Electronic
  • Organic electronica 
  • Ambient

Artist: Letna
Release: Morning Sun 
Label: EKO
Year: 2006

[Teaser of the day] Emil Klotzsch - Stamfkorn


  • Electronic music
  • Micro-techno
  • Experimental techno 
  • Glitchtronica 
  • Avant-techno 

ReleaseSandkorn
Label: One/Bandcamp 
Year: 2005

[Teaser of the day] The Hathaway Family Plot - alexa, consider the lilies.


  • Electronic
  • Experimentalism 
  • Ambient
  • Post-minimalism 
  • Avant-garde 

Artist: The Hathaway Family Plot
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2025

[Teaser of the day] The Hirundu - senexredux


  • Abstract
  • Experimentalism
  • Chopped and screwed
  • Avant-garde
  • Slushwave 

Artist: The Hirundu
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2023

[Teaser of the day] Lucas Pastina - Estruturas Estruturais


  • Avant-blues 
  • Heavy psych 
  • Improvised music 

Artist: Lucas Pastina
ReleaseIntitulamento
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2025

[Teaser of the day] Natural Snow Buildings - Stuttering Probe


  • New Weird France
  • Ambient
  • Post-rock 
  • Ambient rock
  • Post-folk
  • Drone rock 

Label: Vulpiano 
Year: 2010

Elliott Sharp & Rainer Jancis -- Uhhuu (2025)



U-Duur/Lasering/Terminal/Plaadimees/Apollo

  • Experimental rock 
  • No wave 
  • Avant-rock 
  • Improvised music 
  • Totalism 
  • Noise rock 
  • Electronic 

Käesolev 4-looline ühistaies lugupeetud NY eksperimentaatori Elliott Sharp'i (ES) ning meil samaväärt austatud kitarrivirtuoosi Rainer Jancis'e (RJ) vahel kannab pealkirja "Uhhuu", mis kõigepealt seostub Minerva öökulliga ning teiseks lausega, mida Hiiglane sõnas agent Dale Cooper'ile seriaalis "Twin Peaks": "öökullid ei ole need, mis nad näivad olevat". Muusikaliselt on see taies igati vaheldusrikas, mänguline ning piiridele suruv; ning sinna jõudes ei kõhkle ka peale astumast -- selles on jõudu, sitkust, elastsust, aga ka äkilist meelt, manipulatiivsust ja agressiivsust -- kõike seda, mida ühele isendile sellessinatses ilmas ellujäämiseks vaja läheb -- sõltumata sellest, kas tegu on inimühiskonnaga või laiemalt kogu loodu(se)ga. Kuivõrd New York`ist on pärit ka seesugused olulised kitarridel heliloojad nagu Glenn Branca ja Rhys Chatham, siis nii lokaalselt kui esteetilises plaanis neist mööda minna ei saa. Postimehele antud intervjuus enne Võrus esinemist ütles ameeriklane, et talle üks tšellistist sõber olla öelnud, et teda ei peeta klassikalise muusika heliloojaks mitte varem kui ta on elektrikitarrist loobunud. Isegi kui seda konkreetset jama on mõttetu kommenteerida, siis jah, klassikalises muusikas on valvurid, kes ütlevad, et kuhu poole sa kuulud. Sellele hoiakule on viidanud ka Itaalia kunstiteoreetik ja mõtleja Alessandro Baricco oma raamatus "Hegeli vaim ja Wisconsini lehmad". ES energiat ja intellektuaalset haaret jätkub nii akadeemilise kui jätsu kui eksperimentaalse (pop)muusika äärealadelegi. Albumil katsetuslikkuse võimendamiseks ja kinnistamiseks kasutatakse ka elektroonikat ja programmeerimist, mis kahtlemata mitmekesistab helipilti. Kui tarkusejumalanna Minerva öökull kehastab filosoofilistele mõtisklustesse laskumist, siis siin kaks tarka kitarridel on samuti mõtisklustesse langenud (ning see mõnusalt süveneb albumi kuulamisse sisenedes); äge selle juures on see, et neid mõtteid võib kuulda valjult väljendatuna; järelikult võib ka mõelda, et sedasorti muusika on siiras. Avaloos "Bug Reports" - mis muideks on albumi kõige pikem kompositsioon (peaaegu 15 minutit) - löövad kaasa ka Rob Heath trummidel ning Tuulikki Bartosik akordionil. Mis siis teeb sellest 38-minutilisest üllitisest selle, millele teised ei suuda pretendeerida? Just törts elitaarset hoiakut ja näidata ülbust intellektuaalse pasafiltri kasutamiseks ei lase asjal muutuda laiemale massile suunatud tühjade lubadustega industriaalrokk-pläustiks. Teisalt paralleele kompromissitut industriaalrokki mängivate puntidega a la Swans siit leiab -- iseäranis loo "Infowar" teise poolde jäävate virvendustega helistruktuuris. Vastupandamatu subliimsus, mis vaieldamatult peegeldab meistrite klassi. Ennist sai mainitud servapidi popmuusikas sees olemist, siis kõige ilmekamalt tuleb see esile lõpuloos "Crash Mob", mis muudab ettekujutuse ideaalsest Amerikaanast luuks ja lihaks -- ometi võib arvata, et selle sakilised servad ning okkaline pind armistavad hinge ja veristavad sensuaalaparaati intensiivse emotsiooni edastamise käigus. Loodetavasti ei jää see muusikute viimaseks koostööprojektiks; on ilmne, et purakat uue ja põneva loomiseks on jätkuvalt sees. Öeldakse, et kus on kaks inimest, seal olevat psühhodraama. Siin muudavad psühho-Rama(d) destruktiivse energia millekski vastuvaidlemata veenvaks ja loovaks. 9.0 (8.5-9.5)

11/07/2025

Esivanemate unustatud hinged -- hulk surnute numbreid (2025)



Trash Can Dance/Bandcamp 

  • Dungeon synth 
  • DIY 
  • Black metal 
  • Lo-fi 
  • Jungle 
  • Vaporwave 
  • Experimental rock 
  • Drum and bass 
  • Breakbeat 
  • Electronic music 

See on ilus muusika, see ilmselt on ka kodukeskne ja patriootlik; maa, kus suitsune lagi on me tarel ning toidab pragunenud maa harvade rohttaimedega. Need 11 lugu on pealtnäha lihtsad, kus süntekad ja kitarrid voolavad läbi lihtsamate filtrite ja efektide -- motiivid järgnevad järjepanu või võtavad üksteise järel rivvi; must lagi on me toal -- sünge ja rusuv toon justkui peegeldaks esivanemate rahulolematust järgnevate põlvede suhtes, käies kodus ning kollitades ja muserdades neid. Võiks ju ulatuda sellesse aega, kui veel kõik põlvkonnad elasid ühe ja sama katuse all, kui vanureid ei saadetud hooldekodudesse või spetsiaalsetesse hospiitsidesse surema. Kui on tekkinud vajadus tervislikust situatsioonist tulenevalt, siis kahtlemata. End mõnes kõrgelt arenenud riigis sureb vaid viiendik inimesi oma kodus. Tõsi, neis riikides (k.a Eestis) püütakse juurutada nn koduhaigla kontseptsiooni, mis laiendaks külastavatele õdedele kui ka lähedastele suuremad õigused ravimiseks ja abistamiseks. Kõik muutub -- nagu on kunagisest rahvast - keda tunti maarahvana - saanud eestlased. Nende 52 minuti jooksul on ka lõbustavaid hetki -- näiteks mõned sünteesaatorite arpedžod, mis mõnikord kitšilikkust tulvates ajavad isegi muigama pluss harvad sämplid. Plusspoolele jäävad kahtlemata veel rafineerimata helipilt, kõlades maalähedaselt -- justkui mõni enesessetõmbunud maamees naasnuks päeva lõpus põllult ning pannud arvuti tööle ning pillid sooja. Siin on nii kuulda kui haista mullakamara lõhna. Maaläheduse taotlust võib tajuda ka bändi pealkirjades. Siin valitsevad eri temperatuurid ja õhurõhud -- kitarrid on tihti võimsalt tuulestatud -- ruumi täidetakse totaalsel viisil nii resonantsi kui plahvatustega sarnaselt suurte meistritega -- Glenn Branca'st ja Rhys Chatham'ist Tore Elgarøy'ini. Lihtsuses peitub kahtlemata võlu, ent see on poolenisti tõde. Näiteks lugu "Lõputu Pime" tekitab lõgisevate jungle-rütmide ja taamal kajava-kriipiva kidraga veelgi (nostalgilist) lisaruumi -- päikese loojumise nautimine kusagil lämbes metsatukas, meenutades paratamatult Tonti. Kohe järgmine lugu "Midagi..." muutub kliinilisemaks elik trummiks ja bassiks; kuivõrd artist on trikster, siis seda ei saavmaha parseldada klubimuusikatootena. Biit lõgiseb puhastatult, ent süntesaatorid on piisavalt ulakalt väljakutsuvad, et selle saatel tekiks isu tantsu vihtuda. Loos "Toru" veiklevad kitarrid imetabaselt modulaarsüntesaatorite efektide ja murtud rütmide taamal. Purjed on pingestatudSelle kõige valguses tahaks Nietzsche ütlust - julmus on primitiivne mälutehnika - ümber fraseerida. Primitiivsus on julm mälutehnika (mis paratamatult viib väljakasvule). Miski, mis muutub, ei saa olla tõeline. Parem juba kütta kohe ei-miski positsioonilt. Või siis -- selle pelga olemasolu väreluses ei saa jätta tsiteerimata klassikuid: give in to lust/give up to lust/heaven knows/we will be dust (The Smiths "Pretty Girls Make Graves"). 9.0 (8.0-9.5)

Fabbien Robbe -- Skeudennoù (2025)



Mahorka/Bandcamp

  • Ambient 
  • Avant-garde 
  • Ethnotronica 
  • Post-rock 
  • Avant-jazz 
  • Post-psychedelic 
  • Abstract 
  • Electronic music 
  • Space music 
  • Experimentalism 
  • Drone

Üks tuntud Inglise kirjanik on öelnud, et geeniuse saladus on säilitada lapse vaimu ka vanaduses, mis tähendab mitte kunagi kaotada seesmist entusiasmi. Bretooni Fabien Robbe'i (FR) 5-loolisel albumil on entusiasmi piisavalt; ent vaimustus on kõigest esimene samm selleks, et luua midagi väljapaistvat; teisteks instrumentaalseteks väärtusteks on tarkus ja ettenägelikkus -- näha tulemuse efektiivsust ning eeldusi luua midagi väljapaistvat. Neist 52 minutist võib eeldada - mis osutab lugude keskmisele pikkusele üle 10 minuti -, et aega on tarvis selle taga peituva kontseptsiooni elluviimiseksb alati väljakäidud mõistestikud ja jutustused ei tööta, vaid - vastupidi - võivad kuulaja kogemust n-ö eellaadimisega häirida. Ma ei tea, mida selle albumi pealkiri tähendada võiks; õieti püüdsin teadlikult mitte järele uurida, kuivõrd muusika iseenesest kõnetas piisavalt (st täitis piisavalt ruumi). "Skeudennoù" on väga nutikas album, mis avaneb ja avardub imetabaselt. Alguses on sulnid ämbientsed sosinad, millesse hakkavad üsna ruttu sugenema vist tagasisidestusest laetud tahud, andes karvasusega sellele nii katsetusliku kui ka esteetiliselt laetud tunde ja ka sisu Mikroskoopilised elektritormid mööda pindu liuglemas panid mu magnetofoni nurruma! Järgneva loo "Le Wagon'i" meeleolu ja muusikaline väljenduslaad muutub kardinaalselt. Hiljuti andis albumi välja Tortoise, ning Chicago legendid tulevadki esmajärjekorras meelde. See tähendab, et rokkmuusikaga tingitakse kõvasti: madalates registrites mängitud kitarrid (või on see hoopis basskitarr?) on mängitud läbi efektiploki nõnda, et asjale tuleb elektroonilise muusika mekk manu ning ka jätsulik viirgamine hakkab tasapisi sisse sugenema. Tortoise'i sugusest harg(rokk)bändist kõneldes ei saa üle ega ümber jätsulikust poolest. Ennekõike "Piper Is Drunk" kõlab John Coltrane'i või Ornette Coleman'i seestunud serva mudijana -- oo jaa, FR keerab lisavindi peale sellega, et püüab bebop'i metsiku loomuse silmusesse, taltsutades ja kanaliseerides selle energiat omamoodi. Või on slleks instrumendiks hoopis tükeldatud torupill, mis mööda elliptilist silmust hüpnootiliselt undab. Võimas! Üllitisel on ka abstraheeritusele üles ehitatud lugu "Er Mané", mis fusorina kuumutab heliioone, kutsudes järk-järgult esile helireaktsioone.Tekib säärane tunne, justkui füüsilis-keemilise protsessi käigus on konkreetsest heliruumist hapnikumolekulid ära põletatud ning takkaotsa ka gravitatsioon ekstraheeritud! Abstraktne muusika võib sageli jäädagi eraldiseisvaks, kõnetamata kuulajat. Pelk helilainete tekitamine ei ole veel edu valem -- sellest peab midagi välja imbuma, mis kuulaja ajutuultesse imbuks ning seal pöörlema hakkaks! Albumi lõpuloos - mis suubub suisa seitsmeteistkümnendasse minutisse - seotakse albumi algus ja lõpp kenasti sõlme -- ämbientmuusika seekord sügavneb seekord kosmosesse, mis võiks sarnaneda kosmoselaeva mootori vaikse undamisena keset külma ja radioaktiivset lõputust. Masina käivitamisel ja töös hoidmisel on abiks olnud teine katsetaja Julien Palomo. Kahtlemata on tegu ühe selle aasta parima taiesegs, mis loob lisaruumi ja inspireerib, võimaldades kuulajal subjektina asju kõrvalt ning teistmoodi vaadata -- see ei ole mitte loomuldasa iga albumi puhul. 9.5 (9.0-10)

11/06/2025

[Teaser of the day] Cuubik. - Philosophers


  • DIY
  • Alternative pop/rock
  • Lo-fi 
  • Psychedelic
  • Indie pop/rock
  • Slacker music

Artist: Cuubik.
Release: to James
Year: 2016

[Teaser of the day] Escaped Trees - Scarecrow


  • Electronic music 
  • Kosmische Musik
  • Ambient 
  • Progressive electronic 

Release: There
Year: 2017

[Teaser of the day] Klotzsch & Krey - The Foreground Shifts


  • Ambient jazz
  • Improvised music 
  • Electronic 
  • Ambient 
  • Organic electronica 
  • Cool jazz
  • Modern classical 

Artist: Klotzsch & Krey
Label: 12rec.
Year: 2009

[Teaser of the day] Empirical Evidence - comptonefektoj


  • Improvised music 
  • Radiophonic art
  • Avant-garde
  • Experimentalism
  • Apocalyptic folk
  • Industrial music
  • Neoclassical
  • Dark ambient 

Release: Spiritceesto
Label: Nostress
Year: 2011

[Teaser of the day] DJ-T - Make Me Crazy


  • Electronic pop
  • Club dance
  • Electro-house
  • House pop
  • Dance pop

Artist: DJ-T
Release: Bang-Bang 
Label: Jamendo 
Year: 2015

Nurse With Knives -- Dissociative Fuge: The Collected Works (2025)



Zenapolæ

  • Death industrial 
  • Avant-garde 
  • Post-industrial 
  • Ethnotronica 
  • Dark ambient 
  • Spoken word 
  • Neoclassical 
  • Experimentalism 
  • Improvised noise 
  • Jazz noir
  • Noise music 
  • Psycho-acoustic 
  • Sampledelic

Kuulates seda 17-loolist tuleb nentida ,et sellel elatakse väga huvitavat elu; kuigi enamus seesugusest elust jääb meie radaritelt välja -- mitte seetõttu, et me pimedad oleksime, vaid igaüks peaks ise leidma tee seesuguse muusika manu. Kahtlemata heliobjekt ei ole lihtsate killast -- valdavat tendentsi arvestades võib taolist muusikat stiililiselt lahterdada surmaindustriaaliks; algusaegade industriaalmuusikaga on emotiivne suund muutunud künistlikust (ja seesmiselt irvitavast) teravate, ja kohati suisa näkkukarjuvate emotsioonide manu; heli instrumendina (vähemalt ses aspektis) on keeratud puhtamaks ja teravamaks: analoogsignaal on teisenenud digitaalseks; kuigi jah, pruuni ning roosa müra pahvakuid on valge müra tasakaalustamiseks juurde lisatud. Juhuslikud tavaliselt ise seesuguse muusika otsa ei satu; isegi kui satutakse, siis ilmselt sägerduselt miiniväljalt lidutakse tuulisjalu. Ühendriikide katsetuslik netiplaadifirma Zenapolæ hoiab muideks sarnaselt üsna varjulist positsiooni -- ei näe ei nende promotööd ega uudiskirju; lihtsalt aeg-ajalt turgatab pähe, et jessas, seesugune on olemas -- mida kõike head ja paremat nad on jõudnud üllitada! Aga jah, nende 50 minuti jooksul - lood on keskmiselt alla kolme minuti pikad - tekib lisaks eelpoolmainitule palju huvitavaid esteetilisi pöördeid ja käänulisi trajektoore. Näiteks lugu "Kenopsia II" läheb laiekraan-jazz noir'i saatel kuhugi Scorsese-Hermann'i "Taxi Driver'i", Prantsuse uue laine kinomuusika ning nonde ajastute psühhotrillerite ja õudusfilmide manu. Siin valitseb - nagu ennist juba öeldud - labiilne emotsionaalne lainetamine ja krambitav emotiivne intensiivsus, mis sööstab ettejuhtuvast läbi. Loos "She" üks naine sõna otseses mõttes karjub hüsteeriliselt. Tuleb aru saada, et seesugust asja ei saa genereerida emotsionaalselt tasakaalukas seisundis -- seesugune tunnete ja tundmuste laviin vallandub piirsituatsioonides, mille eest tänapäeva ühiskonnas - milles tahetakse naeratamist ning õnnelikkuse teesklemist - sordiini alla pista; seesugune reaktsioon näitab millegi tõsise paigast nihkumise kompenseerimiseks rakendatava vaimse ja füüsilise jõu ilmnemist. Kõige selle taga on subjekti seisundid ja konditsioonid -- äng, depressioon, valu; võib olla on isegi talletatud toimikutes kusagil psühhoneuroloogiahaiglas. Meenub üks industriaal(müra)muusik, kes vaimuhaiglasse sattununa pidi iga päev ühe loo komponeerima raviarsti nõudel (äge on mõelda, et äkki ta hiljem ilmutas neist kompositsioonidest albumi. Kas ta raviarsti pani kirja kaasautorina?). NWK teeb vihjeid rokkmuusika suunas -- näiteks loos "The End" kordab artist The Doors'i samanimelise loo kandvat fraasi; loos "Father Cannot Yell" osutab Saksa avantrokilegendite CAN'i debüütalbumi "Monster Movie" ühele loole -- albumil, millel CAN muuseas viljeles seinu väristavat garaaž-rokki (sealhulgas sellesama looga). Ka "Collateral Damage" on erandlik tänu Lähis-Ida rahvamuusika motiividele. Vaimusilmas loojuvas päikeses kaikuvad helid mošeede ja minarettide ümber toovad meelde kaasaegsete Ali Phi, Cosmic Analog Ensemble'i ja Golpesar'i muusika, aga veel rohkem legendaarse Muslimgauze'i ragisevad-logisevad tolmukorda mattunud biidid. Kokkuvõtvalt tuleb tõdeda, et tegu on meisterliku teosega, missugune kannab enda ambitsiooni ja taotluse kenasti välja; midagi ei jää millegi taha kinni; vastupidi -- toimub helielementide ja -kombinatsioonide vastastikune mõjutamine ja võimendamine, tuues esile uusi välju, nurki ning sünergiat. On selge, et siin ei ole popmuusikale omast luksuslikku liialdamist; siin on konkreetsed elemendid, mis ei võimalda pealiskaudset laiutamist, vaid iga pisidetaili relvaks muutmist. 9.0 (8.0-9.5)

11/05/2025

[Teaser of the day] Bardo Pond - Out Of Reach


  • Noise pop
  • Shoegazing
  • Dream pop
  • Psychedelic 
  • Slowcore 
  • Americana 
  • Live
  • Alternative rock 

Artist: Bardo Pond
Label: Nyctaper 
Year: 2017