Blogiarhiiv

7/20/2025

La Plume -- Untitled (2004)



20kbps

  • Ambient 
  • Lo-fi 
  • Electronic music 
  • Lobit 
  • Techno pop 
  • Club dance

Šveitsist pärit netiplaadifirma 20kbps'i esimeseks üllitiseks oli Hakin Basar'i "Fuck Fantasy" detsembri lõpust 2002. aastal. See oli see aasta, mil The Flaming Lips lõi fantaasiaküllase meistriteosega "Yoshimi Battles the Pink Robots" nii mõndagi popi- ja rokimaailmas uperkuuti. Eks pop ja rokk põhineb niikuinii suuresti müütidel (sageli need eristavad muusika asemel üht artisti teisest), mille fantaasiaid saab uppi lüüa uute samasuguste, ent löövamatega. Sul võib ju kõige kaunim nägu olla, aga pead aru saama, et ka sina sured millalgi. Nii et fantaasiate kuradile saatmine ei tähenda iseenesest sellest loobumist. Isegi siis, kui üllitist ümbritsevat potentsiaalset infohulka minimeerida maksimaalselt -- La Plume kohta ei tea, kes projekti juhib; üllitanud vaid kaks samanimelist ("Untitled") teost, millest esimesel kandsid kõik lood "Untitled" nime; ka käesoleval kannavad neljast loost kolm sama osutust. See võib ka osutada aastatuhande vahetusega kaasnenud pohmelusele -- tehnoloogiline moolok ei kukkunud iseenda raskuse all kokku, süsteemid jätkasid toimimist ja arenemist; ent teisalt kõiksugu prohvetid ennustasid kadu seoses tehnotsivuiisatsiooni arenguga. Midagi heideti kalkuleeritult kõrvale, ent teisalt uued võrsed võtsid jõudsalt vedu. La Plume otsib selles virvarris enda anonüümseks taandamisega lihtsalt varjupaika, osutades sellele, et ükskõik mis tema ümber ka ei toimuks, tema suhe ümbritsevasse on võrreldav ööklubi ülakorrusele eksinuna hoone alakorruselt hingele oluliste helimustrite kuulmist -- küll vigasena (või filtreerituna), läbi lae metallarmatuuri ja betooni -- madal heliresolutsioon ja virvendav pinge kvaliteedis, ajutised katkestused helivoos (kas kuulaja enda kahtlustest tingitud psühhilise pinge või päriskatkestuste tõttu; või siis reaalsus suuremal või vähemal määral seguneb fiktsiooniga). Siit kuuleb räsitud ämbienti, laiali vajuvat tehnot -- ühelt poolt loomupärane trotslik hoiak, ent teisalt seeläbi ka manipulatiivne akt üle popkultuuri erinevate tähendusväljade. 7.5 (7.0-8.0)

7/19/2025

Laurent Avizou -- rêve d'amazone (2019)



Nowaki Music

  • Improvised music 
  • Psycho-acoustic 
  • Post-classical 
  • Drone 
  • Experimentalism 
  • Chamber music 
  • Avant-garde

Seda albumit võib ka võtta kui vaimsest kriisist tingitud šamanistliku kutsumusena, milles kriis laheneb inspiratsiooni täideviimisena. Muusika, mille kaheks kandvaks sambaks on ühelt poolt improvisatoorne lähenemisviis ning teisalt kammerliku muusika heliruum. Seesugune monokroomne (st toonivärvingult aneemiline) muusika võib mõningatel juhtudel osutuda suht igavaks tammumiseks, ent käesoleval juhul on keskendutud mikroskaala helide kombinatsioonide ning psühhoakustika mõjude esiletõstmisele. Kuus lugu mahutatuna natuke vähem kui kolmveerandtundi ei ole kuulajale ületamatu väljakutse. Esimesest noodist alates heidab see teos kuulajale kinda, provotseerides teda järgima selle looklevat ja sageli ebamugavat rada. See on sügav kuulmisvõimaluste uurimine, obsessiivne otsing, mis kõlab väljakutsuvana, ent tänu klaaspärlimängule on ka kütkestav. Kitarrihelid ei ole mitte niivõrd virtuoossuse tunnistuseks, kuivõrd manades esile sakilisi, roostes ning resonantseid killukesi, mis näivad olevat väljavõtted lagunemise mustrist. Need on improvisatsioonid, mis tunduvad vähem harjutatud ja kontrollitud täpsusena ning pigem toorete, instinktiivsete reaktsioonidena lahti rulluvale doseeritud kaosele. Kammerlikud karvased keelpilli katsetused kirjeldavad seda teost tõeliselt. "Turris" tundub täpse kirjeldusena, mis viitab räsitud, taltsutamata olemusele, keeldumisele lihvimisest või rafineerimisest. Tšello ei ole siin orkestri elegantne instrument; see on urisev, oigav, kohati vaikselt karjuv. Selle panus kõlab mahajäetud metalli väsimusest tingitud kolinana, pinges talade oigamisena ning kõrvale heidetud vedru äkilise, häiriva tuksumisena. Need ei ole lihtsalt helid; need on füüsilised kogemused, mis kutsuvad esile tunde, nagu seisaksid keset ära visatud tööstusprahti. Tõepoolest, nende improviseeritud numbrite kõige sügavam metafoor on seismine keset prügimäge, et mängida roostes esemetel põhinevat pingestatud kvaasisümfooniat. Iga kõlin, iga droon, iga moonutatud heli tundub tahtliku, ehkki ebatavalise noodina suuremas kompositsioonis. Ekstraheeritud skaalal midagi sellist, mida John Cale tegi enne Velvet Underground'i asutamist 60ndate keskpaigas koos ja ilma tulevaste bändiliikmeteta. See on lagunemise sümfoonia, tunnistus väljakutseid pakkuvast helist, mis tekkib vaikimisi sellest, mida võib-olla enamik peab mürafooni horisondilt tulevaks talutavaks raskuseks; samas olemata igavuse talumatu kergus. Tähelepanelikult konstrueeritud helikogemus. 8.0 (7.5-8.5)

[Teaser of the day] Juanitos - Strange Italian Song


  • Art rock 
  • World music
  • Exotica 
  • Alternative rock
  • Surf rock

Artist: Juanitos
Release: Exotica
Label: Jamendo 
Year: 2007

[Teaser of the day] Hugo Jugy - Viola Beach Way Of Driving


  • Indie pop/rock
  • Singer-songwriter
  • Slacker rock
  • Alternative pop/rock

Artist: Hugo Jugy
Release: Brain Sucks!
Label: Jamendo 
Year: 2016

[Teaser of the day] Sebastian Tomb - the guests


  • Avant-garde 
  • Psycho-acoustic 
  • Micronoise 
  • Experimentalism
  • Abstract

Year: 2025

7/18/2025

Origami Repetika -- Weasel (2008)



Proc-records

  • Chillwave 
  • DIY 
  • Lo-fi 
  • Electronic 
  • Hypnagogic pop 
  • Dreamwave
  • Glo-fi 

Oh heldeke, kolmelooline üllitis on nimetatud ühe eriti vilka looma - nirgi - järgi, kellel ingliskeelses maailmas ei ole kuigi head renomeed. Munavaras, libe sell, vingerdaja. Kuivõrd tavalise inimese teed vaevalt ristuvad nirgiga, siis ülalnimetatud osutused on puust ja punaseks tehtud salakavalate inimolendite näitel. Ameeriklane Adam Sigmund (AS) ilmselt püüab sulni helipildiga - koosnedes atmosfäärilisest pannoodest ning nostalgilistest laikudest ning madala resolutsiooniga helikiududest omakorda selles - heita ebamäärasel viisil positiivset valgust sellele kaunile loomale. AS muusika on süntees, mis manab esile kujutluspilte päikeseküllastest pärastlõunatest, varjurohketest lehtlatest ning unustusse vajunud kujutluspiltide mõrkjasmagusast nukrusest. Lood ei keskendu niivõrd erinevatele meloodiatele, kuivõrd atmosfäärilistele tekstuuridele, millest igaüks on kollaaž sätendavatest klahvpillidest ning (väga) lihtsatest biitidest. Üllitise teeb eriliseks Sigmundi võime täita seda introspektiivsust ehtsa rõõmu ning hinge pugeva nukrusega (iseäranis nimilugu). Kurbus tuleneb ilmselt ka arusaamast, et minevikku ei ole tehniliselt võimalik naasta. Kuigi paljud hüpnagoogilise popi valdkonna artistid kalduvad süngema või ebamaisema meeleolu poole, tundub "Weasel" positiivse laskumisena lapsepõlve. Paljajalu jooksmine, marraskil põlved, nõgesekõrvetustest ja sääsehammustustest tekkinud kuplad; heina sissevedu küüni, kus laste ülesandeks oli kuivanud heina madalmaks trampimine kas hüpates või saltotades. Helipaletil süütu kergus ning nostalgia kutsub kuulajaid täiskasvanuea pingetest vabanema; olevikust - sellest pilvisest ja pingelisest ajamääratlusest - väljuma ning lihtsalt helilises soojuses peesitama. Lo-fi/DIY-suhtumise korralik teostamine annab tunnistust lihtsuse ilust ja isikupärase helimaastike loomise jõust, kahjustamata kuulamiskogemust. Tegelikult see hoopis suurendab seda, pakkudes autentsust, millest digitaalsel täiuslikkusel sageli puudu jääb. Sigmundi taiest võiks nimetada võluvaks vastuoluks. Salakavalusega seostatav nimi muudetakse rõõmsaks ja koormamata helitaieseks. Salakavalaks võib-olla see jääbki, kuivõrd pealtnäha lihtne - ehk kohati suisa primitiivne - helikeel libiseb märkamatult hinge. Kõigil neil, kes otsivad õndsat põgenemishetke, nostalgilist embust ja ehtsat helilist kapriisi, tasub seda kindlasti proovida. Isegi taiese loomisaastast on midagi rohelisemat ja helesinisemat meenutada. 8.0 (7.5-8.5)

[Teaser of the day] Taras Bul'ba - Padiglione Zonda


  • Post-hardcore 
  • RIO 
  • Avant-rock 
  • Math rock
  • Neoprogressive rock
  • Art rock
  • Experimental rock 
  • Avant-prog

Artist: Taras Bul'ba 
Label: Jamendo 
Year: 2009

[Teaser of the day] The Cherry Blues Project - Dedicatoria #5


  • Experimentalism
  • Musique concrète
  • Sound poetry 
  • Improvised music 
  • Found sound
  • Acousmatic music 
  • Avant-garde  

Release: Conclusiones
Year: 2014

7/17/2025

[Teaser of the day] VPD + r3s - Radio Freedom


  • Ambient jazz
  • Nu jazz
  • Sampledelic 
  • Electronic 
  • Breaks
  • Cinematic 
  • Acid jazz

Artist: VPD + r3s
Label: Mahorka
Year: 2025

Valovoima -- Tube Amplifier (2025)



Pakkaslumi

  • Black metal 
  • Sludge metal

Soome artisti Valovoima loominguline tee žanriliselt on olnud üsna käänuline. Produtseerinud nii raskeid kui kiireid rütme - nii eraldi kui ühtaegu, liikunud kurdistavast klubimiljööst enesessesüüviva Berliini koolkonna progressiivelektroonika manu. Käesolev kolmest pikast loost koosnev üllitis keskendub raskemetallile -- seesugusele, mis leiab pelgupaiga selle äärmisemas otsas. Mustmetalli raske rifid segunemas mudametalli raske ja aeglase, ent kergelt kleepuva ja libiseva sammuga. Kas see asi meeldib või mitte? Võiks ju küsimust ümber sõnastada hoopis nõnda -- kui selle produtseerinuks seitsmeteistkümneaastane mina, kas see meeldiks keskealisele minule? Vastus oleks veidi ebalev -- taies on ju loodud täitsa standardite järgi, ent kahtlemata isikupärasest kogemusest jääb vajaka (see, mis eristaks seda tervikut teistest omataolistest). Eemuseks on, et raskust on, kolinat on, rasket sammu on; ent taamusena on tajutav, kuidas see esmapilgul veenev raskus muutub üsna varsti iseenesestmõistetavaks, muda kuivab ning koorub tanksaabastelt. Anname artistile aega atra seada -- avang on tehtud, põhitõed selgeks tehtud, ent agressiooni määra tuleb sisse pritsida ning sügavust tõrre põhjas süvendada. Materjalile tuleb anda veenev vorm. Mustmetall on impulsiivne ja kapriisne žanr, mille puhul veenev on naeruväärsest ning positiivselt mürgine pretensioonikast ersatsist eraldatud õhkõrna pimendikuga. Oleks vähemalt oodanud mõnd kuutõbist momenti, ärganuna täiskuuna õkva unest ning sisenenuna kuulaja teadvusesse kui kardinata aknasse. Plaadiümbrist kaunistav kontrabass-tuuba võinuks seda rolli pöörasemalt, vähemalt sugestiivsemalt täita. Seega järgmise albumi tegemisel paluks rohkem nii analüütilisust kui hingestatust. Järgmise korrani. 6.5 (6.5-7.0)

[Teaser of the day] Arseny Avraamov - Symphony Of Sirens


  • Experimentalism
  • Conceptual
  • Noise music
  • Modernism
  • Dystopbient 
  • Totalism
  • Field recording 
  • Avant-garde 
  • Found sound

Label: Archive.org
Year: 1922/2025

[Teaser of the day] Jo Bled - Orchestrates Strange Behaviors


  • Experimentalism
  • Musique brut 
  • Freeformfreakout 
  • Avant-garde 
  • Improvised noise 

Artist: Jo Bled
Label: Argali
Year: 2025

7/16/2025

[Teaser of the day] H-M O - The Pull


  • Avant-garde 
  • Micronoise 
  • Electronic 
  • Abstract
  • Experimentalism 

Artist: H-M O
Release: The Sea In Me
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2025

Natural Snow Buildings -- The Winter Ray (2004)

 


  • Post-rock 
  • Experimental rock 
  • Electronic 
  • Post-psychedelic 
  • Avant-rock 
  • Abstract 
  • Chamber rock 
  • Drone rock 
  • Post-classical 
  • Musique concrète 
  • Micronoise 
  • Ambient rock 

Üheksakümnendate lõpus alustanud Mehdi Ameziane`i (ehk TwinSisterMoon'i) ja Solange Gularte`i (ehk Isengrind'i) tandemprojekti võib arvata Prantsuse (eksperimentaal)(rokk)muusika koorekihti kuuluvaks. Praeguseks hetkeks on nad saavutanud kultusstaatuse üleilmselt. Näiteks kriitiliste muusika- ja filmisnoobide keskkonnas nagu Rate Your Music ulatub nende jälgijaskond 14 620 isikuni (see näitaja on näiteks suurem kui Suede'il, Mercury Rev'il, Travis'el, Seefeel'il, The Orb'il, Bastille'il, M People'il, Orbital'il, Curve'il jpt. Kõiksugu edetabelite - sh järgijaskonnaga - tipus troonival Radiohead'il on sääl 164 933 järgijat). Samas keskkonnas ulatub nende plaatide keskmine hinne reeglina üle 3.5, mis sealsete kasutajate pirtsakust arvestades on keskmisest kõrgem näitaja (erinevalt nt Discogs'ist, kus keskmised hinded kipuvad märksa kõrgemad olema). Käesolev topeltplaat - mille eest üks tüüp oli nõus välja käima 800 dollarit Discogs'is - hõlmab 25 lugu, mille baasiks on kitarrimuusika, ent mille pealisehituses figureerivad kõiksugu huvitavad helindid. Kitarridega reguleeritakse tingimusi, milles transgressiivsed tegurid siin-seal ilmnevad. Erinevalt traditsioonilisest rokkmuusikast ei määra kitarrid siin transgressiivset olemust. Efektiblokid, pärishelide moonutamine, simulatsioonide loomine, võib-olla ka teadlik negatsioon rokkmuusikast annavad helipildile baasi eeldustest erineva olemuse. Tavainimese teadmus traditsioonilisest rokkmuusikast ei lange kindlasti selle megaalbumiga ühte. Nende nohiklik renomee ning esinemislaad ei toeta samuti eelpoolmainitud traditsiooni. Käesolevat taiest kuulates helisevad mu kõrvus nende hilisemad taiesed, ennekõike isiklikuks lemmikuks kujunenud megaüllitised "Alpha Centauri" (2010, Vulpiano) ning "Aldebaran" (2016, Vulpiano). Hoolimata tohutust pikkusest pakkusid nood imetabast ja müstilist kuulamiselamust algusest lõpuni. Tõepoolest, plaadi lõppedes oli kuulaja unistustes jõudnud neile tähtedele. Kuigi "Winter Ray" saab mu meeltes ja analüüsikeskmes natuke madalamad punktid, siis tõsi on, et see album kronoloogiliselt oli väga hea asendus puhkusele läinud Godspeed You! Black Emperor'ile (kelle kaks aastat varasemale albumile "Yanqui U.X.O." torkavad Solange ja Mehdi nii esteetiliselt kui emotiivselt päkad silma). See andis ka aimu, mida GY!BE hakkas tegema pausilt naastes. Hea plaadi tunnuseks võib olla ka paar hitti. Siin on selleks "Bloody Snow", millel Solange laulab inimpõlglikult ja eneseirooniliselt: /This motherfucker gets out alive of this hole/
/With all these killers around/
/All these motherfuckers got out alive of this hole/
/With all these motherfuckers all around/
/There are tracks on the bloody snow
/And they are surely mine/. Võimas! Stiilselt võimas! 9.0 (8.0-9.5)

[Teaser of the day] Pasquale Maassen Vs. Peter Mummert - Ho Em Ah


  • Club dance
  • House
  • Electronic music
  • Tech-house 

Artist: Pasquale Maassen Vs. Peter Mummert

7/15/2025

[Teaser of the day] Victimes De Regime - Arise o God


  • Noise music 
  • Death industrial
  • Avant-garde 
  • Psycho-acoustic 
  • Sampledelic 
  • Post-industrial 

Year: 2025

[Teaser of the day] guska - Skips Hellhound


  • Improvised music
  • Avant-jazz 
  • Deconstructed music
  • Psychedelic  

Artist: guska
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2025

Pulp -- More (2025)



Rough Trade

  • Indie pop/rock 
  • New wave 
  • Alternative pop/rock 
  • Art rock 
  • Chamber pop 
  • Ork-pop 
  • Baroque pop 
  • Dance rock

Jarvis Cocker ja kompanii on tagasi pärast pea 24 aastat pausi. Eelmise albumiga "We Love Life") seoses on surnud nii legendaarsest muusikust produtsent Scott Walker (2019) kui ka bassist Steve Mackey (2023). Tõsi, Scott Walker'i puude on jätkuvalt helikeeles tunda ning Mackey on lisatud kahe loo kaasautoriks. Teisalt on Jarvis looja, kes poeedina on jätkuvalt sama oluline kui muusikuna. Tema tämber ja esitluslaad lisaks annab asjale sugereeriva jume. Ent tuleb arvestada, et 38. aastasest on saanud 61. aastane looja. Nihe, mis oli täheldatav juba eelmisel albumil (mõjutatuna terrorirünnakutest kaksiktornidele New York'is), saab siin elukogenu vaate. Võiks seda albumi pealkirja täiendada järgmiselt: "We Love Life. More". Teisalt on möödunud piisavalt pikk periood, et saaks tagasi vaadata, kuidas tema (seksi)legend on vormunud rahvasuus ("My Sex"). Tema poeesiast kumab läbi pinge kunstiloome kui protsessi ning elamise-armastuse vahel -- kuidas leida kesktee, et ei irduks elust ning seetõttu loome ei muutuks liiga kunstlikuks-vesiseks ("Got To Have Love"). Nimetatud loo kaasautoriks on Steve Mackey, mis ilmselt seetõttu meenutabki mõningaid kompositsioone tema produtseeritud suurepäraselt Arcade Fire'i albumilt "Everything Now" (2017). Loos "Background Noise" käsitletakse kahe inimese kire muutumist taustamüraks, mis on võrreldav külmkapi vaikse undamisega. Kui kaks inimest hakkavad undama sarnase helivoona, siis see tekitab dissonantsi (mus tekitas juhtme kokku jooksutamist loo algus ja lõpp -- ei jõudnud päris pikalt kohale, et see on ühest Cocteau Twins'i loost). Paljudest lugudest jookseb läbi leppimise teema -- elu teeb plaanides ja suhetes omi korrektiive, ent oluline on jääda sõpradeks-tuttavateks ühelt poolt kaablite ja bittidega ühendatud, ent sellele vaatamata (või justament tänu sellele) üksildust suurendavas maailmas. Jarvis vihjab, et reaalsust loome ikkagi meie ise - inimesed -; universum kehitab selle peale vaid õlgu, kulgedes omasoodu edasi. Üheks lemmiklooks on "Tina", mis temaatiliselt-muusikaliselt on justkui segu bändi hitist "Babies" ning Peter Sarstedt'i loost "Where Do You Go to My Lovely". Voolavad orkestratsioonid, Jarvis ning flamenkolik ülesehitus annavad asjale ajatu puute. Lõpuloos "A Sunset" möönab Jarvis, et tal ei õnnestunud kunstiga maailma muuta -- ta tõdeb irooniliselt, et tuleks õppida majandust, õppida palju raha tegema ning siis osta maailm koos valikuga. Ehk valikuga, et päikeseloojangu nautimise eest ei küsitaks raha. Üks muutus albumil on võrreldes varasemaga täheldatav -- siin puuduvad inimteadvuse sügavustesse sukelduvad eepilis-eksperimentaalsed kompositsioonid ((nagu olid "F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E", "Seductive Barry" ning "Weeds II (The Origin Of The Species")), mis olid alati albumite maasikaks. Kokkuvõtvalt nauditav taies, mille juurde on meeldiv naasta kui olulise maamärgina bändi ligi viie kümnendi pikkuse karjääri jooksul. 7.5 (6.5-8.5)

7/14/2025

[Teaser of the day] Fragile As Glass - A Home Beyond The Frost


  • Ambient 
  • Electronic music
  • Dungeon synth
  • Ambient drone
  • Space music

Year: 2025

[Teaser of the day] Elvii Marten - Daddy


  • Electronic music
  • Wonky
  • Breaks
  • Aquacrunk 

Artist: Elvii Marten
Label: Enoughrecords 
Year: 2025

[Teaser of the day] Wahn - Rashan's Wake


  • Avant-garde 
  • Post-industrial 
  • Electronic
  • Post-psychedelic 
  • Tribal ambient 
  • Experimentalism 
  • Post-minimalism 

Artist: Wahn
Release: Black Sea
Label: Mahorka
Year: 2025

Thomas Park -- Finding Love After Hours In The Foggy Night (2025)



Treetrunk

  • Improvised music 
  • Avant-garde 
  • Musique concrète 
  • Free jazz 
  • Found sound 
  • Experimentalism 
  • Field recording

Netimuusikamaailma ühe olulisema käilakuju Thomas Park'i (TP) (tema tuntuimad pseudonüümid on Mystified, Mister Vapor, Autocad; lisaks on ta vedanud enam kui 800 üllitist hõlmavat netiplaadifirmat Treetrunk) peaaegu 41-minutiline kompositsioon kolistab, mürgeldab ning joovastub nii otseses kui kaudsemas mõttes kusagil äärealadel. Ühelt poolt naturaalsus ja orgaanilisus palistavad taiest, kuivõrd põhikiht näikse olevat salvestatud rongijaamas (TP ütleb, et kusagil reisijate tunneli tumedas nurgakeses) -- teadustaja karmikoelisse kajasse sumbuv vokaal, metalli kolksumine; millele lisanduvad puhkpillide metamorfoosid (kohati meenutades jõelaevade udupasunaid) pluss klaveri soolod ning meloodika pahvakud. Kuigi siin on helisid küll, ent tühjuse moment on kandvaks disainitud, mistõttu tundub, et pigem ilmestatakse tühjust ja võõrandumistunnet, tekitades meeleheidet eksistentsialistlikul teel tumeduse südamikku. See on see, mida mõtlejad on kirjeldanud asjastamise tasandina, mille puhul objektiveeritu hakkab näima objektiveerivast ehk indiviidist lahusolevana. Nii et selle aktiga Ameerika muusik püüab mainitud võõrandumist objektiveerida elik minnes objektiveerimise-asjastamise tsüklis uuele ringile. Tõepoolest, muuta võõrandumise-meeleheiteakt pärast pikki tunde ootamist armastusaktiks on kiiduväärt. 8.0 (7.5-8.0)

[Teaser of the day] KWI - Cosmic Chaos I.


  • Industrial music 
  • Avant-garde
  • Noise music 
  • Electronic 
  • Psycho-acoustic
  • Experimentalism

Artist: KWI
Year: 1984/2025

[Teaser of the day] Substak - Multiple Stars


  • Electronic music
  • Dub techno
  • Tech-dub

Artist: Substak
Year: 2025

7/13/2025

[Teaser of the day] Ill - IIII


  • Electronic 
  • Micronoise 
  • Psycho-acoustic 
  • Experimentalism
  • Microtonal 
  • Abstract 
  • Avant-garde 

Artist: Ill
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2025

Silver Y -- In The Depths (2025)



Bytes

  • Ambient 
  • Experimental pop 
  • Art pop 
  • Dark wave 
  • Avant-pop 
  • Singer-songwriter 
  • Ambient pop 
  • Drone pop

Sitsiillanna Laura Caviglia (LC) on lähtunud 7-loolist albumit produtseerides järgmisest arusaamast -- selleks, et saada nägijaks, peab kõigepealt aru saama, mis asi on valgus per se -- see koosneb protsessina valguse ja pimeduse vaheldumisest, mis tähendab seda, et ka pimedus vastandina on selle täisväärtuslik osa. See on üks eksistentsi mõistmise viisidest -- võimaldamaks eemalduda igapäevastest kannatustest, saada osaks päriselt olevast. Põhimõtteliselt on tegu tumesündi/tumelaine taiesega, milles dünaamiline tumeduse ning heledate varjude mäng püüdleb varjamatuse poole. Pikkades sündiakordides on majesteetlikku lainetamist, mis kas paisub eepiliselt ("In The Depths") või jaotavad lootuskiirekillukesi selles ("Self"). Sitsiillannale ilmselt taiese loomine oli terapeutiline protsess, mille käigus mõistmine kristaliseerus. Nii et tumeduse ja valguse vaheldumist võib mõista tõe rütmina, mille käigus indiviid väljub varjusurmast ning korjab kokku oma mina. Eelpoolmainitud valguse ja pimeduse vaheldumine ei ole üksteist väljalülitav, see ei ole täielik vaheldumine -- LC illustreerib seda ilmekalt helides, mis on täis erisuguseid helitämbreid ja -varjundeid. Kuivõrd itaallanna helikeel on minimalistlik et mitte öelda positiivselt kasin, siis see paratamatult tekitab janu sellest rohkem ammutada. Ehk on isegi nii, et liikumine tõe poole protsessina on huvitavam kui jõuda tõe järgsesse staatilisse seisundisse. Tõe poolest tõepoolest -- kui paljud meist ikka ihaldavad puhast seisundit (ka looduses - kõige eeskujus - on asjad rohem või vähem segunenud. 8.0 (7.5-8.5)

7/12/2025

Bruno Real -- Konania LP (2025)

 


  • Breaks 
  • House 
  • Electronic music 
  • Club dance 
  • Alternative dance 
  • Ambient house 
  • World music 

Möönan alustuseks, et ei ole brasiillase Bruno Real'i (BR) varasemaid albumeid (koos käesolevaga kokku 20 üllitist produtseeritud 15 aasta jooksul), mistõttu ka ei hakka curitibalase loomingulisi nihkeid ja suunamuutusi analüüsima käesoleva 13-loolise valguses. Teisalt võib üsna julgelt väita, et produtsendi oskused peaksid nende poolteise dekaadi vältel olema kristaliseerunud. Tõepoolest, see on lõbus kuulamine, mille taga on tunda elukogenud muusiku kätt. Ta mängib rütmidega, mis ühelt poolt kõlavad hõimurütmide moodsate tõlgenduste ning kaugete kajadena, teisalt toob mõõdutundlikult sisse hõrgud ämbient- ning haussmuusika tõlgendused. Ürgsetele instinktidele on antud kaasaegne tunnetus ning ohjamine -- tribalistlike impulsside tulevikku suunatus saab teoks. Kui ta kasutab mingeid žanriefekte või standardeid, siis tal näib see põhjendatud olevat, lisades sellele uue kontekstuaalse väärtuse. See on ruumi ja atmosfääri optimaalsuse kalkulatsioon, mistõttu album ei tundu koormatuna, võimaldades igal elemendil hingata ning samas orgaaniliselt panustada tervikusse. Selle kõige tulemusena tervik dünaamiliselt hingab, ent samas troopiline tunnetus ning tribalistlikud meeleolud ei aja kuulajat higistama. Asi võib mõnusalt jahutavaks muutuda -- albumi kontekstis eriilmelises loos "Otreo" unistuslikud kitarrid toovad meelde mõne transgressiivse kingapõrnitsemisbändi a la Seefeel. Peenelt graveeritud, ratsionaalselt unistatud, mõjusalt teostatud. 8.5 (8.0-9.0)

7/11/2025

[Teaser of the day] auspice - Loss


  • DIY
  • Ambient
  • Electronic
  • Experimentalism

Artist: auspice
Year: 2025

[Teaser of the day] Interpretace - (3)


  • Industrial rock 
  • Electronic 
  • Experimental rock
  • Avant-rock 

Artist: Interpretace
Release: ()
Label: Noise Margin 
Year: 2022

[Teaser of the day] Gnomefoam - Newish Newash


  • Jungle
  • Electronic music
  • Drum and bass 
  • Breakcore

Artist: Gnomefoam
Year: 2024

Andrey Kiritchenko -- Scatter Stars (2005)




-N/Bandcamp

  • Experimental electronica
  • Avant-electronica
  • Micronoise
  • Electronic music
  • Glitchtronica
  • Minimal techno
  • Avant-techno
  • Micro-techno
  • Ambient techno

Arvatavasti kaasaja väljapaistvaima Ukraina (eksperimentaal)elektroonilise muusika produtsendi ja plaadifirmaomaniku (Nexsound) Andrey Kiritchenko (AK) 4-looline 26 minutit hõlmav taies pöörab esmajoones mikroosakestele tähelepanu -- kuidas need omandavad jõu, kuidas need organiseeruvad ning võib-olla omandavad koguni elu tekkele sarnaselt kompleksse iseorganiseerumisautonoomia. Seda viimast väidet ei peaks mõistma otseselt -- pean silmas autori mõtlemist heli keskselt - mõistes helisageduste iseärasusi, võimalusi ning loogikat, seda nii eraldi kui teiste sagedustega kohtudes. Selles mõttes hakkab heli füüsiliste parameetrite läbi autorit juhtima, autorile jääb valida piiratud esteetiliste valikute piires. Samas need väited ei mööna üllitise staatilisust. Hetktõrkehelidest välja kasvanud rütmide ning pulseeriva mehhaanika taga on dünaamilisem ja pehmem elektrooniline pool, võimaldades kuulajale mitmedimensioonilist kuulamiskogemust. Lisadimensioon tekib veel makro- ja mikrorütmide vaheldumisest, muutustest -- hüpnootilisuse tekkeks ja kasvuks on oluline muutust sisaldav kordus. Püsivas sisaldub püsitus -- muutused väljenduvad süsteemi olekus. AK tugevus ilmneb selles, et ta ei loo pelka ämbienttehnot -- see on pigem süvaämbiendist ning keerulistest rütmidest kokku sobituv tinglik tehno - lahutatuna kihtideks omaks ka kihid eraldi lugudena vastavalt ämbient- ja tehnožanris väärtust. Kummastav on see, et neid nelja lugu kuulates hakkas üllitise pealkiri muutuma "Scatter Scars'iks". Ihaldades tähtedele tahab inimolend jätta selja taha armid -- nii füüsilist kui psühhilist laadi. Samuti AK muusika väljenduslaad ilmestab sellesuunalist dünaamikat -- prügist, kõdust ja armidest tekitatud heliline tervik hakkab helisevalt unistama. 9.0 (8.5-9.5)

7/10/2025

[Teaser of the day] Earth Engine - Joy Blue


  • Heavy prog 
  • Avant-prog 
  • Hard rock
  • Progressive rock
  • RIO

Artist: Earth Engine
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2016

[Teaser of the day] Jukka-Pekka Kervinen - Fragment


  • Avant-electronica
  • Micronoise 
  • Electronic music
  • Glitchtronica 
  • Glitch-techno 
  • Experimental electronica 

Release: Undeclared
Year: 2025

[Teaser of the day] Humanfobia - Λ░Cat░Walking░in░the░H o u s e


  • Conceptual
  • Drag house 
  • Newbreed
  • Electronic music 
  • Witch house
  • Vaporgoth
  • Avant-electronica 
  • Cosmic synth
  • Sampledelic 
  • Experimental electronica 

Artist: Humanfobia
Year: 2025

Humanfobia -- Into The Nightmarecore EP (2022)

 


  • Witch house
  • Dark wave 
  • Newbreed 
  • Drag house 
  • Electronic music 
  • Trianglecore
  • Experimental electronica 

Tšiili duo Humanfobia muusika ei ole kunagi olnud tavapärane kuulamiskogemus. Mist Spectra ja Sabila Orbe kui tumeda muusikamaailma tunnustamata kuninganna ja kuningas on tõstnud esile kõiksugu okultseid, müstilisi ning õõva sisendavaid teoseid, mis on olulist rolli etendanud Lääne kultuuriruumis, nende poolt kureeritava netiplaadifirma Internet Daemon'i (varasema nimega Cian Orbe) vahendusel -- peaasjalikult pühendanud kogumikke nt kultusõudusfilmidele- ja seriaalidele ("Twin Peaks", "Friday the 13th", "Carrie" jne), üleloomulikele fenomenidele, paganlikele traditsioonidele, žanritele jpm, värvates selleks artiste üle ilma. Käesolev pea 19-minutiline ning 6-looline taies on helirännak varjude ja tumeriituste maailma. Meeleolu loovad tumedad sündipannood, mis vargsi libisevad ja lainetavad tumeda kardinana -- luues kõhedusttekitavat sügavust, millest kiirgab mineviku hämarust, valgustkartvaid saladusi ning kurjakuulutavat kõdu. Kõike seda, mida sageli halbades unenägudes kogeme kui ilmsi. Kusagilt kaugustest - justkui kummitava kloostri koridoridest - hakkab kostuma meesterahva manalaulu, meenutades moonutatult gregoriaani koraale. See annab õõvale inimliku mõõtme, muutes asja veelgi mõjusamaks. Mõju tõepoolest kasvab rõskete seintega koha vaimu ja liturgilise kaalu lisandumisega, tekitades kuulajas peadpööritavat lõpmatusse labürinti sattumise tunnet. Mist Spectra vokaal näikse olevat osaliselt tagurpidi pööratud, süvendades segadust, seeläbi rahutuse ja teispoolsusesse sattumise tunnet -- seesugune kummituslik efekt lisab müstitsismi, kaikudes kusagil maise ja ebamaise vahel. Teisalt hakkab kuulaja fantaasia paratamatult tööle -- iseenesest tšiillased helidega ei liialda ega paku üle. Väärt tükk nautimiseks vahetult enne und (ning võimalike luupainajate väljatõrjumiseks). 8.0 (7.5-8.5)

7/09/2025

[Teaser of the day] Low Lands - Thought Streams


  • Electronic
  • Found sounds
  • Ambient
  • Musique concrète 
  • Organic electronica
  • Post-psychedelic 

Artist: Low Lands
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2024

[Teaser of the day] ra$mu$ - What Would You Do


  • Cloud rap 
  • Sampledelic
  • Electronic 
  • Hip-hop

Artist: ra$mu$
Release: SCRAPS EP
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2017

[Teaser of the day] Turvia - Stand And Still


  • Alternative pop
  • Electronic
  • Trip-hop
  • Dark wave
  • Art pop 

Artist: Turvia
Release: Entropia
Year: 2018

Stereolab -- Instant Holograms On Metal Film (2025)



Bandcamp/Warp

  • Indie pop 
  • Space pop 
  • Experimental pop 
  • Lounge pop 
  • Jazz 
  • Indietronica 
  • Avant-pop 
  • Art pop 
  • Electronic 
  • Post-pop 
  • Drone pop 
  • Shoegazing 
  • Neokrautrock 
  • Neo-psychedelia 
  • Noise pop 
  • Ork-pop 
  • Cinematic 
  • Alternative dance 
  • Doo wop

Põhjust oodata Prantsuse-Inglise bändi uut albumit oli küll ja küll -- eelmisest albumist oli möödunud juba 15 aastat ning teiseks oli tegu kahtlemata ühe kõige huvitavama (indi)bändiga üheksakümnendatel ning nullindatel. Kuivõrd möödas oli niivõrd pikk aeg, siis võis oletada, et kui taas albumi salvestamiseks kokku tuldi, ju siis on legenditel piisavalt kaalukat kuulajale öelda. Tõepoolest, 13-loolise üllitise esimesed viis lugu (sh albumi parim "Melodie Is a Wound") on korralik popmuusika Stereolab'i parimate päevade tasemel. Pärast seda teravus laulukirjutamisest kohati kaob -- helid (algosakesed) on ju intrigeerivad, ent mört valgub vuugivahest välja -- liidetavate summa on ilmselgelt suurem konkreetsetest kompositsioonidest. Mõned lood võivad tunduda mitte omaloomingu, vaid pelga tribuudina nende eeskujudele (a la Free Design). On ka varem juhtunud, et mitte kõige õnnestunumate lugude puhul hakkab Laetitia Sadier'i vokaal imaluses rõhuma, eriti kui ta hakkab teatud sõnu selge intonatsiooniga rõhutama (nt loos "Le Coeur Et La Force"). Eks nad teevad jätkuvalt ideaalpoppi (ehk isegi totaalpoppi), kuigi jah, et kas välja kukub ideaalne pop, on iseasi (1998-1999. aastal üllitatud kahel albumil see ühildamine igatahes õnnestus). Ideaalpopi esindajad on nad seetõttu, et justkui pretendeerides popile ning võttes sulatuskatlasse väga erinevaid mõjusid, sünteesivad nad kompromissitu tulemi, samas jättes alles õrnad vihjed (pop)muusikaajaloo kuulsusrikastest peatükkidest. Eks kaudselt annab sellest skeemist aimu seegi, et hoolimata tohutust žanrite nimekirjast ülal, ei näe ma vajadust neid eraldi rõhutada. Samas ma vist ei mäleta nii otsest jätsuga flirtimist üheltki nende varasemalt albumilt. Iroonia osakond töötab neil hästi -- nt loos "Electrified Teenybop" pannakse juustuse ent parajalt hüsteerilise elektropopiga rõõmsalt puid alla, mille taamal lõpuks jooksevad filmilinalikud orkestratsioonid. Päeva lõpus tuleb möönda, et legendite kosmiline meta-doo wop võidab taas südame ja mõistuse. Kui albumi pikkus ei häiri, siis on juba hästi. Kui esimestel kuulamistel jäi mulje, et tegu on vaese mehe...Stereolab'iga, siis õnneks see tundmus taandus. 8.0 (6.5-9.0)

7/08/2025

[Teaser of the day] Numbersix - Ergonauta


  • Electronic music
  • DIY 
  • Ambient pop
  • Lo-fi 

Artist: Numbersix
Label: Camomille
Year: 2005

[Teaser of the day] The Womb - 44 Degrees


  • Alternative pop/rock
  • Indie pop/rock 
  • Art pop
  • Sophisti-pop

Artist: The Womb
Year: 2025

[Teaser of the day] Background Radiation - Stars Or Jets


  • Experimental pop
  • Electronic
  • Ambient pop
  • Alternative pop
  • Indie pop
  • Plinkerpop 
  • Indietronica
  • Art pop 

Label: No Source 
Year: 2013

Rändröövel -- Rändröövel (2025)



Bandcamp

  • Progressive electronic 
  • Ambient 
  • Organic electronica 
  • Minimal synth 
  • Electronic music 
  • Experimental electronica 
  • Kosmische Musik 
  • Ulmetroonika

Rändröövli 13-looline (peaaegu tunni aja pikkune) album on mõttetegevust virgutav ning süvendav kuulamine. See on muusika, mis peaasjalikult uurib analoog- ja modulaarsüntesaatorite sisemist elu, koondades elektronide tantsu haaravaks helijutustuseks. Kuivõrd tegu on Eesti artistiga, siis muusikalistest päritoluliinidest kõneldes tuleb kindlasti mainida Sven Grünberg'i (SG) mõju -- maestro jalajälge hilisemale Maarjamaa elektroonikale on raske ülehinnata. Ma nimetangi ühte (ent märkimisväärset) osa Rändröövli muusikast ulmetroonikaks -- kaasaegne Eesti elektrooniline muusika, milles on nii ämbiendi kui intelligentse tantsumuusika elemente sees, ent mille idealistlikku vaimsust on selgelt mõjutanud SG ning Berliini koolkonna elektroonikud (Froese, Franke, Schulze, Göttsching, Baumann), aga ilmselt ka Jarre (iseäranis popiliku puutega "Zeldin"). Muusikud, kes nägid süntesaatoreid ette peavoolu instrumentidena, pakkumaks samaväärset emotsionaalset sügavust ning esteetilist veetlust nagu kitarridega oli saavutatud. Kosmilise mustrina lahti hargnevad imetabased atmosfäärilised helindid, mida ankurdavad neurootilised rütmi pulseerimised, andes asjale ühtaegu kosmiliselt eepilise ning rohmakalt maise mulje. Autor samas ei häbene kasutamast kõige tooremaid helindeid, mis tatsuvad kõvasti ning väljakutsuvalt. Rütmide jõuline pulseerimine ei ole piinarikas -- see jätkub punktist, kus teatud piin ja primitiivsus on niikuinii integreeritud valemisse. Need on rohmakad tahud, mis vastandudes annavad albumile impulsi ilu tekkeks. Ilu on dünaamiline, ilu koosneb osakestest ning nende segunemisest. Neist tooretest helidest ilmselt steriilsetes stuudiotes ei räägita. Mõnes ahtras loos nagu "Maritain" (Esimene faas) tuleb heliroots eriti ilmekalt esile. Nagu eelnevalt sai kaudselt osutatud -- see ei ole muusika, mis on loodud süntesaatoritel, vaid süntesaatoritele. Siin nad paljastavad endid kuulajale, näidates oma pehmemat, võib-olla isegi inimlikumat poolt (mis sellesuunalisele Eesti elektroonilisele muusikale ehk ulmetroonikale on üsna iseloomulik -- alates Uni ning varase Galaktlan'iga). Et see kindel oleks - et mehhanitsistlik element kuulajas ebamugavust ei valmistaks - on helipilt siin-seal püütud mahendada loodushelidega. Loogiline ju -- kui elektroonika muutub inimnäolise(ma)ks, ju hakkab mingist punktist igatsema aasade ja merede järele. Orgaaniliselt interaktiivne on ka seetõttu, et avatud akendest sisenevad tänavahelid ning naaberkorterist kostuv puuri kriiskamine sulanduvad loomuldasa tervikusse. Paganama mänguline, ent samas küps album. 8.5 (8.0-9.0)

7/07/2025

[Teaser of the day] rADio eNd - Real Gras In Your Skin


  • Improvised music
  • Experimental rock 
  • Musique brut 
  • Avant-garde 
  • Experimentalism
  • Avant-rock 
  • Industrial rock

Artist: rADio eNd
Release: NEVERLAND
Year: 2025

[Teaser of the day] PIRATE Tapes - The Substance that feeds your double


  • Experimentalism 
  • Post-industrial 
  • Electronic 
  • Avant-garde  
  • Illbient

Artist: PIRATE Tapes
Year: 2025

[Teaser of the day] RDKPL - 250305_01


  • Micronoise
  • Avant-garde
  • Drone 
  • Abstract
  • Microtonal 
  • Electronic 
  • Experimentalism 

Artist: RDKPL
Year: 2025

Dominik Vogel -- (how to avoid) common mistakes in your divine creation (2025)



Phonocake/Archive

  • Breaks 
  • Electronic music 
  • Kraut-techno 
  • Synth-wave 
  • Electro pop 
  • Tech-electro

Kuda's vältida tavapäraseid vigu oma jumalikus loomisaktis? Mind teeb seesugune küsimuseasetus nõutuks, kuivõrd jumalikuks haardeks peab tohutu pilk olema; inimlik paradoks seisneb selles, et ka kõige lihtsamaks eksistentsiks peab vaateväli suht kitsas olema -- vastasel juhul lihtsalt sureksime ära. Liiga lai inimlikus plaanis oleks haaramatu või jääks pealiskaudseks, mille praktiline mõõde taanduks. Tsivilisatsiooni olemasolu küll ühelt poolt avitab, ent teisalt on see kui masinavärk - moolok - , mis inimest kurnab, seesmiselt sööb, nõudes võlga tagasi (ning enamiku arvates rohkem kui sisendiks vaja). See jumalikkuse taotlemine on üks kahtlemata kahtlane asi, millega suhestumine on võimalik loomisakti kaudu. Ma saan aru, et sakslane Dominik Vogel (DV) pani albumile pealkirja ilmselt irvega; vaevalt ta arvab, et see 10-looline taies revolutsiooniline on. Nagu öeldakse, et teeks lihtsalt oma ära. Olen kuulnud paremaid asju, olen kuulnud halvemat. Kuigi kinnistunud esteetilise terviku üldmulje jääb tasapaksuks, on iseenesest optimaal-minimaalne sisend-tasand ju huvitav -- üleskeeratud tehno ja elektro tekitavad aeg-ajalt ajukeemias väikseid laineid. Kuna rõhuasetus on sõnadel "aeg-ajalt" ning "väikseid", siis jah, vaatamata korralikule produktsioonile jääb taies verevaeseks ja umbseks. Esteetiline tervik ei lase läbi! On ju eeldusi areneda motoorseks krauttehnoks/elektroks, eneseteadlikuks intellektuaaltehnoks/elektroks või pööraseks kolmandaks ja neljandaks, ent see eelpoolmainitud irve saab autori enda tema rahulolus kätte. No ei jää sellelt midagi meelde! Samas kuulamishetkel ei ole asi väga nadi. 6.5 (6.0-7.5)

7/06/2025

[Teaser of the day] Floating Mind - Une Dicrète Balade


  • House
  • Deep house
  • Electronic music
  • Ambient house
  • Tech-house 

Release: Black Cubism
Label: MonoKraK
Year: 2025

[Teaser of the day] Bourbon Military - Plosky Land


  • Experimental electronica
  • Sound poetry
  • Electronic music
  • Radiophonic art
  • Ambient
  • Glitchtronica 
  • Avant-electronica 
  • Acousmatic music 

Release: Tanked
Label: Phonocake 
Year: 2025

[Teaser of the day] Kilmarth & D-Fried - We Will Deal With It


  • Electronic music 
  • Ambient pop
  • New Age
  • Synth-wave 

Artist: Kilmarth & D-Fried
Year: 2025

Martin Rach -- Ruins Of Summer (2025)



Bandcamp

  • Improvised music 
  • Avant-garde 
  • Musique brut 
  • Freeformfreakout 
  • Experimentalism 
  • Free jazz 
  • Post-classical 
  • Improvised noise 
  • Psycho-acoustic 
  • Avant-jazz 
  • Drone 
  • Electro-acoustic 
  • Post-bop 
  • Micronoise 
  • Abstract

Ja-jah, 36 lugu, mis ajaliselt kokku küünivad peaaegu kahe ja poole tunnini. Erinevaid varjunimesid kasutav leedukas Martinas Rakshtinas (MR) on viimase 12-13 aasta vältel olnud väga viljakas, kuigi muusikaliselt püüdnud destilleerida imetabasust peamiselt improviseeritud muusikast. Plaadi nimi, jah, on praegusel hetkel vägagi tabav; kuigi kunstiliseks tegevuseks on praegune ilm kahtlemata parim. Lugude pealkirjad osutavad lõviosas meeleolule ning kesksete instrumentide kasutamisele konkreetsetes taiestes. MR kontrollib ja õhutab stiihiat, kasutades selleks klahvpille, tenorsaksofoni, kive, kütusekanistreid-paake. Tenorsaksofon pasundab kõrgeid noote kui vihale aetud elevant, et seejärel vaibuda vaikusesse kusagil põõsastiku vööndis. Või siis tuututab kui emotsionaalselt ülesköetud ning segast peksev Mart Helme. Lugu nimega "light 2" on orelil pumpamine, vaadeldes muutusi, kuidas pealtnäha lihtsad noodid ning krobeline algus muutuvad pilvituks sfääride muusikaks. Sellele järgnev "loneliness 2" seevastu on kriiskavalt väljakutsuv -- saksofoniga meeleheite väljendamiseks on vaja olnud ruumi abi -- näikse, et mikrofon on pandud tünni põhja (või ise saksofoniga sinna roninud). Igati veenev. Martin Rach on kompromissitu looja -- ta ei näe mõtet taas luua ja toota seda, mida on juba tehtud. Seda on iseenesest raske teha, mistõttu mulle näib, et ta põhirõhuks on olnud püüe neisse helidesse tugevat emotsiooni sisestada. Ta peaasjalikult provotseerib, laskmata kuulajal mugavustsooni vajuda (ka esmapilgul malbed lood - nt "nostalgia" - võivad muutuda hetkega fuurialikuks). Teisalt selliseid pealtnäha kontrolli kaotavaid ning põrnitsevaid, ent intellektuaalset kõrgtaset näitavaid momente nagu "mud underneath breathes" ning "wild" - mis löövad pahviks - võinuks olla rohkemgi. Ilmselt kui seda hiiglaslikku kogumit manustada väiksemate tükkidena, jõuab veelgi rohkem analüüsitud infot ja muljet kuulaja ajju; kaevumaks sügavamale paisuvate-kahanevate ning mikro- ja makroskoopiliste heliskaalade taga olevate kinnismõtete ilma. 8.0 (7.0-9.0)

7/05/2025

Fletina -- Environments & Mechanisms (2025



Mahorka/Archive

  • Conceptual 
  • Avant-electronica 
  • Musique concrète 
  • Avant-garde 
  • Experimentalism 
  • Abstract 
  • Experimental electronica 
  • Sound art 
  • Post-minimalism 

Masinad keskkonnas. Erinevad masinad erinevates keskkondades. Üks masin ühes keskkonnas korraga. Printer, elektriahi, pesumasin ning lift. Mis häält teevad meie motoriseeritud abilised-sõbrad? Sumisevad masinlikult, kordavad iseennast masinlikult seni kuni nad välja lülitatakse ning järgmise korra ootele pannakse. Sellest tulenevalt muusikalist külge käsitledes on raske vahet teha, kas see seisund on muusikaliselt "elus" või "surnud". Äkki need, mis näivad surnud olevat, manavad just mehhanitsistlikke (kandilisi, robustseid, jäiku) karakteristikuid kasutades esile "kurje" loitse. Muidugi võiks selle teose asemel kuulata autentselt kõlavat printerit tagaruumis või elektriahju köögis, ent ökonoomiliselt on seda albumina mõttekam kuulata. Ma eeldan, et Šoti helikunstniku keskkonnad masinate ümber on isoleeritud, vältimaks kõrvalise müra sattumist ruumi ning seeläbi ka kontseptsiooni tingimuste rohkemal või vähemal määral määndumist. Oluliseks mängumuutvaks aspektiks kahtlemata on ka vahendaja(d) -- (kontakt) mikrofon(id) ning viis, kuidas nad on ruumi asetatud; samuti helikaardi võimekusest salvestatavat signaali konverteerida ja talletada. Ühesõnaga, selle taiese puhul - tulenevalt eeltingimustest - on kogemus singulaarne. Kuulates lugu "Backroom / Printer" tuleb möönda, et heli fenomenid võivad vastata erinevatele esindajatele. Kui peaks seda kompositsiooni kirjeldama eelnevalt pealkirja nägemata, siis võiksin arvata, et kusagil industriaalses keskkonnas - kus masinad on käiama jäetud - siristavad väliskeskkonnast ruumidesse sisse tunginud putukad-mutukad -- elektripingest ja selle muutumisest tulenev efekt meenutab ritsikate sirinat. Heli (laine) on füüsiline fenomen, sellel on erinevaid, kuigi mitte lõpmata palju avaldumisvorme. Kasutasin taiese kirjeldamiseks muuseas silte "eksperimentaalelektroonika", "avangardelektroonika", "postminimalism". Teisalt kuulates (kord tahtlikult, kord tahtmatult), kuidas kodune pesumasin pesutsükli viimases veerandis pöörded üles võtab ning külgsuunaliselt raputab, siis mul ei ole tarvidust seda sildistada. Masin on mitmes järgus eelprogrammeeritud (või programmeeritav), toites tööprotsessis konkreetseid helisid. Inimese sisenemisel siseneb ka kontseptuaalsus -- tehakse teadlikke valikuid. Kuigi see ei ole improviseeritud muusika - selles on vähe stiihiat - on nende lugude aluseks olevate väheste eelduste kordustele allutamine omamoodi transi väljundiks. Nii et -- päeva lõpus tänage masinaid abi ja tehtud töö eest. Masinad undavad ja sunisevad teile tänulikult vastu. 8.5 (8.0-9.0)

[Teaser of the day] Ivan Black - Birthing A Comet


  • Microtonal
  • Dark ambient 
  • Sound art
  • Experimentalism
  • Drone 
  • Kosmische Musik 
  • Progressive electronic 
  • Electronic
  • Avant-garde 
  • Space music

Artist: Ivan Black
Label: Petroglyph 
Year: 2025

[Teaser of the day] Hanetration - Cry


  • Drone pop
  • Avant-pop 
  • Electronic 
  • Post-psychedelic 
  • Indietronica 
  • Organcore
  • Experimental pop

Artist: Hanetration 
Release: Instance EP
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2025

[Teaser of the day] Babasmas - Afraid Of Expressing Myself


  • Electronic music
  • Organic electronica 
  • Found sounds
  • DIY
  • Easy listening 
  • Breaks

Artist: Babasmas
Year: 2022

Francisco Pinto -- Ave Migratoria (2022)




Pueblo Nuevo/Pueblo Nuevo

  • Downtempo 
  • House 
  • Synth-wave 
  • Ambient pop 
  • Plinkerpop
  • Electronic music 
  • Techno pop 
  • Drum and bass 
  • Electro pop 
  • Breakcore

See 11-looline üllitis on üks ütlemata kena austusavaldus kussutavale elektroonikale. Muusika, mis ei igatse niivõrd ülipehmeid patju ning õrnu siiditekke, vaid pilvitul maailmamerel reisimisest või lõpututel kallastel tüünuse nautimisest. Üldmulje võib sellest jääda kui päikesest rammestunud taiesest, mille aluseks on 80ndate linateoste ja seriaalide heliribadest inspireeritud sünteetilised hõllandused, ent mida lükkavad edasi varase hausi, elektro ja tehno vibreerivad rütmid. Nii et ühelt poolt võib kuulaja minna Kariibi mere reisile, ent see ei tähenda, et ta jäetaks ilma võimalusest ööklubi külastada. Tšiillane Francisco Pinto (FP) käsitleb oskuslikult bassiliine ning helisid üldisemalt -- võngutades, kiirendades ja intensiivistades, aeglustades ning muteerudes murdekohti jätmata. Sündihõllanduste puhul võludes kuulajaid võrratute arpedžodega (eriti loos "La Sequía"). Siin on kuulda nii Tuulise Linna, Mootorite Linna kui Suure Õuna klubipioneere, kellede mõjud üsna ruttu murdsid peavoolu. Teisalt ei tohi ära unustada, et tooni määrab ka sündilaine ning selle kaudu kosmilise muusika progressiivelektrooniline muster (peene muusika tunnuseks on, et varjatakse oskuslikult mõjusid ning käilakujusid). Kõik see peegeldub lopsakas helitämbris ning lähenemises, milles on 70ndatele omast kosmilist idealismi, sünteetiliste masinate legitimeerimist ning tõsiusklikkust millegi uue loomiseks. FP püüab mitte muutuda meemiks - ei taha kaotada raskusjõudu, olla pelgalt irooniline või vaimukas kommentaar varasema loodu põhjal. See on tema viis nostalgitseda -- armastusest varaste klubiteenäitajate ning kosmilise muusika loojate vastu lõi ta neile ausamba selle kompromissitu heliuniversumi näol. 8.5 (7.5-9.0)

Ancient Milk -- The Death Vine (2010)



Bandcamp

  • New Weird America 
  • Freak folk 
  • Psychedelic 
  • Electronic 
  • Experimental pop 
  • Indie folk 
  • Free folk 
  • Lo-fi 
  • Improvised music 
  • Ambient
  • Avant-pop 
  • Post-psychedelic 
  • DIY 
  • Folk indie

Eile - neljandal juulil - Ameerika iseseisvuspäeval käesolevat arvustama asudes tuli möönda, et sümpaatia selle Langenud Inglite linnast pärit pundi albumi suhtes on muutunud justkui rullides mööda Ameerika mägesid. Algul väga meeldis, siis meeldis üha vähem, seejärel ei meeldinud kohe üldse ning nüüd meeldib taas. Tegelikult on siin väga erinevaid tahke - alates naivistlikest ent sageli ülevatest häälutustest - mis toob Animal Collective'i manu, et jõuda The Beach Boys'ini kui kaasaegse uussiiruse (alg)allikani. Uus Veider-(folk)liikumine, mis tekkis nullindate algul, oli paradoksaalne seetõttu, et suutmata täpselt selle žanri piire paika panna (ning olles avatud uuele), ning kohandades rohkem või vähem erinevaid nägemusi, oli tulemuseks seesmine eristumine ning seeläbi liikumise piiride laienemine seestpoolt välja. Käesolev 14-looline taies evib omaette universumit, milles on vihjeid postpungile ("Gipyup"), madalama otsa Casio Tonebank süntesaatorite kasutamine viitab 80ndate DIY-kultuurile; "O, Aluha!" näikse põhinevat vaid ühel orkestreeritud sämplil, aga sellele on antud sugereeriv elujõud Effect Control-paneelil kiiremaks-aeglasemaks ning avaravamaks-kitsamaks manipuleerides; sellele järgnev lugu kõlab linna ja maa hõngudest läbipõimunud teadvuse vabavoolust tingitud tribalismina. Ent eristumine ja lahknemine ilmneb kõige enam selles sfääris, milles arendatakse folgi ja indiga külgnevat hingestatud asja. Hinge avardamise ja hingestamise asi ilmneb iseäranis viimases kolmandikus. Öeldakse, et on võimalik ebaõnnestuda mitut moodi, ent õnnestuda vaid ühel (õigel, st selleks ettenähtud) moel. Ise kahtlen selles asümeetrias siinses kontekstis -- isegi kui nad laulavad kõvasti ja valesti, õnnestuvad nad ikkagi. Väärt vaev. Sel ajal, kui alaväärsuskompleksides vaevlevad ning surma lähedusest ja puudutusest hulluvad pässid juhivad ja keeravad kanni seda maailma, on just sellist muusikat peavoolu vaja -- mitte elektroonilist tehnitsistlikku poppi, milles ohverdatakse hing tundetuks muutvale masinavärgile. 8.0 (7.5-8.5)

7/04/2025

[Teaser of the day] Orthotonics - Big Head


  • Punk funk 
  • Jazz punk
  • Improvised music 
  • No wave
  • Post-punk 
  • Art punk

Artist: Orthotonics
Year: 1984

[Teaser of the day] Suralarm - Care


  • Art rock
  • Experimental rock 
  • Jazz rock
  • Electronic 
  • Indie rock
  • Post-rock 
  • Alternative rock 

Artist: Suralarm
Release: Train Of Thought 
Year: 2025

[Teaser of the day] Colonial Skyway - Debris Spatiaux


  • Ambient noise
  • Shoegazing 
  • Electronic
  • Post-classical 
  • Ambient  

Label
Year: 2025

7/03/2025

Fredrik Rasten -- Murmuration and Stasis (2025)

 


  • Drone 
  • Microtonal 
  • Avant-garde
  • Sound art 
  • Experimentalism 
  • Post-minimalism 

Võiks ju arvata, et mida ikka droonmuusikaalbum pakkuda suudab - ega eriti ei suudagi -, ent vahetu kuulamiskogemus nende helide seltsis pakub piisavalt elamust. Kahtlused taanduvad siis, kui helid hakkavad kaikuma. Ühelt poolt 4-looline (pikkadest kompositsioonidest koosnev) taies evib kristalsust, mis tasapisi hakkab murenema - lisandub vibrato, pakkudes eri variatsioone, justkui kuulaja tajuks maailma õhu ja maa vahendatud vibratsioonides. Alles seeläbi hakkab kuulaja nägema. Eelpoolmanitud kristalne selgus võidab täitsa algusest tähelepanu: mitte selle poolest, et see pakuks ootamatuid pööreid või loogikaülest avangardismi, vaid pigem ausa, puhta ja siira tonaalsusega. Lähenemine on minimalistlik, kuid mitte verevaene. Siin ei ole midagi liigset ega puudu -- iga sagedus on täpselt seal, kus peab olema. Kaudselt saame selles veenduda, kuivõrd muusika tekitab seisundeid ning ettekujutust spetsiifilisest ruumist. Esmamulje võib jätta kuulaja vaiksesse jääkristallide muuseumisse, kus helid helgivad valgusena läbi läbipaistva klaasi. Vibrato lisandumisel hakkab klaaspärlimängulik tüünus vaikselt taanduma. Need peened muutused toovad kuulamisse sügavust, mis ei väljendu meloodias ega rütmis, vaid puhtas helilaotuses -- kõditades salalikult nahapinda, luid ning lihaseid. Isegi eepilisus ilmneb Rasten'i taieses -- vähem on rohkem. Isegi mitte rohkem, vaid palju rohkem kui arvestada tõsiasja, et igasugune pompöössus on sellest vilinaga välja lastud (tekitamata tundmuste maailmas kahetisi impulsse). See on vastumürk pompöössusele: puhastav, karge ning ka loogiline. 8.0 (8.0-8.5)

Idmonster -- Pleasures Of Life (2003)

 


  • Indietronica 
  • Musique concrète 
  • Avant-pop 
  • Post-pop 
  • Glitchtronica 
  • Experimental pop 
  • Plinkerpop 
  • Experimental electronica 
  • Nu jazz 
  • IDM 

Red Antenna-nimelise netiplaadifirma looming ei ole paraku sattunud Recent Music Heroes'i natuke rohkem kui neljateistkümne tuhande postituse sekka. Seda viga tuleb järgnevatel aegadel parandada, kuivõrd tegu on igati kiiduväärt muusikaga. Näituseks Idmonster'i 4-looline taies, mis pärineb sellest ajast, kui innovaatilisele indimuusikale anti peamiselt Saksamaal uus lüke. Muusika, mida vahetevahel kirjeldati inimnäolise elektroonikana, mis püüdis balanseerida tuttavliku ja eksperimentaalse vahepeal -- ammutada popmuusikast parimat, või siis ise luua seda parimal viisil. Eks seesugused projektid nagu Tarwater, To Rococo Rot, Mina, Lali Puna, The Notwist, Kreidler, Pluramon (Briti analoogidest lisaksin ansamblid Piano Magic, Hood, Moonshake) ammutasid ühelt poolt nii Briti intellektuaaltehnost (Autechre, Aphex Twin) kui ka kingapõrnitsemise käilakujudest (My Bloody Valentine, Slowdive, Seefeel) -- kes tõele au andes olid ka kõige loovamad; loomulikult ka krautroki kuulsusrikas ajalugu: eelkõige motoorsed kordused ja rütmid, mis andsid järgnevate kümnendite biitidele hüpnootilise väljundi. Idmonster'i muusikas on rõhuasetused sarnased -- ühelt poolt popilik tunnetus, kompositsioonide loomine heas usus, ent teisalt muudab muusika intellektuaalseks just tekstuuride arendamine, millest kostuv austusavaldus veelgi kaugemale -- Pierre Schaeffer'i ning Pierre Henry suunas. Siit kostub isegi uusjätsu ("Insect Lover") -- ent vati sisse uppuva banaalsuse vältimiseks keskendutakse struktuuri nurgelisuse alalhoidmisele ning arendamisele. Samas nimiloos laulmine muutub liiga suhkruseks, mille tasakaalustamiseks jääb teisi helisid vajaka. Selline klišee ei iseloomusta ainult Idmonster'it. Tuleb tuttav ette. Neid elurõõme võib määratleda märksa lihtsamast perspektiivist -- vaadata lihtsalt keskmest välja vajunud intellektuaaltantsumuusikana, mis evib tavapäratuid helikombinatsioone ja -tekstuure. 8.0 (7.0-8.5)

[Teaser of the day] Penthotal


  • Ambient dub
  • Electronic music
  • Ambient techno 
  • Deep techno

Artist
Label: Entropy
Year: 2013

[Teaser of the day] Trent Hawkins - Music For Programming


  • Electronic music 
  • Progressive electronic 
  • Ambient 
  • Kosmische Musik 

Release: 5
Year: 2020

[Teaser of the day] Kalba9 - Your love will never replace my brand new Adidas shoes


  • Breakbeat
  • Electronic music
  • Breakcore

Artist: Kalba9
Release: Rat Bones
Year: 2021

7/02/2025

[Teaser of the day] Zed Point - Sweet Zombie Comedown


  • Shoegazing 
  • Noise pop
  • Electronic 
  • Neo-psychedelia 
  • Dream pop

Artist: Zed Point
Release: MUPH
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2023