Blogiarhiiv

11/15/2020

芽田ぱに子 – #402 (2019)



  • Shibuya-kei 
  • J-pop 
  • Soul 
  • R'n'b 
  • Electronic pop 

Igati armas üllitis esmapilgul – kui alustada lihtsalt visandatud plaadikaanega, mis kujutab noort neidu nutitelefonis istumas ühes suurlinna korteris –  segaduses või vähemalt alistunud pilguga –  mille vastashoone reklaamplagult helkleb vastu sõna "panico". Üksildus, hüljatus, kurbus, ükskõiksus, võõrandumine on see, mis paljusid tänapäeva inimesi määratleb. Nutitelefon on põhiganglion, mis ühendab teiste omasugustega üle ilma – siis, kui on selleks tungiv vajadus; ning ka siis, kui vajadus selleks tegelikult puudub. Närviimpulss, mis võimendab kaotsiminekust tulenevat valu keset tohutut globaalset tühjust, mille keskmeks ja perifeeriaks on tuhm betoon ja ere valgus. See vist ongi paanika. Teisalt käesolev lühike neljalooline reliis püüab seda kõike mahendada jaapanlikus võtmes elektroonilise soul`i ja kaasaegse rütmi-ja-bluusi vahendusel. Iseasi, kas seesugune korralikult produtseeritud ja eelpoolmainitet eredast valgusest toodetud muusika ei võimenda hoopis tühjust; äkki toimiks valuvaigistina hoopis Merzbow ja Hanatarashi tüüpi iseennast tühistav heliline nihilism, mis käänduks negatsioonina globaalsesse tühjusesse ja paneks ka betooni füüsiliselt värisema. Noise in trust. Plaadifirma Ano(t)racks hingele jääb see suhkruvatine patt.

11/14/2020

The Lights Galaxia – Globe EP (2009)



  • Art rock 
  • Modern classical 
  • Post-classical 
  • Experimental rock 
  • Post-rock 
  • Musique concrète 
  • Post-rock 
  • Organic electronica 
  • Ambient rock

Mõnikord tuleb peale mõte mõelda ajast – selle kulust, kiirusest ja kaduvusest. Reflekteerida mõnd hetke oma elust, mida mäletad kui eilset päeva, kuigi tegelikult võib tollest momendist olla voolanud vett merre juba paarkümmend aastat (ja inimesi – kui hakata mõtlema – on sellel perioodil surnud loendamatu hulk). Heal juhul on see viiendik, reaalselt ehk neljandik inimese elust. Aeg ajaks – see on parameetrite ja mäletamise subjektiivne vahekord, millel objektiivset tähendust ei ole. Kõik see lõppude lõpuks taandub surmale, liikumisele selle suunas. Kas tunneli lõpus on valgus? Oh ei – tunneli lõpus on Vikatimees. Kas tema ongi see valgus? Valgus on ta ehk siis, kui on oldud aktiivne, panustatud piisavalt ja ka raam on eluõhtuks piisavalt väsinud. Ühes Monty Pythoni sketšis püüti Vikatimehega peitust mängida – kas ei usutud, et tegu on temaga või arvati, et Surma on võimalik surmata. Vähemalt lubati seltskonnal endi autode hinged kaasa võtta, asi seegi. Surma foonil on elu ja kunst alati kokku kuulunud ja samas eristavalt lahknenud. Elu on orgaaniline ja päris, kunst aktina seevastu kunstlik. Järelikult kunst ei kuulu ranges tähenduses elusa juurde – sellest tulenevalt peaks see olema loomishetkest alates mitte elus. Kunst kui surma ersats. Ometi kunst saab tähenduse ja elu, kui elus – inimene – kasutab seda referentsi või meediumina objektile osutamisel. Või pelgalt kasutades näiteks muusikat enda väljendusviisina, silmas pidamata konkreetselt üht või teist objekti. Joseph Snodgrass`i ühemeheprojekti The Lights Galaxia neljalooline EP on kahtlemata meeleolukas rännak, millel puudub sihtmärk – justkui lõputuna kestev kulg, mille eesmärgiks näikse olevat püsimine teel, samas ennast ja teisi pidevalt lõbustada; saamaks rõõmu mõningatest kõrvalekalletest, hüpelda postroki, elektroonilise ja konkreetmuusika ning nüüdisklassika nimelistel kividel. Samas pinge püsib – see ei tulene mitte niivõrd võimalusest libastuda või varvas vastu kivi ära lüüa, vaid lõpetamatuse lõpmatu kestmise võimalikkusest – selle võimaluse eelduseks on surm(ajärgsus). Teisisõnu, millalgi tuleb hullumiseni viiv luup maha keerata ja patareid mp3-mängijast välja võtta. Albumi on üllitanud Luxus-Arctica.

[Teaser of the day] Kado - Fin de fin de semaine


  • Micro-dub 
  • Click`n`cuts
  • Minimal dub 
  • Tech-dub
  • Experimental dub 
  • Electronic music 
  • Deep dub 

Artist: Kado
Release: A One Year Trip 
Label: Pertin-nce 
Year: 2020

[Teaser of the day] Mosaik - Sporel


  • Electronic music 
  • Ambient pop 
  • Chilltronica 
  • Synth-pop 
  • Progressive electronic 

Artist: Mosaik
Release: Leandi
Label: Soft Phase
Year: 2009

[Teaser of the day] Thomas Park - PTrack20201112050631821143.47


  • Electronic music
  • Conceptual 
  • DIY
  • Minimal  
  • Synth-pop 

Artist: Thomas Park
Label: Treetrunk 
Year: 2020

[Teaser of the day] Lomov - Plattenbau


  • Electronic music 
  • Ambient
  • Space music   
  • Art music 

Artist: Lomov
Release: Vorstadt
Label: Miasmah 
Year: 2005

11/13/2020

Spiedkiks – A Pompous Whimsy Peak (2020)



  • Easy listening 
  • Rap
  • Chilltronica 
  • Electronic music 
  • Hip-hop 
  • Cinematic 
  • Sampledelic
 
Theodor Adorno väitis, et muusikas on määrava tähtsusega rütm, ja ainult rütm. Adorno ei elanud piisavalt, nägemaks näiteks diskomuusika esilekerkimist. Ehk arvanuks ta teisiti orkestreeritud garneeringute valguses, mis kokku andis ekstaatilise kogupaugu. Rütm küll, aga mitte ainult – rütm vajab satureerimist, ja ergastatakse biiti millegi erinevaga ehk meloodia ja harmooniatega. Ja vastupidi. Kuidas ja mis vahekorras muusik helipildi kokku sulatab, sõltub tema arusaamadest, põhjendustest ja suvast. Hea tehno- ja haussmuusika puhul ei piisa ainult rütmist – rütm reeglina defineerib küll stiili kui fenomeni, aga kütkestavus, haaravus, headus – mis iganes positiivne epiteet – ei sõltu ainult sellest. On muusikalisi žanreid – nt droonmuusika ja ämbient –, kus rütm võib olla või mitte olla, st ei ole substantsiaalne. Valner Valme kirjutisest ajalehes Sirp võib oletada, et Adorno valis selektiivselt muusikalisi näiteid, st elevandiluutornist võis paista suht vähe ja ahtalt. Ma ei hakka teda süüdistama selles, et ta ei kuulanud omi minimaalse rütmiosaga kaasaegseid üllitisi, mis kinolina kaudu isegi massidesse ulatusid, nt elektroonilise muusika pioneeride Bebe ja Louis Barron'i saundträkki filmile "The Forbidden Planet" (1956) (põhimõtteliselt oli tegu tunneleid või suuri torusid läbiva ämbient(muusikaga)); rääkimata haruldasemast, rütmi samuti sporaadiliselt sisaldavast elektronmuusikast (Tod Dockstader, Vladimir Ussachevsky). Ka exotica ja space age pop`i suurkujude Martin Denny ja Les Baxter`i jaoks – kes müüsid 50ndatel miljoneid albumeid –  oli rütm loomulik, samas mitte alati defineeriv joon.  Juhul kui Adorno oleks oma põhieeldusele truuks jäänud, siis ilmselt välistanuks mainitet üllitise muusika lahtrist (aga see lisanuks veelgi probleemsust). Mis olnuks diametraalselt vastandlik temast kümmekond aastat noorema John Cage'i väitega, et kõik on muusika. Cage'i väide on saanud domineerivaks – seda nii tänapäevale kui filosoofide noorpõlveaja heliloomingule pilku tagasi heites (nt plaadifirma Sub Rosa elektroonilise ja müramuusika üllitatud antoloogiad, milledel leiduv nii mõnigi helinäide pärineb Adorno sünnile eelnenud ajast (1903)). Kuulates Saksa artisti Spiedkiks'i 11-loolist hõllandust mõtlen, et kas seesugune helge-mitmepalgeline ja kunst-kunsti-pärast üllitis, mida lähimate kuude jooksul kuulab võib-olla sadakond melomaani, lülitab meid kuidagi tasa ja tekitab ühiskondlikku võõrandumist? Muusikasse kui fenomeni on niikuinii sisse kodeeritud mingisugune võõrandumise ja põlguse algoritm, ent see kahtlemata on positiivse iseloomuga, aidates säilitada distantsi ja kriitilist meelt ning hoides ülal taju mitmekesisust, vastandudes sellisena ühiskonna standardiseerimisele. Sealhulgas ka adornomarksistlikele stampidele ja meelevaldsele üldistamisele vastu seistes. Maailm on tema arusaamadest liiga kaugele liikunud, allumaks sellele ilma anakronistlikku ja groteskset irvet manamata. Pigem nietzschelik positiivne nihilism, paljastades inimloomu ja inimgruppide nõrkusi – eelnevalt "põrkudes vastu põhja", loob a priori paremad eeldused totalitarismist ja hullusest eemaldumiseks. Ja sellest tulenevalt ka ratsionaalsema(d) eelduse(d) (pop)muusika tegevus- ja loomisloogika mõistmiseks-mõtestamiseks. Samas hullus peaks jääma loomisakti loomulikuks osaks (väljapaistva loomingu puhul ilmselt ongi), vastasel korral tuleb taas rääkida totalitarismist. 

Mooncup Accident – New Blood for the Old Ceremony (2019)



  • Post-industrial 
  • Avant-garde 
  • Noise 
  • Avant-rock 
  • Experimentalism 
  • Voice poetry 
  • Improvised music 
  • Experimental rock 
  • Freeformfreakout 
  • Electronic 
  • Psycho-acoustic 
  • Avant-blues 
  • Conceptual 
  • Glitchtronica 

Kitarr, hääl ja kolm diktofoni. Või siis hääl, kitarr ja kolm diktofoni. Või hoopis – kolm diktofoni, kitarr ja hääl? Ent – kolm diktofoni, hääl ja kitarr? Ligi paarkümmend aastat tagasi kirjutas Lauri Sommer ajakirja Vikerkaar artikli diktofonišamanismist, et kuidas kasutada diktofoni muusikas, sh rokkansambli koosseisus. Eks ta ise ka on kasutanud sooloprojektis Kago seda asjandust; ja Tartu avangardmuusikaprojekti NE! raames – kuhu ta samuti kuulus – on samuti diktofoniga mängitud (Youtube's nägin kord Margus Kiisi seda laivis kasutamas). Mooncup Accident ei saa hakkama ilma kolme diktofonita korraga. (Väike)kodanlane kirjeldaks seda muusikat hullumaja sessioonina, kus piinatakse omi häälepaelu, kitarri ja kes-teab-mida-veel. Ja pagan võtaks – kas te ei tea siis, et diktofoni tuleks kasutatada ainult jutu salvestamiseks! Kolme kasutamine on ressursi raiskamine igati! Sanitarid on patsiendi palati ukse ettenägelikult blokeerinud, et ta saaks normist hälbivat bluusi ekstreemseks Captain Beefheart'ks kehastununa mängida. See on vist sama, mis kuulata, kuidas ürginimene vaevleks kõhukinnisuse käes. Õigupoolest häälepaelad on juba enne salvestunupu vajutamist põhjalikult ruineeritud, mistõttu tuleb artisti suust pelk kähin-sisin ja boonuseks mõned selgemad, ent referentsita häälikud, mida toetavad ebaharilikult läbilõikavad metalsed kitarrisaundid ja plahvatustena segadust külvavad mürapahvakud. Ka glitch-muusikale omistatakse Jan Klamm`i poolt oma tähendus eeldusel, et glitch ei ole konkreetset tähendust muusikas niikuinii omanud. Seesugune asi võib nakatada ja tekitada psühhosomaatilisi muutusi. Oli siis seda kõike tarvis! Klang-und-krach!!!

[Teaser of the day] Troupe - The Way Things Would Have Been Another Time


  • Electronic
  • R`n`b  
  • Easy listening
  • Synth-fusion
  • Yacht pop  

Artist: Troupe
Label: Monotonik 
Year: 2007

[Teaser of the day] Rue de Prague - Headlong Rush


  • Indie rock 
  • Post-rock
  • Electronic  
  • Alternative rock 
  • Art rock 

Label: Self-released/Bandcamp
Year: 2016

[Teaser of the day] Longman - Gravity Material


  • Electronic
  • Sampledelic 
  • Easy listening 
  • Alternative pop
  • Lounge pop
  • Breaks 
  • Nu jazz  

Artist: Longman
Label: Picpack 
Year: 2012

11/12/2020

[Teaser of the day] Lovecraft - Soldier


  • Alternative rock 
  • Hard rock 
  • Power pop
  • Stone rock
  • Heavy psych

Artist: Lovecraft
Release: Dark Ages
Label: PCT musique 
Year: 2020

[Teaser of the day] Bolek i Lolek - Adventure in the Desert


  • Electronic music
  • Improvised noise 
  • Musique concrète 
  • Avant-garde
  • Electro-acoustic
  • Acousmatic music 
  • Sound art 
  • Experimentalism 

ArtistBolek i Lolek
Label: Plus Timbre 
Year: 2020

[Teaser of the day] Sascha Muller - The Bass


  • Electronic music 
  • Tekno
  • Sampledelic  
  • Club dance
  • Minimal 

Year: 2007

[Teaser of the day] Quorpex - New Singularity


  • Experimental techno 
  • IDM
  • Synth-pop  
  • Ambient techno 
  • Electronic music 

Artist: Quorpex
Label: Laridae 
Year: 2011

[Teaser of the day] Cultustepean - Evasio


  • Neoclassical 
  • Dark wave  
  • Dark folk 
  • Funeral folk 

Year: 2019

Neuronphase – Corner Games EP (2020)



  • Electronic music 
  • Club dance 
  • Electro house 
  • Deep house 
  • Outsider house 

Neuronphase'i taga on Anti Aaver Tartust, kes oli kunagi ansambli Bizarre liige. Bizarre oli märkimisväärne punt seetõttu, et nende liikumisloogika oli võrreldav ehk ainult teise Eesti indisuurkuju Röövel Ööbiku omaga. Indiroki juurest pigem tantsumuusika manu, millest siinkirjutaja jaoks vormusid iseseisvusaja kaks kõige olulisemat albumit (olgu, valetaksin, kui jätaksin J.M.K.E. "Jäneste Invasiooni" välja) "Psychikosmos" ja "Cafe De Flor". Viimatinimetatul peideti esimese albumi "Beautica" puhtatõuline shoegaze-karkass idealistliku elektroonika ja unistuslike rütmide taha. Midagi sarnast maailmas oli mõned aastad varem teinud žanri suurnimi Slowdive "5 EP"-nimelisel üllitisel. Neuronphase'i üldnimetuse taha varjunud DJ-de nelik vedas Tartus kinos Illusioon põrandaalust klubikultuuri. Tritse, Eero Mander ja Kalev K on sealt ammu lahkunud, Anti Aaver viimase mohikaanlasena ajab seda muusikavärki edasi. Hästi ajab. Ja neetult hea on, et mõned asjad ja teguviisid püsivad selles kiiresti muutuvas maailmas kindlalt edasi. Mis ei tähenda seda, et ta oleks kuidagi puine ja monotoonne omas tegemistes – näituseks on sellel ilmselt pandeemiast ajendatud nimega üllitisel haussi – seda küll! - seinast seina. Nagu oli seda ka 2017. ja 2019. aastal ilmunud pikematel üllitistel. Krampidest vabaneda püüdvast elektrohausist – milles on ka veetlevat lo-fi võnget, mida tähistatakse stigmatiseeriva terminiga "outsider house" –  majamuusika sügavaimate kihtideni välja. Sarnaselt autorile on haussmuusikast kujunenud kindel ankur, teatud ajavaimu kehastus, mis on kindlalt paigal (ilmselt hoiavad seda paigal ohtrad Tartu kohavaimud), laskmata teistel vooludel end minema kanda. Hea, et "dinosaurused" praegusel teelõhkmestatud ajastul end ilmutavad – nagu näiteks samast epohhist pärit eksperimentaaltehno duo Autechre suurepärase albumiga "Sign"; näidates, mis on päris, mis on lõpuni veenev. Väidetavalt pidi Aaver tegema muusikat liiga hästi... . Väga hää ju, väärides kohta alanud kümnendi lõppeva esimese aasta edetabelites.

11/11/2020

[Teaser of the day] Hanetration - Book


  • Electronic 
  • Ambient drone 
  • Minimalism 
  • Drone
  • Musique concrète
  • Microtonal 
  • Ambient 

Artist: Hanetration
Release: Coiled Fire EP 
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2016

[Teaser of the day] Smashing Pumpkins - Disarm


  • Alternative rock 
  • Pomp rock
  • Live 
  • Art rock 
  • Indie rock

Year: 2019

[Teaser of the day] The Hirundu - Splimp Out!


  • DIY 
  • Avant-garde
  • Freeformfreakout 
  • Lo-fi
  • Psychedelic 
  • Experimentalism 
  • Industrial music 

Artist: The Hirundu
Release: Occupants 2
Year: 2020

Picard Jolibois – Passer Le Temps (2019/2020)



  • Avant-pop 
  • Electronic music 
  • Synth-pop 
  • DIY 
  • Post-psychedelic 
  • Lo-fi 
  • Post-disco 
  • Deep house 
  • Deconstructed pop 
  • Electro house 
  • Experimental pop 
  • Avant-electro 

Bruno Picard (Gino Niemiz) ja Marc Jolibois (Traqueurs de Combes, Ultralibéral, Light is a Blue Trap, sWeenDL, pimp) moodustavad Toulouse'i duo, mille muusikat on kirjeldatud mutantpopina. See on mugav ja lihtne-lihtsustatud kirjeldus keerulisele muusikale. Kas see artist sobiks esinema Mutant Disco'l Tallinnas? On selles piisavalt diskot? On selles piisavalt muteerumist? Üleüldse – mis on muutumise ja muteerumise vahe muusikalises kontekstis? On mõlemat – on miilavat, keskmise või õite kõrgema rütmisagedusega gruuvi ja zombistunut laulujorutamist ning vastupandamatut meloodilist hullumist. On leebemat, on järsemat. Midagi on tuttavlikust maha monteeritud ja "ebasobiv" sinna asemele keeratud. Kohatu on vägagi kohal. Leebelt ähvardavat poosi on korduvalt tunda kümneloolise üllitise vältel. Kas Frankenstein-pop tantsulises võtmes on tantsumuusika perifeeria või suisa tantsumuusika vastand? Siin on realiseeritud huvitavaid võimalikkusi – nt lugu "Amour Cru" kõlab justkui Serge Gainsbourg intiimselt retsiteerimas diip- ja elektrohausi kastmes. Nowaki Music on pöörase albumi kodusadamaks.

Holy Motors – Horse (2020)



  • Alternative rock 
  • Americana 
  • Indie rock 
  • Slowcore 
  • Psychedelic 
  • Dream pop 

Holy Motors'i debüütalbumi "Slow Sundown" ja äsjailmunud järje vahele jääb peaaegu kolm aastat. Liiga palju aega on möödunud tänapäeva muusikatööstuse- ja produtseerimise loogikat silmas pidades. Saan aru, et 90ndate keskel-teises pooles hilistiinekana sai Britpop-ansamblite albumeid oodatud sellele intervalliloogikale toetudes. Midagi see viivitus tähendab, kuid mida, seda võib vaid aimata (tuuritamine, motivatsioonipuudus, ideede kogumine, vormistamise "rõõm"). Naljatlemisi võib väita, erinevus esimese ja teise üllitise vahel seisneb selles, et sama arvu lugude man on "Horse" sekundi võrra pikem. (Positiivsem) hinnang käesolevale kaheksaloolisele albumile sõltub mingil määral sellest, kas debüütalbumit on enne seda kuulatud või mitte. Ütlen, et esimene üllitis oli/on hea. Ka käesolev album on peaasjalikult ühtlane – ühtlaselt hea –, aga erinevalt "Aeglasest Päikeseloojangust" ei kuma sellest lummavalt seestunud hetki (teisisõnu, mille seesmine põleng tahab iseenda piiridest väljapoole tungida, omi piire kõrvetada, aga mitte maha põletada. Näiteks "Silently For Me", "Signs"). Eranditeks on pigem paar šabloonset (st negatiivset) näidet, mis kõlavad kas üks-ühele Lee Hazlewood'i pooside ja muusikaga – mis originaalautori kehastuses oli igati OK – või paistab sellest mõneti lihtsustatud produtseerimine välja. Olgu, "Midnight Cowboy" on veenev aeglasest kulust ja Eliann Tulve sugereerivast laulmisest kiirguva resoneeruva nihke tekkega. Mõnes loos on kuulda, et orelitega on püütud kidraakorde võimendada, aga... . Esimene album oli/on ehedam, aga heli võiks enam "tuksi" keerata – lisada julgemalt müra ja kaja, millel on küllalt potentsiaali kontrasteeruda lauljatari ja aeglase rütmiga. Vallutada uusi alasid. Vastasel juhul liigutaks või jäädaks eimidagiütlevale alale, mis on igav, isikupäratu ja tüütu. Näituseks leida käesolevale esteetikale ja käekirjale innustust Glenn Branca, Jim O'Rourke'i ja Low-suguste eksperimentaatorite loogikast ja kaemusest. Loomulikult tuleks kõige selle juures säilitada oma lummuslik iseäralik tuum, aga selle loomine ja hoidmine muutumises ongi neetult raske ja samas tänuväärne ülesanne. Muusiku ülesanne on inspireerida ennast ja kuulajaid. No kes siis veel! Väljaandjaks on USA leibel Wharf Cat.

11/08/2020

[Teaser of the day] SPC ECO - Can You Feel The Noise?


  • Shoegaze 
  • Alternative rock
  • Indie dance
  • Psychedelic
  • Electronic
  • Alternative dance 
  • Indie rock  

Artist: SPC ECO
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2020

[Teaser of the day] Drehton - Subservient


  • Indietronica
  • Electronic
  • Plinkerpop 
  • Alternative pop 
  • Neokrautrock 
  • Experimental pop 

Artist: Drehton
Label: Phonocake 
Year: 2020

[Teaser of the day] Tom Fahy - Cedar Row

 
  • New Age
  • Art music
  • Ambient  
  • Progressive 

Artist: Tom Fahy
Release: Adytum
Label: Auralnaut  
Year: 1994

Martial Solal – Locomotion (1974/2020)



  • Fusion 
  • Jazz rock 
  • Easy listening 
  • Cinematic 
  • Art music 
  • Progressive 
  • Psychedelic 
  • Jazz funk 

Võiks kujutada ette maailma, kus makstaks muusikutele iga akordi tekitamise eest. Tahaks näha, kas näiteks ämbient-, droon- ja minimalismile pühendunud muusikud jääksid truuks oma nišile või täheldaks varsti suunamuutust (ja kõrvalprojektide teket). Prantsuse klahvpillimängija Martial Solal oleks uues reaalsuses rikas mees – isegi arvestades selle kaheksaloolise albumi suhtelist lühidust (ükski lugu ei ületa siin nelja minutit). See on fusion/jazz rock-album väheste vihjetega funk-muusikale, kuigi juhtivaks instrumendiks on klaver ja elektriklaver. Kitarr üleüldse puudub, ujudes seetõttu vastuvoolu traditsioonilisele fusion'le. Tõepoolest, siin on palju noodivahetusi, ohtralt muusikalisi rõhuasetusi ja laade, lummavat soleerimist. Teisisõnu, Solal rokib täiega – võib kindel olla, et särk mehe seljas on märg ja näpud tuimad pärast intensiivset mänguperioodi. Aga punkte ei jagata (ainult) mänguilu eest – Solal ja teda toetav trio hoiavad üleval harmoonilist dünaamikat, siukest kerget laundžilikku lippamist, mis kohtudes tehnitsistliku vormiga tekitavad kuulajas ühelt poolt tähelepanu äratava pinge ja teisalt sulanduvad mingil määral üksteisesse. Albumi pealkiri võiks ju vihjata rongi liikumisele, äkki isegi selle jõllitamisele/trainspotting/ eeldusel, et see rong oleks kirju ja meeleolu loov. Oli paar kuud tagasi uudis, et Suurbritannias pandi liikuma LGBT-rong. See ju igati sobiks. Algselt anti plaat välja plaadifirma PSI poolt, aastal 2020 on seda teinud mitu leibelit.

Gino Niemiz – MMMMM (2020)


  • Micro-funk 
  • Electronic music 
  • Alternative dance 
  • Synth-pop 
  • Avant-funk
  • Sampledelic 
  • Post-industrial 
  • Micro-electro
  • Deconstructed pop 

Pealkirjas-pealkirjaks on 5 M-i. Miks mitte 4 või 6 M-i? Mäletan, et kümne aasta eest vaidlesin Tõnis Kahuga feissari messengeris selle üle, et kas CAN põhines funkil või diskol. Tuleb tõdeda, et Kahul oli õigus, kuna Kölni kraut-legendite looming esiotsa ja bändi klassikalised albumid on tõepoolest funk-gruuvist edasi tõugatud. Teisalt 70ndate lõpupoole püüdis nelik eemalduda sellest, liikudes maailmamuusikasse ("Saw Delight") ja diskosse ("Inner Space"). Eks funk võib võtta erinevaid vorme – ei võta ainult tänapäeval, võttis ka kunagi (Funkadelic, Sly And The Family Stone, CAN, The Pop Group, Twang!, Miles Davis, The Diagram Brothers, Gang Of Four, The Del-Byzantees, Talking Heads, P.I.L, David Bowie). Gino Niemiz'i lähenemine ei ole geneeriline, tehes enda isiksuse ja loomingu taha nägemise keeruliseks. Siin on funk-muusika, mis on sissepoole pööratud ja aseksuaalne (minnes vastuollu žanri peavooluga). Selle fassaad on (avant-)funk, aga sisemuse määratlemine jääb poleemiliseks-ambivalentseks. Prantsuse artisti 5-looline üllitis sisaldab lugu nimega "Mauvais Matin Même Miel", mis kõlab justkui Genesis P-Orridge ja Cosey Fanny Tutti püüaksid üksteist elule manada peale kurnavat LSD-trippi. Näod loppis, huuled ja ihuliikmed tinarasked. Küllastumise ja läbipõlemise tagajärg, olles kord motiveeritud eeldusest, et on võimalik hüpata kuhugi müstilisse (teisele poole), mis hiljem osutub topeltpettumuseks ja -raskuseks. Niemiz peab seespidist rasket võitlust, saamaks fassaadile. Mind kui kuulajat see taak, alateadvuslik sonimine ja kunati läbipaistvad valguskiired kõnetavad ja lummavad. Album on osa Nowaki Music diskograafiast.

11/07/2020

[Teaser of the day] Andrew J Klimek - Dança do Tempo



  • Ambient 
  • Epic 
  • Ambient rock
  • Art rock
  • Progressive

ArtistAndrew J Klimek 
Label: Hawk Moon
Year: 2019

[Teaser of the day] Huumesilmät - Soosi II


  • Post-psychedelic 
  • Avant-garde 
  • Electronic
  • Musique concrète
  • World fusion 
  • Ethnotronica 
  • Experimentalism 
  • Improvised music 

ArtistHuumesilmät
Release: Yoshisoosi
Label: Wooden Sherpa  
Year: 2019

[Teaser of the day] The Shining Men - Disunity Perhaps


  • Electronic music 
  • Tech-electro 
  • Tech-funk
  • Micro-electro
  • Minimal funk  

Release: Cheer EP
Label: 17Sons 
Year: 2009

[Teaser of the day] Ingrid Cold - Under My Bed


  • Singer-songwriter 
  • Indie folk
  • Alt-folk 
  • Folk indie  
  • Art pop 

Year: 2020

Электроника 302 (Electronica 302) – Искусство принадлежит народу (2015)



  • Soviet wave 
  • Alternative pop 
  • Vaporwave 
  • Chillwave 
  • Electronic pop 
  • Synth-pop
 
Helge-helge tulevik, suur lähtestamine, kõik on õnnelikud. Perfektne tulevikuinimene, kes siiski enesekeskselt räuskab ja mentaalselt peeretab. Vastuolu, aga vastuolusid ametlikult ei ole. Trump ja Biden on pelgalt instrumendid ja ettekäänded oma ego ja tahte kehtestamiseks teise poole üle. Umbes 5-6 aastat on peamiselt endistes sovjetimaades eksisteerinud stiil nimega Soviet wave, mida võib lugeda unenäolise süntpopi elik chillwave'i ja retroulmelise süntpopi elik vaporwave'i ristandiks, aga millel lisaks on kommunistliku düstoopia hulluse tunnusmärgid sisse pikitud. Kindlasti on kõik see stiilselt stiliseeritud ja helgem kui sotsialistlik realism ja peaaegu vastandmärgiline stalinistlikule ehituskunstile, aga samas hoiatav näide sellest, kuidas inimvaenulik ja kõike standardiseerida püüdev totalitarism võib ajapikku inimese meeltes pehmeneda ja omandada perverselt meeldiva varjundi. Egas Ukraina artist midagi ei õigusta – vaadates-tõlkides venekeelseid pealkirju on asi selge - "kunst kuulub rahvale", "ülesanded on määratletud", "asendamatuid ei ole", "elu standard", "inimese hüvanguks" jne. Loomulikult lapsepõlv oli helge, aga seda tänu perekonnale ja lähedastele, mitte Kremli panteonile ning partei ideoloogiale ja tööle. Muusikaliselt albumi lõpuosa vajub kirjeldamatusse määramatusse, mis on hea sümbol näitamaks seda peadpööritavat helgust muutumas tasahaaval millekski vastandmärgiliseks. Rahutuvi ja Brežnev, mis lähemal vaatlusel osutuvad Kerberoseks ja...Brežneviks.

Interlard – Meander (2020)



  • Avant-garde 
  • Experimentalism 
  • Noise 
  • Lo-fi 
  • Jazz 
  • Sound collage 
  • DIY 
  • Avant-rock 
  • Minimalism 

Siinkirjutajale on algusest peale meeldinud see projekt. Samas...ei ole seda kuigi tihti kuulanud, kuivõrd meelde on jäänud hoiatavad aistingud. Ühelt poolt esteetiliselt tasemel ja nõudlik nii enda kui teiste suhtes, teisalt erineval lainepikkusel tavapärase meeleseisundiga. Heliline teravus, kriipiv valjus, eeldatavalt natuke ebameeldiv tunne kõrvades. Näiteks sarnane tunne Japanoise-muusika kuulamise ahvatlusega. Kõik see on väga subjektiivne, olenedes hetke meeleolust, väsimusastmest ja eelhoiakutest (mis mälus tahes-tahtmata teisenevad). Sellest tulenevalt kõige parem aeg muusika kuulamiseks on ilmselt hommik. "Meander" meeldib – seda eelpoolmainitud (poolenisti müstifitseeritud) karmust on digitaalsete mürade, gruuvide, efektide ja "rikete" kaudu kenasti esile kutsutud, teisalt on seda tasakaalustatud rokkmuusika- ja minimalismistruktuuridega. On ka jazz-fragmente ja lo-fi käiamist viisil, mis annavad kuulajale vihje, et asja tuleks võtta kergemalt ning huumor on igati omal kohal. Hea huugamine.

11/01/2020

[Teaser of the day] Roonan - Mice In Your Cabinet


  • Improvised music 
  • Tech-electro
  • DIY
  • Tech-funk
  • Electronic music  

Artist: Roonan 
Year: 2005

[Teaser of the day] Servant Girl Annihilator - Ira Malefecarvm


  • Death metal 
  • Grindcore  
  • Goregrind
  • Deathgrind  

ReleaseEnemies Ov God
Label: Torn Flesh 
Year: 2016

[Teaser of the day] Serocell - Space - The Road III


  • Electronic music
  • Organic electronica 
  • Minimalism 
  • Ambient 

Artist: Serocell
Release: The Path
Year: 2020

Thuuooom – Natur (2020)


  • Experimentalism 
  • Micronoise 
  • Organic electronica 
  • Ambient 
  • Avant-garde 
  • Musique concrète 
  • Microtonal 
  • Ambient drone 
  • Abstract 
  • Field recording 
  • Drone 

Kolme nädala eest Tuomo albumit “Luonto” arvustades sai väidetud, et on pelgalt maitseasi teha eristus projektide Thuoom (rohkem looduskeskne) ja Thuuoom (rohkem tehislik ja fookusega ämbiendil) vahel. Muideks, nii “Luonto” kui “Natur” üllitati samal päeval artisti isikliku plaadifirma Textural Healing all. Olles kuulanud albumit “Natur” kordi järgemööda pean tõdema erisust. Kui “Luonto” muster põhines loodushelidel, millest genereeriti huvitavaid šamanistlikke tehnorütme, siis “Natur” uurib pigem helisid, mis jäävad tavalisest kuuldeulatusest eemale – mõned helid-kuminad ilmuvad justkui maa- või vee alt, on üldistatud ja ebamäärased; on helisid, mis võtavad konkreetse, teravakõlalise kuju – justkui tohutu parv mesilasi lendaks üle pea, omandades masinliku kõla nii vormis kui tämbris. Või on need pelgalt merelained, mida on mõneti abstraheeritud. Või on eelpoolmainitud helid omavahel kokku segatud. 7-loolise albumi rütmistik on aeglane ja kalkuleeritud, mille abstraktsioon ilmneb rütmimustri olemasolu ja olemasolu puudumise interaktsioonis. Soome artist mängib peitust kuulaja mälu ja sensoorse tundlikkusega. Eriline lemmik on “Jungle Spirit”, mille 16-minutiline droonmanifestatioon miilab mitmeti-setmeti, milles sfääride segment ühineb maisega. Eepiline ilu keset boreaalset džunglit.

Jane Buerk – "...sings Enculé and her other Hits" (2020)


  • Noise 
  • Avant-garde 
  • Abstract
  • Non-music 
  • Experimentalism 
  • Psycho-acoustic 
  • Electronic music

Naaseme taas plaadifirma Year Zero kogu manu. Seekord ei tule jutuks (eksperimentaalne) rokk, vaid esmapilgul kõike tühistav müramuusika. Müramuusika võib olla (ja sageli on) äärmuslik, samas pigem korrastatud, ent kõrvale ebasõbralikest helidest koosnev stiil. Stiil kui siil. Ära katsu, hoia distantsi! Selle taga võivad olla ebastabiilsed tüübid (tõepoolest – naisi on seal vähe, aga Jane Buerk on erand! ZOG`i liige), kes valavad oma isiklikku ja rahva ajaloolist ängi ja alandust välja (nt Japanoise). Hulluks muutub asi siis, kui ängist saab säng. Seda nimetatakse (vabatahtlikuks) paralüüsiks. Nii ängi kui ka müra taga hiilib tühjus – absoluutne tühjus. Tühjus on vaba kannatustest. Tõele au andes Jane Buerk`i teoses kohtab militarismi vähe – toda militaristlikku valget müra, mis muusikamängija kogu spektri maksimaalses ulatuses haarab kõige madalamatest kõrgeimate sagedusteni välja. Siin on pigem halli ja pruuni tooni, mis plärtsub ja vihiseb sünteka efektide najal. Kord kiiremini, kord aeglasemalt, kord inertselt, kord ergastatult – üks segane faasinihe kestab siin pidevalt. Müramuusikast enam tühistavam on dadaistlik lähenemine muusikale nagu seda on näiteks teinud plunderphonics`i (eesti keeles oleks ehk vasteks kaaperdamismuusika) artistid, kes on võtnud sämpleid ja sageli ehitanud üles kontekste moonutavaid teoseid. Või sageli naeruvääristanud peavoolu tõsise näoga tehtud asju (nagu need oleksid “päris”). Vaadates plaadi iseloomustust ja lugude pealkirju saab selgeks, et kaaperdamisega tegeletakse ka siin – Jane B. ja Serge G. on toodud ohvriks. Kes teab – võib-olla on see pigem tribuut arvestades Serge G. avatud meeli ja uuendusmeelsust.

10/31/2020

[Teaser of the day] Dr. Lee - BE44


  • Drone
  • Avant-garde 
  • Noise
  • Acousmatic music
  • Post-industrial
  • Non-music
  • DIY 
  • Experimentalism 
  • Power electronics 

Artist: Dr. Lee
Release: ALQUITRÁN
Year: 2020

[Teaser of the day] Gemini Revolution - Crumarooned


  • Space music 
  • Kosmische Musik
  • Ambient 
  • Electronic music
  • Ambient drone
  • Minimal synth  
  • Art music 

Year: 2020

[Teaser of the day] Damsel in the Dollhouse - Humanoid


  • Electronic 
  • Singer-songwriter  
  • Synth-pop
  • Goth pop 
  • Art pop

Release: Fairytales
Label: Self-released/Bandcamp   
Year: 2020

Phool – Phosphorus (2020)


  • Post-rock 
  • Ambient rock 
  • Lo-fi 
  • Avant-rock 
  • Art rock 
  • Indie rock 
  • Alternative rock 
  • DIY 
  • Improvised music 

Nagu näha plaadiümbrise paremas alumises nurgas –  "tuumaseen" püsti täies hiilguses – on käesolev üllitis osa Year Zero diskograafiast. Plaadifirma, mis on seotud Johnny Zchivago'ga, ainupostitajaga blogis Die or DIY, pakkudes seekord suhteliselt rahuliku meelelaadiga katsetusrokki Leicester'i triolt – külgnedes postroki, ämbiendi, elektroonika ja indiroki piirimail. Vahetevahel omandades tee-seda-ise (kaitse)kihi. Natuke improviseerimist-nupukruttimist. Ikka ja jälle on küsitud (kitarri)rokkmuusika tervise ja surma ja sellest rääkimise asjakohasuse järele käesoleval ajal (kas Elvis on surnud?). Kuulates Year Zero diskograafiat (ja käesolevat) üllitist, on teated vanakese enneaegsest surmast liialdatud. Pigem peaks rääkima popmuusika-levimuusika surmast, kuna vokoodrimasinat ja elektroonikat on sügavalt kuritarvitet, et toota maitsetuid meloodiate-harmooniateta poplaulukesi. Kunagi kiruti 80ndaid ja nüüd 90ndaid – justkui oleks siis suurt jama salvestatud – aga nimetet dekaadidest pärineb palju suuri albumeid ja suuri laule. Siinkirjutaja arvates on viimased 7-8 aastat popmuusikas olnud suhteliselt asjatud – midagi asjalikku (samas ennustan – ilmselt märkimisväärimatut ajaloolisel tasandil) on aeg-ajalt läbi tulnud, aga üldine pilt on (varju)surmas püsimine. Andergraund ja avangard – mida ma seostan peamiselt Bandcamp'iga – möllab omasoodu, kuigi ilmselgelt illusioonituna ja inertsist. Kasseti- ja netileibelid destilleerivad jätkuvalt midagi, aga ajaloolises plaanis ei ole see enam teema. Eks see käesolev seitsmelooline albumgi on mõnes mõttes teadlik paroodia – kesse ikke paneb projekti nimeks mõnuga Phool? Very phool.

Fricara Pacchu – Waydom (2004)


  • Minimalism
  • Lo-fi
  • Psychedelic
  • Avant-pop
  • Acid rock
  • Improvised music
  • Progressive
  • Drone pop
  • DIY
  • Forest folk
  • Free folk
  • Freak folk
  • New Weird Finland

Jätkame "luhtamineku" lainel. See tähendab hoolimatust ümbritseva moe ja ettekirjutuste vastu, mõnes mõttes ka pöördumist juurte juurde eeldusel, et juurestiku ja kaasaja vahe on tohutu erinevus ja kattumatus. Sageli on mõisted teisenenud ja kaotanud oma algse tähenduse. Iseasi, kas peab alati asi omama algset tähendust, aga orientiiri mõttes ei teeks paha seda teada. Kuna sõna "juur" vaste ladina keeles on "radix", oleks õigustet küsimus – kas radikaalsus muusikas tähendab juurte manu naasmist? Soome ühemeheprojekti Fricara Pacchu 10-loolist albumit on iseloomustet terminiga "metsafolk", siis juured ja (radikaalne) eraldumine tsivilisatsioonist on kahtlemata asjassepuutuv. Antud kontekstis tsivilisatsiooni iseloomustab pigem Billboard jt edetabelid ning muusikalise establishment'i väärtused ja rõhuasetused. Jah, kümme-viisteist aastat tagasi seisnuks "Waydom" lähemal popituumale kui praegu tänu Animal Collective'ile jt New Weird-liikumise suurnimedele tollal. Aastaid tagasi muutus see taas marginaalseks, ja ehk nii ongi hää (must-valge tähenduses). New Weird-liikumise, sh metsafolgi seos folkmuusikaga on tinglik, kuna liikumise transgressiivne iseloom mõjutuste kaudu tulenes väga erinevatest allikatest (folk, psühhedeelia, DIY ja lo-fi, elektroonika, minimalism ja droonmuusika, impromuusika, müramuusika, tantsu- ja popmuusika). Siin näituseks on esindatud poole sajandi tagune piiridest üleastuv happerokk/eksperimentaalne psühhedeelia a la Red Krayola ja teisalt minimalismi lummavasse lõksu sattumine seda nii motiivikorduste kui droonivate akordidega esiplaani ja süvakihte korrastades. Tulles subjekt-objekt suhtes esimese juurde ja eeldades, et subjektil on samane roll objektiga, siis missugune võiks olla see subjekt? Kuivõrd metsafolgi artistid on sageli väga erinevat nägu, peaks küsima – mis neid õigupoolest ühendab? Ma pakuks välja sõna "metsapoole". Muusikaliselt metsapoole. See teebki folgist metsafolgi. Üllitise on välja andnud Soome teenekas plaadifirma Lal Lal Lal.

10/30/2020

Huerequeque – Huerequeque (2020)


  • Dub 
  • Lo-fi 
  • Sampledelic 
  • DIY 
  • Electronic 
  • Ethnotronica 
  • Psychedelic 
  • Remix
 
Madis Kõivu esseedest ilmus kogumik “Luhta-minek” 15 aastat tagasi. “Luhta-minek” on hea termin Rakvere tüübi huerequeque viieloolise üllitise iseloomustamiseks. “Luhta-minek” võiks iseloomustada eestlase rustikaalsust, ugrilikku looduslähedust ja - armastust. Paljaste jalgadega keset märga niitu-karjamaad varasel hommikul, ümbritsetuna uduloorist ja sookurgede hõigetest. “Luhtaminek” teisalt võiks viidata uutele mõjudele avatusena, kaugete maade mõjude absorbeerimisele ja ristamisele millekski uueks (ja mitte-puhtaks). “Luhtamineku” tõeline väärtus seisneb pigem tehnoloogilises hälbimises – steriilse, kaasaja salvestamistehnoloogia ja - ideoloogia tahtlikus eiramises (ka jaatamises) vastavalt oma suvale. See on iseseisvuse ja mässu manifest. Vastavalt oma suvale tarbimises, loobumises ja tähenduste ja (konventsionaalsete) eesmärkide moonutamises. Ei ole ju mõtet Ableton Live`i rohkem kui viiesajaleheküljelist manuaali läbi lugeda ja pähe toppida, piisab vaid mõne triki ja efekti järjepidevast kasutamisest. Lohiseva rütmiga, raskelt sämplitest pikitud ja industriaalse alatooniga dub-kajaefektid loovad kummastavalt troopilise tunde, justkui luhas seismise hetkel varahommikul udus valitseks võdisemapaneva 10 soojakraadi asemel 30 kraadine leitsak. On see ilmsi või eksisteerib tõesti kusagil selline koht? Vahet ei ole – siin on see heli-koht. 

[Teaser of the day] Nick R 61 & Kendall WA - The Whole Tree


  • Experimental hip-hop 
  • Rap
  • Raga music 
  • Industrial-hop
  • Urban music
  • Sampledelic
  • Avant-hop 
  • Electronic  

Release: Horas
Label: Fusion 
Year: 2020

[Teaser of the day]Ultramerda - Per fortuna c'è la droga


  • Punk rock
  • Alternative rock 
  • Hardcore punk
  • Power pop
  • Indie punk  

Artist: Ultramerda
Release: Plastika
Year: 2019

[Teaser of the day] Samwell - Krai


  • Avant-techno
  • Electronic music 
  • Minimal techno
  • Ambient techno 
  • Experimental techno  

Artist: Samwell
Release: Shaobao EP
Label: Bump Foot 
Year: 2008

[Teaser of the day] Sa - Intuition Confused


  • Ambient
  • Experimental electronica
  • Electro-acoustic
  • Musique concrète
  • Electronic music

Artist: Sa
Release: Luna Luista
Label: Foundamental
Year: 2013

10/28/2020

[Teaser of the day] CLOUDWARMER - Xanadu Drift


  • Exotica pop
  • Post-pop 
  • Easy listening
  • Experimental pop
  • Electronic music 
  • Avant-pop
  • Psychedelic
  • Minimalism
  • Lounge pop 
  • Sound collage 
  • Art pop 

Artist: CLOUDWARMER
Release: Monolith II
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2020

[Teaser of the day] DJ_Iterate - BendDAT 8


  • Electronic music 
  • Minimalism
  • Conceptual
  • Avant-garde 
  • Post-psychedelic 
  • Experimentalism  

ArtistDJ_Iterate
ReleaseBentDAT
Label: Treetrunk
Year: 2020

[Teaser of the day] Salted - Stress Cleanse


  • Electronic 
  • Easy listening
  • Synth-pop 
  • Outsider house
  • DIY 
  • Nu jazz 
  • Alternative dance 

Artist: Salted
Label: Self-released/Bandcamp   
Year: 2020

LFC – Escapamento Mental (2012)


  • Avant-blues 
  • Improvised music 
  • Experimental rock 
  • Psychedelic 
  • Avant-rock 
  • Art rock
  • Psych-rock
  • Dada music
 
Don Van Vliet ehk Captain Beefheart sündis kõrbes ja paljud kriitikud on märkinud selle mõju muusiku eripära kujunemisele. Kõrb on üleüldse üks müstiline ja väljakutseid esitav keskkond (bluusmuusikuid seostatakse kuradiga, Beefheart sündis sääl, väidetavalt Jeesust kiusas põrguline sääl). Piero Scaruffi peab teda kaasaegse muusika kõige olulisemaks artistiks, andes bluusmuusikale ja selle kaudu rokkmuusikale värskendava tõuke. Kindlasti mööda Brasiilia artisti LFC (Lucas Pastina) külgi ei ole legendi mõju maha jooksnud. Urinat, ulgumist, lõrinat, haukumist, kriiskamist, pröökamist, huilgamist, möirgamist on – seda nii otseses kui kaudsemas, muusikalises tähenduses. Seda see hullunud, edasi-tagasi õõtsuv helipilt tähendabki. Kajasse uppunud häälutused-moonutused ja dešifreerimata laul kohtuvad kordustel põhinevate, samas väljavenitatud akordidest viirgava kitarrimaagiaga, milles vibreerib füüsiline meedium ja vaimude sfäär. Lisaks meenub sellega seoses üks veider kidraeksperimentidel põhinev album kahe dekaadi tagant – Tore Elgarøy "The Sound Of The Sun" (2001, Rune Grammofon). "Escapamento Mental" on väga hea – iga korraga kasvab see suuremaks ja pöörasemaks nagu kontrolli alt väljunud tulekahi. Selleks, et seda 4-loolist saada, peate alla laadima kogu LFC diskograafia (nimelt Lucas on kogu oma muusika pistnud ühte virtuaalpakendisse. Segane!).

ZOG – Subvertebrates (2020)


  • Psychedelic 
  • Avant-rock
  • Psych-rock 
  • Avant-blues 
  • Experimental rock 
  • Improvised music 
  • Space rock
  • Art rock
 
Inglise kollektiiv ZOG meeldib mulle a priori seetõttu, et seal mängib Johnny Zchivago – siinkirjutaja lemmikblogija, kes on nii kriitiline kui irooniline enda blogis Die Or D.I.Y, tutvustades meinstriimist hälbivaid obskuursusi (žanriliselt seinast seina – provokatiivsest mittemuusikast kuni postpungini) kui valades tõrva muusikalistele dinosaurustele ja institutsioonidele. Ka poliitikat kaasab ta parajal määral – asja eest ja tagant saavad tema käest vastu pead parem- ja vasakpoolsed. Aeg-ajalt võtab ta vaatluse alla plaadifirma Year Zero loomingu (kahtlustan, et ta on sellega lähemalt seotud kui ainult muusikaliste projektide kaudu). Nagu varasemad ZOG'i albumid on ka see alumistele selgroolülidele (kuigi kaaneülesvõttel on terve lülisammas) tähelepanu juhtiv album justkui prooviruumis valmis küpsetatud. Mitte justkui – ilmselt ongi. Hulgaliselt kaja, trumme ja trummitaldrikuid, mis väänlevad tagasisidestatud kitarride ümber. Kitarrides on bluusilikku raginat ja kriipimist; seda robustset hingetäiust, mis ühendab omavahel erinevad ajavaimud. Kohavaim kõnetab ilmselt Mississippi deltas ja kõrbes, kus sündis Don Van Vliet – see selleks. Vahetevahel vürtsitatakse seda toorusest, roostest ja metalliläikest läbiimbunut inimhäälte ja elektroonikaga, aga need ei väära selle kuueloolise põhikurssi. Muusika, mis pidurdab selleks, et kiirendada. See vist ongi psühhedeelia.

10/26/2020

[Teaser of the day] Мутафория Лили - Фантастичнее вымысла


  • Freeformfreakout 
  • Avant-garde
  • Art music 
  • Comedy 
  • Electronic music
  • Avant-prog
  • RIO  

Label: Nexsound 
Year: 2013

[Teaser of the day] Airplanemusic - Microscopia


  • Electronic music
  • Experimentalism
  • Drone
  • Minimalism 
  • Ambient 
  • Avant-garde  

Release: Elements
Year: 2018

[Teaser of the day] Spengg - smartello_le_spentole


  • Improvised music 
  • DIY
  • Avant-garde
  • Electronic
  • Drone
  • Electro-acoustic
  • Minimalism
  • Ambient
  • Post-psychedelic  
  • Lo-fi
  • Experimentalism  

Artist: Spengg
Year: 2020

10/25/2020

[Teaser of the day] Johanna Warren - Past Tense


  • Indie folk 
  • Singer-songwriter 
  • Folk indie
  • Dream folk
  • Alternative pop 
  • Art pop 
  • Indie pop 

Release: Fates
Label: Self-released/Bandcamp
Year: 2013

[Teaser of the day] Pulsine Wave - Polygon Hole


  • Electro-rock
  • Alternative dance 
  • Sampledelic
  • Post-punk revival 
  • Alternative rock
  • Dance rock 
  • Synth-rock 
  • Indie rock 

Artist: Pulsine Wave
ReleaseCORONATIME 2
Label: MNMN 
Year: 2020

[Teaser of the day] Hzk - 感覚を取り戻す (regain feeling)


  • Electronic 
  • Digital hardcore 
  • Avant-garde
  • Noise
  • Minimalism 
  • Power electronics 
  • Experimentalism 

Artist: Hzk
Label: MiMi 
Year: 2020

Insanity13 – Get Your Clothes Off (2013)


Mixgalaxy

  • Electronic music 
  • Psychedelic 
  • Alternative pop 
  • Ambient pop 
  • Trip-hop 
  • Electro 
  • Breaks
 
Insanity13 on kollektiiv Izhevski'st Venemaalt. Pigem vanakooli trip-hop'i kui tänapäevase rütmi-tilulilu poole kaldu (ei ole autotune'i, ei ole piinlikult primitiivseid rütmimustreid ega digitaalselt hõredat nõmedust/eemaletõukavat steriilset üleprodutseerimist). Stiliseeritud mõõdukas süngus ja tüüne sügavus, mida juhib ja hoiab koos kogu 4-loolise albumi vältel kaunilt unelev naishääl Oxy. Näiteks lugu "Turning a Blind Eye" on suurepärane näide, kuidas kõrgema sagedusega, samas hõredama astumisega rütm võinuks lahjaks jääda, kui ei olnuks toetamas vilgas elektrokäik ja pärast lisandunud loo narratiivi edendavad orkestreeringud-helikihid. Kõik on kinni pisiasjades – ning pisiasjad on kinni suhtumises. "Red Mattress" kõlab kui eksperimentaalne Garbage, mille on produtseerinud Robert Del Naja või Tricky. Selles on toda musta energiat, seda musta sügavust, mis viirab tasahilju ja haarab kuulaja uute keskkonda. Albumi on üllitanud Mixgalaxy. Vana kool, mis kunagi ei vanane, vaid läheb ajapikku pigem paremaks.

10/24/2020

Tasos Stamou – Caveman (2018)


  • Electro-acoustic 
  • Abstract 
  • Improvised music 
  • Avant-garde 
  • Experimental electronica  
  • Acousmatic music 
  • Electronic music 
  • Experimentalism 
  • Psycho-acoustic 
  • Post-industrial 
  • Drone 

Tasos Stamou on Ateena (Kreeka) juurtega Britannias resideeruv teenekas improviseeriv elektronmuusik, kelle albumeid võib leida paljude leibelite diskograafiast üle ilma (Lal Lal Lal, Orila, Discrepant, Zarek, Ikuisuus, Kukuruku, Triple Bath jpt). Tema metoodika on olnud lihtne – Stamou muusika põhineb impro-sessioonidel, millest ta hiljem on mingi osa albumile ekstraheerinud. Sessidel kasutab ta iseehitatud ja modifitseeritud instrumente nagu muudetud elektrivooluringiga süntesaatoreid ja elektroonilisi müraseadmeid (Stamouphone). Külastades ta kodulehte on näha (koos improviseeritud helinäidetega), et paljud instrumendid on müüki pandud. Päris karm, mida siinkirjutaja kindlasti ei suudaks teha. "Caveman" – mille on üllitanud Hollandi plaadifirma Moving Furniture Records – koosneb kahest pikemast kompositsioonist. Mõlemad on nimetatud kaasaegse inimese otseste eellaste järgi ("Neanderthal", "Homo Sapiens"). Muusikaliselt on need lood järelindustriaalselt (võib-olla see mõiste tähendabki tagasi loodusesse) motiveeritud elektroakustilised helieksperimendid, täis kriipivat pinget ja ebakindlat tulevikku – väljasuremise oht, mis inimest kui liiki kauges minevikus ilmselt korduvalt ähvardas. Teisalt võib tema muusikat mõista koopasuu sümbolina, mis ühelt poolt oli pääs välisilma ja teisalt sissepääs nii turvalisusesse kui kiusatus looduslikele vaenlastele. Võitlus iseenda ja hõimu eksisteerimise eest oli igapäevane. Armutu kompromissitus. Looduse keskel elati, looduses sünniti ja surdi. Valdur Mikita on eestlasi kirjeldanud metsarahvana – seda võib ka nüüd mõista väga otseses tähenduses, kuivõrd (kurb?) lisavint seisneb selles, et inimesed kipuvad metsa surema. Muideks, Tasos Stamou metsa(folgi)link seisneb selles, et ta on teinud koostööd põhjanaabrite metsafolgisuuruste Kuupuu ja Lau Nau'ga.

[Teaser of the day] Rolemusic - Yellow Dust


  • Electronic music 
  • Chiptune
  • 8-bit 
  • Chipbreak 
  • Tracker music 
  • Electro pop
  • Nintendocore 

Artist: Rolemusic
Release: Straw Fields
Label: enoughrecords 
Year: 2011

[Teaser of the day] Simon Trottier - Theorem of the Setting Sun


  • Post-rock
  • Improvised music 
  • Electronic
  • Ambient rock
  • Avant-rock 
  • Progressive 
  • Art rock 
  • Experimental rock

Label: E-Tron/Bandcamp 
Year: 2019

[Teaser of the day] Lezet - Martha and Igor Playing with Piano 3


  • Contemporary classical 
  • Art music 
  • Avant-garde 
  • Improvised music 
  • Experimentalism 

Artist: Lezet
Release: Martha 
Year: 2020

[Teaser of the day] Akiba Jonze - The Climb


  • Ambient 
  • Experimentalism 
  • Electro-acoustic
  • Dark wave 
  • Avant-garde 
  • Art music 

Artist: Akiba Jonze
Label: Mothermantra 
Year: 2016

Sally Decker & Brendan Glasson – An Opening (2020)


  • Drone 
  • Ambient 
  • Experimentalism 
  • Microtonal 
  • Abstract 
  • Avant-garde 
  • Musique concrète 
  • Micronoise 
  • Experimental electronica 
  • Post-rock 
  • Field recording 
  • Improvised music 

Lõbustav on ette kujutada seesugust jumalateenistust, kus mängiksid Sally Decker ja Brendan Glasson peale preestri jutlust või vahepeal. Ei, see ei ole meelevaldne konstruktsioon, kuna see põhineb printsiibil "tuttav ja võõras". "Tuttav" on see, mis ühendab ja "võõras" mitte ei lahuta, vaid lisab uut väärtust. Teisalt omadussõna väärtuse iseloomustamiseks on omaette iva – see võib olla "pöörane", " peadpööritav", "hullumeelne", "segane". Sugereerivad oreliakordid, mis oma pühalikkuses viitavad taevariigile; see klišeelik fantaasia saab häiritud müraga pikitud helidest – pigem meenub baaris joogisena mölisev ja laiav Jumal filmis "Acid House". Üks tuttav kommenteeris, et see oli kujundlik stseen. Kindlasti, kuid lähtudes Jumala mõistest – selle kõikvõimsusest – võib seda ka täiesti otse kujutleda. Algul mainitu peaasjalikult juhtub ava- ja nimiloos, mis muideks on kahekümne kuue minuti pikkune. Teistes lugudes (mida põhimõtteliselt võiks nimetada nimiloo ääremärkusteks) on rohkem abstraktsioone – on alvinlucierlikku absoluutset heli minimaalsust, mis teisisõnu taandub signaalilaadseks heliimpulsiks – kus on rohkem vibreerivat füüsilisust kui vaimset sensuaalsust. Teisalt on esindatud konkreethelidega miksitud droonmuusika ("Sheaths"), mille muidu minimalistlikus vormis vallanduvad järk-järgult tundmused ja avarduvad meeleolud. "A Response" on märkimisväärne kompositsioon, mille avarus kasvab välja postroki ja konkreethelide kokku kasvamisest, mis seejärel taandub improvisatsiooniliseks soleerimiseks sündil ja avardub seejärel ebamaise häälutamisega. Albumi on üllitanud Full Spectrum Records.

Dave Zeal – Animal Craft (2011)


  • Ambient 
  • Electronic music 
  • Drone 
  • Avant-garde 
  • Microtonal 
  • Abstract 
  • Ambient drone 
  • Experimentalism 
  • Sound art 
  • Microsound 

Dave Zeal'i seitsmeloolise albumi pealkirja võib tõlkida mitmeti – "loomalik osavus/kavalus/pettus". Kõik nimetet adjektiivsed nimisõnad osutavad loomade olelusvõitlusele eesmärgiga leida piisavalt lobi, jätkata sugu ja lükata oma surma edasi. Viimane aspekt ei ole siiski universaalne, kuna mõnede ämblikuliikide puhul isased pistetakse pärast paaritumist nahka ja lõhed lähevad pärast kudemist surema. Kõik see näikse morbiidne ja madal olevat, aga tegelikult mitte. Selles ilmneb looduse eepiline mõõde – loomad on võidurelvastumises saavutanud kõrge(ma) taseme, mis puudutab nii füüsist kui intelligentsi. Vaadata karu, pühvlit, kaslasi, haisid, gaselle on kahtlemata naudingutpakkuvam pilt kui mõnd luitunud hipsterit Kalamaja kandis jalgrattaga ukerdamas (palju alandavam ja masendavam on vaadata (uusöko)orjandusliku korra ahelaisse langenud suurte roheliste seljakorvidega inimesi jalgratastega ringi kooserdamas - "head isu" kõigile, kes sealt toitu tellivad). Ühesõnaga, armastan loomi, austan loomi ja arvan, et meil – inimloomadel (vabandust, tarkinimestel) – oleks palju neilt õppida. Ennekõike tegeleda asjaga – eesmärgile orienteeritus –, mitte peksta sõnavahtu eimillestki üles eimillegi ümber. Dave Zeal on väärikas Kanada ämbientmuusik teiste väärikate Kanada ämbientmuusikute rivis (Scott Morgan, Vincent Fugère, Daniel Maze, Tim Hecker, Nicolas Bernier), kellel on küll ja küll mida öelda. Ja ta ütleb varjude ja varjundite tagant piisava innukusega, et kogemus meelde talletuks. Konkreetselt – tema muusika ei ole (ambient) dub, aga ta kasutab sellele žanrile nii omaseid pakse kahisevaid-sahisevaid analooghelitaustu, millest ilmuvad droonivad-luupivad boreaalsed kummitused. Ja need kummitused on väga teretulnud, nad ehk annavad (suurlinna)inimesele tagasi osakese sellest tundmusest, mis tal viimastel sajanditel on kaduma läinud. Loodetavasti mitte lõplikult – et ta oleks võimeline seda taas ära tundma. Hinge värelust sisestava albumi on üllitanud imetabane Portugali leibel Test Tube.