Blogiarhiiv

11/21/2020

[Teaser of the day] Vertex Germ - Entierro Prehispánico


  • Improvised noise 
  • Industrial music
  • Freeformfreakout
  • Avant-garde 
  • Ritual ambient  
  • Experimentalism

Artist: Vertex Germ  
Label: Torn Flesh
Year: 2009

[Teaser of the day] Tío Rico - Sadgasm


  • Psychedelic
  • Alternative rock 
  • Indie rock
  • Post-hardcore 
  • Shoegaze  

ArtistTío Rico
Label: Self-released/Bandcamp  
Year: 2019

[Teaser of the day] Hamlet His Highness - October


  • Electronic
  • Plinkerpop 
  • Post-rock
  • IDM
  • Ambient pop 
  • Indietronica  
  • Art pop 

Label: Self-released/Bandcamp
Year: 2014

[Teaser of the day] Sans Libertas - Extrema Izquierda


  • Punk rock 
  • Hardcore 

Release: Sans Libertas
Year: 2019

Loop Maschine – 5.45 (2007)



  • Experimental electro 
  • Electronic music 
  • Alternative dance 
  • Electro pop 
  • Robot pop 

Ma ei tea, millele pealkiri osutab, aga ühe keskmise elektroträki pikkus võiks see ju olla – piisav pikkus, et arendada välja ideed ja teisalt põlistada need mõttevälgatused, muutumata tüütuks ja igavaks. Vaadates plaadiümbrist – minimalistlik musthall ruut monokroomsete varjunditega – on artisti ilmne eesmärk rõhuda üksnes saundile ja biitidele; seda kindlates piirides. Seitsmeloolise üllitise jooksul tehakse tahumatute rütmide ja sündipulseerimistega suht maksimaalset, mida on võimalik sealt välja pumbata. Kaevutakse minimalismi ja maksimalismi, vastavalt mille kuivetus ja ülevoolavus fikseerivad piire ja ähmastavad neid. Kusagil dünaamiliselt süntpopi ja träkkermuusika vahepeal, hämmastaval kombel kaldumata siia- või sinnapoole. Nii lihtne ja keeruline see ongi. Albumi on üllitanud Al Revés, Brasiilia leibel.

Bristophe – Music For The Masses (2020)



  • Electro-acoustic 
  • Avant-garde 
  • Live 
  • Experimentalism 
  • Electronic 
  • Improvised music 
  • Art music 
  • Acousmatic music 

Tõeline katsumus on elektroakustilise albumi kuulamine. Esiteks tuleb läbi murda žanrile nii omasest hallist massist ja leida see erispärane tera, mis annab konkreetsele üllitisele mõtte. Teiseks nimetet žanri lood ja albumid kipuvad pikad olema – nagu käesolev üllitis, mis koosneb kahest osast, enamik lugusid pikemad kui kümme minutit; üks neist küündib suisa 54 minutini. Kindlasti on muusikutel vahvam ja huvitavam tänu protsessis osalemisele ja erinevate võtete kasutamisele; kindlasti oleks laivis selle peaaegu kolme ja poole tunnise üllitise jälgimine intrigeerivam, kuigi jah, kolm ja pool tundi laivis istuda oleks ikka väga ränk. Eelpoolmainitud halli massi all pidasin silmas keelpillidega saagimist ja kiiksutamist, kuigi Brice Catherin ja Cristophe Schweizer kasutavad väga suurt hulka muusikainstrumente ja mitte-instrumente. Lisaks peaaegu igas loos on neil kaasategev külalisartist. Siinkuulaja lemmikpartiid on seotud gongide kasutamisega – selle heli võimendamise ja ülal/alalhoidmisega. Läbinisti eksperimentaalne ja kalkuleeriv, ometi improviseeritud teos. Ütleme nii, et keskmisest improviseeritud ja elektroakustilisest albumist kindlasti väljapaistvam teos, mis siiski kipub kohati lohisema. Teisalt lohisemine on paratamatu, kuna eksperimentaalne tulevärk eeldab vaikusest esilekerkimist. Modaalne hullus on muljetavaldav. See on duo kolmas üllitis Chicago eksperimentaalmuusikaleibeli pan y rosas alt.

11/17/2020

[Teaser of the day] Fly Pan Am - Mirror Cracks Seeking Interiority


  • Experimental rock 
  • Conceptual 
  • Electronic music
  • Post-industrial
  • Post-rock 
  • Avant-rock
  • Experimental electronica
  • Indietronica 
  • Art rock 

Artist: Fly Pan Am 
Label: Constellation 
Year: 2020

[Teaser of the day] Syndrôm - Analog Patterns


  • Electronic music
  • Breakbeat 
  • Jungle
  • Breakcore  

ArtistSyndrôm
Release: Anoris EP
Year: 2012

[Teaser of the day] Ehrler Vogel - The Northern Lights from Tromsø


  • Field recording 
  • Experimentalism 
  • Organic electronica
  • Ambient 
  • Avant-garde 
  • Musique concrète 

Artist: Ehrler Vogel 
Year: 2013

[Teaser of the day] Six Organs Of Admittance - Messier 42


  • Microtonal 
  • Ambient 
  • Drone 
  • Ambient rock
  • Epic
  • Ambient drone 

Release: Sleep Tones 
Label: Hermit Hut 
Year: 2020

11/16/2020

The Hirundu – Occupants 2 (2020)



  • DIY 
  • Experimentalism 
  • Electronic music
  • Drone 
  • Avant-garde
  • Post-industrial 
  • Psychedelic 
  • Acid rock
  • Ambient 
  • Freeformfreakout 
  • Lo-fi 

Ilmselt Johnny Crewdson pidas pealkirjaga silmas teatud tüüpi sipelgaid… . Brittide puhul olen ikka imestanud selle üle, et käivad pubis, ajavad seal isekeskis lolli ja pealiskaudset juttu ja – kui vaja – kasutavad ka rusikaid argumendina. Sellest hoolimata on võimelised looma head ja (vahetevahel) väga head muusikat (keskpärast muusikat on muidugi kordades rohkem – ei saa salata!). Juba neljas kümnend on Blackpool`i mehel DIY-muusikuna jooksmas, aga dünaamika liigub nii esteetilises kui loomeplaanis ülespoole. Prügine psühhedeelia, obskuurne radiofooniline kunst ja dada pop ning provokatiivne sämplipõhine muusika; rokk- ja popmuusika mitte kui eesmärk, vaid irvitus- ja peksuvahend masside reliikvia purustamiseks. Pühasse allikasse oma mädaneva sõrme pistmine. Hiljem lisandusid viljakatele eksperimentaalmuusikutele nii omased (võib-olla koguni paratamatud) põiked elektroonilisse tantsumuusikasse ja katsetuslikematesse valdkondadesse nagu tumeämbient ja eksperimentaalelektroonika. Viimaste aastate The Hirundu albumid sisaldavad läbilõiget muusikagrupi varasemast – mitte otse laenatult –, vaid varasematele eksperimentidele sügavama sisu ja tähenduse andmises. See on igati ausam ja väärtustloovam tegevus kui tänapäeval nii aktuaalses varasemate albumite uuesti masterdamises (ja raha lüpsmises). Albumil “Occupants 2” on erinevaid tahke – psühhedeelsest sünt/happerokist ja kiiskavast ämbiendist introspektiivsetesse elektroonilistesse sügavustesse langemises, et sealt lolle, volle, holle ja kolle esile manada. Pealtnäha düsfunktsionaalsed mürarohked drooneksperimendid, mis teoreetiliselt juba eos peaksid olema hukule määratud, elavad siin jõuliseimat elu kui kusagil mujal. Inimene vastutab siin elus iga oma teo ja tegemata teo ees – miks mitte siis pühenduda muusikale ja kunstile? Ehk õnnestub tohutut tühjust vormida oma-mina järgi. Johnny Crewdson on intrigeeriv DIY-muusika hertsog Uduselt Albionilt, kelle kunstiline pärand ja erakorraline kunstiline mäkketõus – mis jätkub! – ootavad tunnustamist. Isegi Mark E. Smith`il ei ole midagi sellist ette näidata.

[Teaser of the day] Experim3ntus - Lunacy


  • Electronic music 
  • Dark electro 
  • Illbient 
  • Dark ambient
  • Dungeon synth 
  • Fantasy music 

ArtistExperim3ntus
ReleaseExperim3ntus EP
Label: Gabumat
Year: 2011

[Teaser of the day] Godspeed You Black Emperor! - Cliff


  • Post-rock 
  • Live
  • Art rock 
  • Experimental rock 
  • Epic 
  • Avant-rock 

Year: 2019

[Teaser of the day] Bledi Boraku - dyeshi


  • Indie rock
  • Avant-pop 
  • Alternative rock 
  • Indietronica 
  • Experimental pop 
  • Art pop 

Artist: Bledi Boraku
Release: Ftoji EP
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2015

[Teaser of the day] Ellah a. Thaun - Laura, Into the Night


  • Electronic
  • Ambient pop 
  • Cover
  • Dark electro  
  • Synth-pop  

Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2020

11/15/2020

[Teaser of the day] Miopec - Cordillera


  • Electronic music 
  • New Age 
  • Ambient pop 
  • Synth-pop
  • Techno pop
  • Chilltronica 

Artist: Miopec
Release: Wet Desert
Label: Pueblo Nuevo 
Year: 2020

[Teaser of the day] Azeda Booth - This Town Is Fixed


  • Indietronica
  • Electronic
  • Experimental pop 
  • Avant-pop
  • Alternative pop  
  • Art pop

Artist: Azeda Booth
Release: Sundances
Year: 2015

[Teaser of the day] Erich Schall - Pool Bell


  • Electronic music 
  • Techno pop
  • Acid techno   
  • Experimental techno
  • Ambient techno 

Artist: Erich Schall
Year: 2018

[Teaser of the day] Jeremy Messersmith - Lazy Bones (Will Yates Remix)


  • Singer-songwriter 
  • Remix
  • Americana 
  • Indie pop/rock 
  • Alternative pop/rock  

Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2004

芽田ぱに子 – #402 (2019)



  • Shibuya-kei 
  • J-pop 
  • Soul 
  • R'n'b 
  • Electronic pop 

Igati armas üllitis esmapilgul – kui alustada lihtsalt visandatud plaadikaanega, mis kujutab noort neidu nutitelefonis istumas ühes suurlinna korteris –  segaduses või vähemalt alistunud pilguga –  mille vastashoone reklaamplagult helkleb vastu sõna "panico". Üksildus, hüljatus, kurbus, ükskõiksus, võõrandumine on see, mis paljusid tänapäeva inimesi määratleb. Nutitelefon on põhiganglion, mis ühendab teiste omasugustega üle ilma – siis, kui on selleks tungiv vajadus; ning ka siis, kui vajadus selleks tegelikult puudub. Närviimpulss, mis võimendab kaotsiminekust tulenevat valu keset tohutut globaalset tühjust, mille keskmeks ja perifeeriaks on tuhm betoon ja ere valgus. See vist ongi paanika. Teisalt käesolev lühike neljalooline reliis püüab seda kõike mahendada jaapanlikus võtmes elektroonilise soul`i ja kaasaegse rütmi-ja-bluusi vahendusel. Iseasi, kas seesugune korralikult produtseeritud ja eelpoolmainitet eredast valgusest toodetud muusika ei võimenda hoopis tühjust; äkki toimiks valuvaigistina hoopis Merzbow ja Hanatarashi tüüpi iseennast tühistav heliline nihilism, mis käänduks negatsioonina globaalsesse tühjusesse ja paneks ka betooni füüsiliselt värisema. Noise in trust. Plaadifirma Ano(t)racks hingele jääb see suhkruvatine patt.

11/14/2020

The Lights Galaxia – Globe EP (2009)



  • Art rock 
  • Modern classical 
  • Post-classical 
  • Experimental rock 
  • Post-rock 
  • Musique concrète 
  • Post-rock 
  • Organic electronica 
  • Ambient rock

Mõnikord tuleb peale mõte mõelda ajast – selle kulust, kiirusest ja kaduvusest. Reflekteerida mõnd hetke oma elust, mida mäletad kui eilset päeva, kuigi tegelikult võib tollest momendist olla voolanud vett merre juba paarkümmend aastat (ja inimesi – kui hakata mõtlema – on sellel perioodil surnud loendamatu hulk). Heal juhul on see viiendik, reaalselt ehk neljandik inimese elust. Aeg ajaks – see on parameetrite ja mäletamise subjektiivne vahekord, millel objektiivset tähendust ei ole. Kõik see lõppude lõpuks taandub surmale, liikumisele selle suunas. Kas tunneli lõpus on valgus? Oh ei – tunneli lõpus on Vikatimees. Kas tema ongi see valgus? Valgus on ta ehk siis, kui on oldud aktiivne, panustatud piisavalt ja ka raam on eluõhtuks piisavalt väsinud. Ühes Monty Pythoni sketšis püüti Vikatimehega peitust mängida – kas ei usutud, et tegu on temaga või arvati, et Surma on võimalik surmata. Vähemalt lubati seltskonnal endi autode hinged kaasa võtta, asi seegi. Surma foonil on elu ja kunst alati kokku kuulunud ja samas eristavalt lahknenud. Elu on orgaaniline ja päris, kunst aktina seevastu kunstlik. Järelikult kunst ei kuulu ranges tähenduses elusa juurde – sellest tulenevalt peaks see olema loomishetkest alates mitte elus. Kunst kui surma ersats. Ometi kunst saab tähenduse ja elu, kui elus – inimene – kasutab seda referentsi või meediumina objektile osutamisel. Või pelgalt kasutades näiteks muusikat enda väljendusviisina, silmas pidamata konkreetselt üht või teist objekti. Joseph Snodgrass`i ühemeheprojekti The Lights Galaxia neljalooline EP on kahtlemata meeleolukas rännak, millel puudub sihtmärk – justkui lõputuna kestev kulg, mille eesmärgiks näikse olevat püsimine teel, samas ennast ja teisi pidevalt lõbustada; saamaks rõõmu mõningatest kõrvalekalletest, hüpelda postroki, elektroonilise ja konkreetmuusika ning nüüdisklassika nimelistel kividel. Samas pinge püsib – see ei tulene mitte niivõrd võimalusest libastuda või varvas vastu kivi ära lüüa, vaid lõpetamatuse lõpmatu kestmise võimalikkusest – selle võimaluse eelduseks on surm(ajärgsus). Teisisõnu, millalgi tuleb hullumiseni viiv luup maha keerata ja patareid mp3-mängijast välja võtta. Albumi on üllitanud Luxus-Arctica.

[Teaser of the day] Kado - Fin de fin de semaine


  • Micro-dub 
  • Click`n`cuts
  • Minimal dub 
  • Tech-dub
  • Experimental dub 
  • Electronic music 
  • Deep dub 

Artist: Kado
Release: A One Year Trip 
Label: Pertin-nce 
Year: 2020

[Teaser of the day] Mosaik - Sporel


  • Electronic music 
  • Ambient pop 
  • Chilltronica 
  • Synth-pop 
  • Progressive electronic 

Artist: Mosaik
Release: Leandi
Label: Soft Phase
Year: 2009

[Teaser of the day] Thomas Park - PTrack20201112050631821143.47


  • Electronic music
  • Conceptual 
  • DIY
  • Minimal  
  • Synth-pop 

Artist: Thomas Park
Label: Treetrunk 
Year: 2020

[Teaser of the day] Lomov - Plattenbau


  • Electronic music 
  • Ambient
  • Space music   
  • Art music 

Artist: Lomov
Release: Vorstadt
Label: Miasmah 
Year: 2005

11/13/2020

Spiedkiks – A Pompous Whimsy Peak (2020)



  • Easy listening 
  • Rap
  • Chilltronica 
  • Electronic music 
  • Hip-hop 
  • Cinematic 
  • Sampledelic
 
Theodor Adorno väitis, et muusikas on määrava tähtsusega rütm, ja ainult rütm. Adorno ei elanud piisavalt, nägemaks näiteks diskomuusika esilekerkimist. Ehk arvanuks ta teisiti orkestreeritud garneeringute valguses, mis kokku andis ekstaatilise kogupaugu. Rütm küll, aga mitte ainult – rütm vajab satureerimist, ja ergastatakse biiti millegi erinevaga ehk meloodia ja harmooniatega. Ja vastupidi. Kuidas ja mis vahekorras muusik helipildi kokku sulatab, sõltub tema arusaamadest, põhjendustest ja suvast. Hea tehno- ja haussmuusika puhul ei piisa ainult rütmist – rütm reeglina defineerib küll stiili kui fenomeni, aga kütkestavus, haaravus, headus – mis iganes positiivne epiteet – ei sõltu ainult sellest. On muusikalisi žanreid – nt droonmuusika ja ämbient –, kus rütm võib olla või mitte olla, st ei ole substantsiaalne. Valner Valme kirjutisest ajalehes Sirp võib oletada, et Adorno valis selektiivselt muusikalisi näiteid, st elevandiluutornist võis paista suht vähe ja ahtalt. Ma ei hakka teda süüdistama selles, et ta ei kuulanud omi minimaalse rütmiosaga kaasaegseid üllitisi, mis kinolina kaudu isegi massidesse ulatusid, nt elektroonilise muusika pioneeride Bebe ja Louis Barron'i saundträkki filmile "The Forbidden Planet" (1956) (põhimõtteliselt oli tegu tunneleid või suuri torusid läbiva ämbient(muusikaga)); rääkimata haruldasemast, rütmi samuti sporaadiliselt sisaldavast elektronmuusikast (Tod Dockstader, Vladimir Ussachevsky). Ka exotica ja space age pop`i suurkujude Martin Denny ja Les Baxter`i jaoks – kes müüsid 50ndatel miljoneid albumeid –  oli rütm loomulik, samas mitte alati defineeriv joon.  Juhul kui Adorno oleks oma põhieeldusele truuks jäänud, siis ilmselt välistanuks mainitet üllitise muusika lahtrist (aga see lisanuks veelgi probleemsust). Mis olnuks diametraalselt vastandlik temast kümmekond aastat noorema John Cage'i väitega, et kõik on muusika. Cage'i väide on saanud domineerivaks – seda nii tänapäevale kui filosoofide noorpõlveaja heliloomingule pilku tagasi heites (nt plaadifirma Sub Rosa elektroonilise ja müramuusika üllitatud antoloogiad, milledel leiduv nii mõnigi helinäide pärineb Adorno sünnile eelnenud ajast (1903)). Kuulates Saksa artisti Spiedkiks'i 11-loolist hõllandust mõtlen, et kas seesugune helge-mitmepalgeline ja kunst-kunsti-pärast üllitis, mida lähimate kuude jooksul kuulab võib-olla sadakond melomaani, lülitab meid kuidagi tasa ja tekitab ühiskondlikku võõrandumist? Muusikasse kui fenomeni on niikuinii sisse kodeeritud mingisugune võõrandumise ja põlguse algoritm, ent see kahtlemata on positiivse iseloomuga, aidates säilitada distantsi ja kriitilist meelt ning hoides ülal taju mitmekesisust, vastandudes sellisena ühiskonna standardiseerimisele. Sealhulgas ka adornomarksistlikele stampidele ja meelevaldsele üldistamisele vastu seistes. Maailm on tema arusaamadest liiga kaugele liikunud, allumaks sellele ilma anakronistlikku ja groteskset irvet manamata. Pigem nietzschelik positiivne nihilism, paljastades inimloomu ja inimgruppide nõrkusi – eelnevalt "põrkudes vastu põhja", loob a priori paremad eeldused totalitarismist ja hullusest eemaldumiseks. Ja sellest tulenevalt ka ratsionaalsema(d) eelduse(d) (pop)muusika tegevus- ja loomisloogika mõistmiseks-mõtestamiseks. Samas hullus peaks jääma loomisakti loomulikuks osaks (väljapaistva loomingu puhul ilmselt ongi), vastasel korral tuleb taas rääkida totalitarismist. 

Mooncup Accident – New Blood for the Old Ceremony (2019)



  • Post-industrial 
  • Avant-garde 
  • Noise 
  • Avant-rock 
  • Experimentalism 
  • Voice poetry 
  • Improvised music 
  • Experimental rock 
  • Freeformfreakout 
  • Electronic 
  • Psycho-acoustic 
  • Avant-blues 
  • Conceptual 
  • Glitchtronica 

Kitarr, hääl ja kolm diktofoni. Või siis hääl, kitarr ja kolm diktofoni. Või hoopis – kolm diktofoni, kitarr ja hääl? Ent – kolm diktofoni, hääl ja kitarr? Ligi paarkümmend aastat tagasi kirjutas Lauri Sommer ajakirja Vikerkaar artikli diktofonišamanismist, et kuidas kasutada diktofoni muusikas, sh rokkansambli koosseisus. Eks ta ise ka on kasutanud sooloprojektis Kago seda asjandust; ja Tartu avangardmuusikaprojekti NE! raames – kuhu ta samuti kuulus – on samuti diktofoniga mängitud (Youtube's nägin kord Margus Kiisi seda laivis kasutamas). Mooncup Accident ei saa hakkama ilma kolme diktofonita korraga. (Väike)kodanlane kirjeldaks seda muusikat hullumaja sessioonina, kus piinatakse omi häälepaelu, kitarri ja kes-teab-mida-veel. Ja pagan võtaks – kas te ei tea siis, et diktofoni tuleks kasutatada ainult jutu salvestamiseks! Kolme kasutamine on ressursi raiskamine igati! Sanitarid on patsiendi palati ukse ettenägelikult blokeerinud, et ta saaks normist hälbivat bluusi ekstreemseks Captain Beefheart'ks kehastununa mängida. See on vist sama, mis kuulata, kuidas ürginimene vaevleks kõhukinnisuse käes. Õigupoolest häälepaelad on juba enne salvestunupu vajutamist põhjalikult ruineeritud, mistõttu tuleb artisti suust pelk kähin-sisin ja boonuseks mõned selgemad, ent referentsita häälikud, mida toetavad ebaharilikult läbilõikavad metalsed kitarrisaundid ja plahvatustena segadust külvavad mürapahvakud. Ka glitch-muusikale omistatakse Jan Klamm`i poolt oma tähendus eeldusel, et glitch ei ole konkreetset tähendust muusikas niikuinii omanud. Seesugune asi võib nakatada ja tekitada psühhosomaatilisi muutusi. Oli siis seda kõike tarvis! Klang-und-krach!!!

[Teaser of the day] Troupe - The Way Things Would Have Been Another Time


  • Electronic
  • R`n`b  
  • Easy listening
  • Synth-fusion
  • Yacht pop  

Artist: Troupe
Label: Monotonik 
Year: 2007

[Teaser of the day] Rue de Prague - Headlong Rush


  • Indie rock 
  • Post-rock
  • Electronic  
  • Alternative rock 
  • Art rock 

Label: Self-released/Bandcamp
Year: 2016

[Teaser of the day] Longman - Gravity Material


  • Electronic
  • Sampledelic 
  • Easy listening 
  • Alternative pop
  • Lounge pop
  • Breaks 
  • Nu jazz  

Artist: Longman
Label: Picpack 
Year: 2012

11/12/2020

[Teaser of the day] Lovecraft - Soldier


  • Alternative rock 
  • Hard rock 
  • Power pop
  • Stone rock
  • Heavy psych

Artist: Lovecraft
Release: Dark Ages
Label: PCT musique 
Year: 2020

[Teaser of the day] Bolek i Lolek - Adventure in the Desert


  • Electronic music
  • Improvised noise 
  • Musique concrète 
  • Avant-garde
  • Electro-acoustic
  • Acousmatic music 
  • Sound art 
  • Experimentalism 

ArtistBolek i Lolek
Label: Plus Timbre 
Year: 2020

[Teaser of the day] Sascha Muller - The Bass


  • Electronic music 
  • Tekno
  • Sampledelic  
  • Club dance
  • Minimal 

Year: 2007

[Teaser of the day] Quorpex - New Singularity


  • Experimental techno 
  • IDM
  • Synth-pop  
  • Ambient techno 
  • Electronic music 

Artist: Quorpex
Label: Laridae 
Year: 2011

[Teaser of the day] Cultustepean - Evasio


  • Neoclassical 
  • Dark wave  
  • Dark folk 
  • Funeral folk 

Year: 2019

Neuronphase – Corner Games EP (2020)



  • Electronic music 
  • Club dance 
  • Electro house 
  • Deep house 
  • Outsider house 

Neuronphase'i taga on Anti Aaver Tartust, kes oli kunagi ansambli Bizarre liige. Bizarre oli märkimisväärne punt seetõttu, et nende liikumisloogika oli võrreldav ehk ainult teise Eesti indisuurkuju Röövel Ööbiku omaga. Indiroki juurest pigem tantsumuusika manu, millest siinkirjutaja jaoks vormusid iseseisvusaja kaks kõige olulisemat albumit (olgu, valetaksin, kui jätaksin J.M.K.E. "Jäneste Invasiooni" välja) "Psychikosmos" ja "Cafe De Flor". Viimatinimetatul peideti esimese albumi "Beautica" puhtatõuline shoegaze-karkass idealistliku elektroonika ja unistuslike rütmide taha. Midagi sarnast maailmas oli mõned aastad varem teinud žanri suurnimi Slowdive "5 EP"-nimelisel üllitisel. Neuronphase'i üldnimetuse taha varjunud DJ-de nelik vedas Tartus kinos Illusioon põrandaalust klubikultuuri. Tritse, Eero Mander ja Kalev K on sealt ammu lahkunud, Anti Aaver viimase mohikaanlasena ajab seda muusikavärki edasi. Hästi ajab. Ja neetult hea on, et mõned asjad ja teguviisid püsivad selles kiiresti muutuvas maailmas kindlalt edasi. Mis ei tähenda seda, et ta oleks kuidagi puine ja monotoonne omas tegemistes – näituseks on sellel ilmselt pandeemiast ajendatud nimega üllitisel haussi – seda küll! - seinast seina. Nagu oli seda ka 2017. ja 2019. aastal ilmunud pikematel üllitistel. Krampidest vabaneda püüdvast elektrohausist – milles on ka veetlevat lo-fi võnget, mida tähistatakse stigmatiseeriva terminiga "outsider house" –  majamuusika sügavaimate kihtideni välja. Sarnaselt autorile on haussmuusikast kujunenud kindel ankur, teatud ajavaimu kehastus, mis on kindlalt paigal (ilmselt hoiavad seda paigal ohtrad Tartu kohavaimud), laskmata teistel vooludel end minema kanda. Hea, et "dinosaurused" praegusel teelõhkmestatud ajastul end ilmutavad – nagu näiteks samast epohhist pärit eksperimentaaltehno duo Autechre suurepärase albumiga "Sign"; näidates, mis on päris, mis on lõpuni veenev. Väidetavalt pidi Aaver tegema muusikat liiga hästi... . Väga hää ju, väärides kohta alanud kümnendi lõppeva esimese aasta edetabelites.

11/11/2020

[Teaser of the day] Hanetration - Book


  • Electronic 
  • Ambient drone 
  • Minimalism 
  • Drone
  • Musique concrète
  • Microtonal 
  • Ambient 

Artist: Hanetration
Release: Coiled Fire EP 
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2016

[Teaser of the day] Smashing Pumpkins - Disarm


  • Alternative rock 
  • Pomp rock
  • Live 
  • Art rock 
  • Indie rock

Year: 2019

[Teaser of the day] The Hirundu - Splimp Out!


  • DIY 
  • Avant-garde
  • Freeformfreakout 
  • Lo-fi
  • Psychedelic 
  • Experimentalism 
  • Industrial music 

Artist: The Hirundu
Release: Occupants 2
Year: 2020

Picard Jolibois – Passer Le Temps (2019/2020)



  • Avant-pop 
  • Electronic music 
  • Synth-pop 
  • DIY 
  • Post-psychedelic 
  • Lo-fi 
  • Post-disco 
  • Deep house 
  • Deconstructed pop 
  • Electro house 
  • Experimental pop 
  • Avant-electro 

Bruno Picard (Gino Niemiz) ja Marc Jolibois (Traqueurs de Combes, Ultralibéral, Light is a Blue Trap, sWeenDL, pimp) moodustavad Toulouse'i duo, mille muusikat on kirjeldatud mutantpopina. See on mugav ja lihtne-lihtsustatud kirjeldus keerulisele muusikale. Kas see artist sobiks esinema Mutant Disco'l Tallinnas? On selles piisavalt diskot? On selles piisavalt muteerumist? Üleüldse – mis on muutumise ja muteerumise vahe muusikalises kontekstis? On mõlemat – on miilavat, keskmise või õite kõrgema rütmisagedusega gruuvi ja zombistunut laulujorutamist ning vastupandamatut meloodilist hullumist. On leebemat, on järsemat. Midagi on tuttavlikust maha monteeritud ja "ebasobiv" sinna asemele keeratud. Kohatu on vägagi kohal. Leebelt ähvardavat poosi on korduvalt tunda kümneloolise üllitise vältel. Kas Frankenstein-pop tantsulises võtmes on tantsumuusika perifeeria või suisa tantsumuusika vastand? Siin on realiseeritud huvitavaid võimalikkusi – nt lugu "Amour Cru" kõlab justkui Serge Gainsbourg intiimselt retsiteerimas diip- ja elektrohausi kastmes. Nowaki Music on pöörase albumi kodusadamaks.

Holy Motors – Horse (2020)



  • Alternative rock 
  • Americana 
  • Indie rock 
  • Slowcore 
  • Psychedelic 
  • Dream pop 

Holy Motors'i debüütalbumi "Slow Sundown" ja äsjailmunud järje vahele jääb peaaegu kolm aastat. Liiga palju aega on möödunud tänapäeva muusikatööstuse- ja produtseerimise loogikat silmas pidades. Saan aru, et 90ndate keskel-teises pooles hilistiinekana sai Britpop-ansamblite albumeid oodatud sellele intervalliloogikale toetudes. Midagi see viivitus tähendab, kuid mida, seda võib vaid aimata (tuuritamine, motivatsioonipuudus, ideede kogumine, vormistamise "rõõm"). Naljatlemisi võib väita, erinevus esimese ja teise üllitise vahel seisneb selles, et sama arvu lugude man on "Horse" sekundi võrra pikem. (Positiivsem) hinnang käesolevale kaheksaloolisele albumile sõltub mingil määral sellest, kas debüütalbumit on enne seda kuulatud või mitte. Ütlen, et esimene üllitis oli/on hea. Ka käesolev album on peaasjalikult ühtlane – ühtlaselt hea –, aga erinevalt "Aeglasest Päikeseloojangust" ei kuma sellest lummavalt seestunud hetki (teisisõnu, mille seesmine põleng tahab iseenda piiridest väljapoole tungida, omi piire kõrvetada, aga mitte maha põletada. Näiteks "Silently For Me", "Signs"). Eranditeks on pigem paar šabloonset (st negatiivset) näidet, mis kõlavad kas üks-ühele Lee Hazlewood'i pooside ja muusikaga – mis originaalautori kehastuses oli igati OK – või paistab sellest mõneti lihtsustatud produtseerimine välja. Olgu, "Midnight Cowboy" on veenev aeglasest kulust ja Eliann Tulve sugereerivast laulmisest kiirguva resoneeruva nihke tekkega. Mõnes loos on kuulda, et orelitega on püütud kidraakorde võimendada, aga... . Esimene album oli/on ehedam, aga heli võiks enam "tuksi" keerata – lisada julgemalt müra ja kaja, millel on küllalt potentsiaali kontrasteeruda lauljatari ja aeglase rütmiga. Vallutada uusi alasid. Vastasel juhul liigutaks või jäädaks eimidagiütlevale alale, mis on igav, isikupäratu ja tüütu. Näituseks leida käesolevale esteetikale ja käekirjale innustust Glenn Branca, Jim O'Rourke'i ja Low-suguste eksperimentaatorite loogikast ja kaemusest. Loomulikult tuleks kõige selle juures säilitada oma lummuslik iseäralik tuum, aga selle loomine ja hoidmine muutumises ongi neetult raske ja samas tänuväärne ülesanne. Muusiku ülesanne on inspireerida ennast ja kuulajaid. No kes siis veel! Väljaandjaks on USA leibel Wharf Cat.

11/08/2020

[Teaser of the day] SPC ECO - Can You Feel The Noise?


  • Shoegaze 
  • Alternative rock
  • Indie dance
  • Psychedelic
  • Electronic
  • Alternative dance 
  • Indie rock  

Artist: SPC ECO
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2020

[Teaser of the day] Drehton - Subservient


  • Indietronica
  • Electronic
  • Plinkerpop 
  • Alternative pop 
  • Neokrautrock 
  • Experimental pop 

Artist: Drehton
Label: Phonocake 
Year: 2020

[Teaser of the day] Tom Fahy - Cedar Row

 
  • New Age
  • Art music
  • Ambient  
  • Progressive 

Artist: Tom Fahy
Release: Adytum
Label: Auralnaut  
Year: 1994

Martial Solal – Locomotion (1974/2020)



  • Fusion 
  • Jazz rock 
  • Easy listening 
  • Cinematic 
  • Art music 
  • Progressive 
  • Psychedelic 
  • Jazz funk 

Võiks kujutada ette maailma, kus makstaks muusikutele iga akordi tekitamise eest. Tahaks näha, kas näiteks ämbient-, droon- ja minimalismile pühendunud muusikud jääksid truuks oma nišile või täheldaks varsti suunamuutust (ja kõrvalprojektide teket). Prantsuse klahvpillimängija Martial Solal oleks uues reaalsuses rikas mees – isegi arvestades selle kaheksaloolise albumi suhtelist lühidust (ükski lugu ei ületa siin nelja minutit). See on fusion/jazz rock-album väheste vihjetega funk-muusikale, kuigi juhtivaks instrumendiks on klaver ja elektriklaver. Kitarr üleüldse puudub, ujudes seetõttu vastuvoolu traditsioonilisele fusion'le. Tõepoolest, siin on palju noodivahetusi, ohtralt muusikalisi rõhuasetusi ja laade, lummavat soleerimist. Teisisõnu, Solal rokib täiega – võib kindel olla, et särk mehe seljas on märg ja näpud tuimad pärast intensiivset mänguperioodi. Aga punkte ei jagata (ainult) mänguilu eest – Solal ja teda toetav trio hoiavad üleval harmoonilist dünaamikat, siukest kerget laundžilikku lippamist, mis kohtudes tehnitsistliku vormiga tekitavad kuulajas ühelt poolt tähelepanu äratava pinge ja teisalt sulanduvad mingil määral üksteisesse. Albumi pealkiri võiks ju vihjata rongi liikumisele, äkki isegi selle jõllitamisele/trainspotting/ eeldusel, et see rong oleks kirju ja meeleolu loov. Oli paar kuud tagasi uudis, et Suurbritannias pandi liikuma LGBT-rong. See ju igati sobiks. Algselt anti plaat välja plaadifirma PSI poolt, aastal 2020 on seda teinud mitu leibelit.

Gino Niemiz – MMMMM (2020)


  • Micro-funk 
  • Electronic music 
  • Alternative dance 
  • Synth-pop 
  • Avant-funk
  • Sampledelic 
  • Post-industrial 
  • Micro-electro
  • Deconstructed pop 

Pealkirjas-pealkirjaks on 5 M-i. Miks mitte 4 või 6 M-i? Mäletan, et kümne aasta eest vaidlesin Tõnis Kahuga feissari messengeris selle üle, et kas CAN põhines funkil või diskol. Tuleb tõdeda, et Kahul oli õigus, kuna Kölni kraut-legendite looming esiotsa ja bändi klassikalised albumid on tõepoolest funk-gruuvist edasi tõugatud. Teisalt 70ndate lõpupoole püüdis nelik eemalduda sellest, liikudes maailmamuusikasse ("Saw Delight") ja diskosse ("Inner Space"). Eks funk võib võtta erinevaid vorme – ei võta ainult tänapäeval, võttis ka kunagi (Funkadelic, Sly And The Family Stone, CAN, The Pop Group, Twang!, Miles Davis, The Diagram Brothers, Gang Of Four, The Del-Byzantees, Talking Heads, P.I.L, David Bowie). Gino Niemiz'i lähenemine ei ole geneeriline, tehes enda isiksuse ja loomingu taha nägemise keeruliseks. Siin on funk-muusika, mis on sissepoole pööratud ja aseksuaalne (minnes vastuollu žanri peavooluga). Selle fassaad on (avant-)funk, aga sisemuse määratlemine jääb poleemiliseks-ambivalentseks. Prantsuse artisti 5-looline üllitis sisaldab lugu nimega "Mauvais Matin Même Miel", mis kõlab justkui Genesis P-Orridge ja Cosey Fanny Tutti püüaksid üksteist elule manada peale kurnavat LSD-trippi. Näod loppis, huuled ja ihuliikmed tinarasked. Küllastumise ja läbipõlemise tagajärg, olles kord motiveeritud eeldusest, et on võimalik hüpata kuhugi müstilisse (teisele poole), mis hiljem osutub topeltpettumuseks ja -raskuseks. Niemiz peab seespidist rasket võitlust, saamaks fassaadile. Mind kui kuulajat see taak, alateadvuslik sonimine ja kunati läbipaistvad valguskiired kõnetavad ja lummavad. Album on osa Nowaki Music diskograafiast.

11/07/2020

[Teaser of the day] Andrew J Klimek - Dança do Tempo



  • Ambient 
  • Epic 
  • Ambient rock
  • Art rock
  • Progressive

ArtistAndrew J Klimek 
Label: Hawk Moon
Year: 2019

[Teaser of the day] Huumesilmät - Soosi II


  • Post-psychedelic 
  • Avant-garde 
  • Electronic
  • Musique concrète
  • World fusion 
  • Ethnotronica 
  • Experimentalism 
  • Improvised music 

ArtistHuumesilmät
Release: Yoshisoosi
Label: Wooden Sherpa  
Year: 2019

[Teaser of the day] The Shining Men - Disunity Perhaps


  • Electronic music 
  • Tech-electro 
  • Tech-funk
  • Micro-electro
  • Minimal funk  

Release: Cheer EP
Label: 17Sons 
Year: 2009

[Teaser of the day] Ingrid Cold - Under My Bed


  • Singer-songwriter 
  • Indie folk
  • Alt-folk 
  • Folk indie  
  • Art pop 

Year: 2020

Электроника 302 (Electronica 302) – Искусство принадлежит народу (2015)



  • Soviet wave 
  • Alternative pop 
  • Vaporwave 
  • Chillwave 
  • Electronic pop 
  • Synth-pop
 
Helge-helge tulevik, suur lähtestamine, kõik on õnnelikud. Perfektne tulevikuinimene, kes siiski enesekeskselt räuskab ja mentaalselt peeretab. Vastuolu, aga vastuolusid ametlikult ei ole. Trump ja Biden on pelgalt instrumendid ja ettekäänded oma ego ja tahte kehtestamiseks teise poole üle. Umbes 5-6 aastat on peamiselt endistes sovjetimaades eksisteerinud stiil nimega Soviet wave, mida võib lugeda unenäolise süntpopi elik chillwave'i ja retroulmelise süntpopi elik vaporwave'i ristandiks, aga millel lisaks on kommunistliku düstoopia hulluse tunnusmärgid sisse pikitud. Kindlasti on kõik see stiilselt stiliseeritud ja helgem kui sotsialistlik realism ja peaaegu vastandmärgiline stalinistlikule ehituskunstile, aga samas hoiatav näide sellest, kuidas inimvaenulik ja kõike standardiseerida püüdev totalitarism võib ajapikku inimese meeltes pehmeneda ja omandada perverselt meeldiva varjundi. Egas Ukraina artist midagi ei õigusta – vaadates-tõlkides venekeelseid pealkirju on asi selge - "kunst kuulub rahvale", "ülesanded on määratletud", "asendamatuid ei ole", "elu standard", "inimese hüvanguks" jne. Loomulikult lapsepõlv oli helge, aga seda tänu perekonnale ja lähedastele, mitte Kremli panteonile ning partei ideoloogiale ja tööle. Muusikaliselt albumi lõpuosa vajub kirjeldamatusse määramatusse, mis on hea sümbol näitamaks seda peadpööritavat helgust muutumas tasahaaval millekski vastandmärgiliseks. Rahutuvi ja Brežnev, mis lähemal vaatlusel osutuvad Kerberoseks ja...Brežneviks.

Interlard – Meander (2020)



  • Avant-garde 
  • Experimentalism 
  • Noise 
  • Lo-fi 
  • Jazz 
  • Sound collage 
  • DIY 
  • Avant-rock 
  • Minimalism 

Siinkirjutajale on algusest peale meeldinud see projekt. Samas...ei ole seda kuigi tihti kuulanud, kuivõrd meelde on jäänud hoiatavad aistingud. Ühelt poolt esteetiliselt tasemel ja nõudlik nii enda kui teiste suhtes, teisalt erineval lainepikkusel tavapärase meeleseisundiga. Heliline teravus, kriipiv valjus, eeldatavalt natuke ebameeldiv tunne kõrvades. Näiteks sarnane tunne Japanoise-muusika kuulamise ahvatlusega. Kõik see on väga subjektiivne, olenedes hetke meeleolust, väsimusastmest ja eelhoiakutest (mis mälus tahes-tahtmata teisenevad). Sellest tulenevalt kõige parem aeg muusika kuulamiseks on ilmselt hommik. "Meander" meeldib – seda eelpoolmainitud (poolenisti müstifitseeritud) karmust on digitaalsete mürade, gruuvide, efektide ja "rikete" kaudu kenasti esile kutsutud, teisalt on seda tasakaalustatud rokkmuusika- ja minimalismistruktuuridega. On ka jazz-fragmente ja lo-fi käiamist viisil, mis annavad kuulajale vihje, et asja tuleks võtta kergemalt ning huumor on igati omal kohal. Hea huugamine.

11/01/2020

[Teaser of the day] Roonan - Mice In Your Cabinet


  • Improvised music 
  • Tech-electro
  • DIY
  • Tech-funk
  • Electronic music  

Artist: Roonan 
Year: 2005

[Teaser of the day] Servant Girl Annihilator - Ira Malefecarvm


  • Death metal 
  • Grindcore  
  • Goregrind
  • Deathgrind  

ReleaseEnemies Ov God
Label: Torn Flesh 
Year: 2016

[Teaser of the day] Serocell - Space - The Road III


  • Electronic music
  • Organic electronica 
  • Minimalism 
  • Ambient 

Artist: Serocell
Release: The Path
Year: 2020

Thuuooom – Natur (2020)


  • Experimentalism 
  • Micronoise 
  • Organic electronica 
  • Ambient 
  • Avant-garde 
  • Musique concrète 
  • Microtonal 
  • Ambient drone 
  • Abstract 
  • Field recording 
  • Drone 

Kolme nädala eest Tuomo albumit “Luonto” arvustades sai väidetud, et on pelgalt maitseasi teha eristus projektide Thuoom (rohkem looduskeskne) ja Thuuoom (rohkem tehislik ja fookusega ämbiendil) vahel. Muideks, nii “Luonto” kui “Natur” üllitati samal päeval artisti isikliku plaadifirma Textural Healing all. Olles kuulanud albumit “Natur” kordi järgemööda pean tõdema erisust. Kui “Luonto” muster põhines loodushelidel, millest genereeriti huvitavaid šamanistlikke tehnorütme, siis “Natur” uurib pigem helisid, mis jäävad tavalisest kuuldeulatusest eemale – mõned helid-kuminad ilmuvad justkui maa- või vee alt, on üldistatud ja ebamäärased; on helisid, mis võtavad konkreetse, teravakõlalise kuju – justkui tohutu parv mesilasi lendaks üle pea, omandades masinliku kõla nii vormis kui tämbris. Või on need pelgalt merelained, mida on mõneti abstraheeritud. Või on eelpoolmainitud helid omavahel kokku segatud. 7-loolise albumi rütmistik on aeglane ja kalkuleeritud, mille abstraktsioon ilmneb rütmimustri olemasolu ja olemasolu puudumise interaktsioonis. Soome artist mängib peitust kuulaja mälu ja sensoorse tundlikkusega. Eriline lemmik on “Jungle Spirit”, mille 16-minutiline droonmanifestatioon miilab mitmeti-setmeti, milles sfääride segment ühineb maisega. Eepiline ilu keset boreaalset džunglit.

Jane Buerk – "...sings Enculé and her other Hits" (2020)


  • Noise 
  • Avant-garde 
  • Abstract
  • Non-music 
  • Experimentalism 
  • Psycho-acoustic 
  • Electronic music

Naaseme taas plaadifirma Year Zero kogu manu. Seekord ei tule jutuks (eksperimentaalne) rokk, vaid esmapilgul kõike tühistav müramuusika. Müramuusika võib olla (ja sageli on) äärmuslik, samas pigem korrastatud, ent kõrvale ebasõbralikest helidest koosnev stiil. Stiil kui siil. Ära katsu, hoia distantsi! Selle taga võivad olla ebastabiilsed tüübid (tõepoolest – naisi on seal vähe, aga Jane Buerk on erand! ZOG`i liige), kes valavad oma isiklikku ja rahva ajaloolist ängi ja alandust välja (nt Japanoise). Hulluks muutub asi siis, kui ängist saab säng. Seda nimetatakse (vabatahtlikuks) paralüüsiks. Nii ängi kui ka müra taga hiilib tühjus – absoluutne tühjus. Tühjus on vaba kannatustest. Tõele au andes Jane Buerk`i teoses kohtab militarismi vähe – toda militaristlikku valget müra, mis muusikamängija kogu spektri maksimaalses ulatuses haarab kõige madalamatest kõrgeimate sagedusteni välja. Siin on pigem halli ja pruuni tooni, mis plärtsub ja vihiseb sünteka efektide najal. Kord kiiremini, kord aeglasemalt, kord inertselt, kord ergastatult – üks segane faasinihe kestab siin pidevalt. Müramuusikast enam tühistavam on dadaistlik lähenemine muusikale nagu seda on näiteks teinud plunderphonics`i (eesti keeles oleks ehk vasteks kaaperdamismuusika) artistid, kes on võtnud sämpleid ja sageli ehitanud üles kontekste moonutavaid teoseid. Või sageli naeruvääristanud peavoolu tõsise näoga tehtud asju (nagu need oleksid “päris”). Vaadates plaadi iseloomustust ja lugude pealkirju saab selgeks, et kaaperdamisega tegeletakse ka siin – Jane B. ja Serge G. on toodud ohvriks. Kes teab – võib-olla on see pigem tribuut arvestades Serge G. avatud meeli ja uuendusmeelsust.

10/31/2020

[Teaser of the day] Dr. Lee - BE44


  • Drone
  • Avant-garde 
  • Noise
  • Acousmatic music
  • Post-industrial
  • Non-music
  • DIY 
  • Experimentalism 
  • Power electronics 

Artist: Dr. Lee
Release: ALQUITRÁN
Year: 2020

[Teaser of the day] Gemini Revolution - Crumarooned


  • Space music 
  • Kosmische Musik
  • Ambient 
  • Electronic music
  • Ambient drone
  • Minimal synth  
  • Art music 

Year: 2020

[Teaser of the day] Damsel in the Dollhouse - Humanoid


  • Electronic 
  • Singer-songwriter  
  • Synth-pop
  • Goth pop 
  • Art pop

Release: Fairytales
Label: Self-released/Bandcamp   
Year: 2020

Phool – Phosphorus (2020)


  • Post-rock 
  • Ambient rock 
  • Lo-fi 
  • Avant-rock 
  • Art rock 
  • Indie rock 
  • Alternative rock 
  • DIY 
  • Improvised music 

Nagu näha plaadiümbrise paremas alumises nurgas –  "tuumaseen" püsti täies hiilguses – on käesolev üllitis osa Year Zero diskograafiast. Plaadifirma, mis on seotud Johnny Zchivago'ga, ainupostitajaga blogis Die or DIY, pakkudes seekord suhteliselt rahuliku meelelaadiga katsetusrokki Leicester'i triolt – külgnedes postroki, ämbiendi, elektroonika ja indiroki piirimail. Vahetevahel omandades tee-seda-ise (kaitse)kihi. Natuke improviseerimist-nupukruttimist. Ikka ja jälle on küsitud (kitarri)rokkmuusika tervise ja surma ja sellest rääkimise asjakohasuse järele käesoleval ajal (kas Elvis on surnud?). Kuulates Year Zero diskograafiat (ja käesolevat) üllitist, on teated vanakese enneaegsest surmast liialdatud. Pigem peaks rääkima popmuusika-levimuusika surmast, kuna vokoodrimasinat ja elektroonikat on sügavalt kuritarvitet, et toota maitsetuid meloodiate-harmooniateta poplaulukesi. Kunagi kiruti 80ndaid ja nüüd 90ndaid – justkui oleks siis suurt jama salvestatud – aga nimetet dekaadidest pärineb palju suuri albumeid ja suuri laule. Siinkirjutaja arvates on viimased 7-8 aastat popmuusikas olnud suhteliselt asjatud – midagi asjalikku (samas ennustan – ilmselt märkimisväärimatut ajaloolisel tasandil) on aeg-ajalt läbi tulnud, aga üldine pilt on (varju)surmas püsimine. Andergraund ja avangard – mida ma seostan peamiselt Bandcamp'iga – möllab omasoodu, kuigi ilmselgelt illusioonituna ja inertsist. Kasseti- ja netileibelid destilleerivad jätkuvalt midagi, aga ajaloolises plaanis ei ole see enam teema. Eks see käesolev seitsmelooline albumgi on mõnes mõttes teadlik paroodia – kesse ikke paneb projekti nimeks mõnuga Phool? Very phool.

Fricara Pacchu – Waydom (2004)


  • Minimalism
  • Lo-fi
  • Psychedelic
  • Avant-pop
  • Acid rock
  • Improvised music
  • Progressive
  • Drone pop
  • DIY
  • Forest folk
  • Free folk
  • Freak folk
  • New Weird Finland

Jätkame "luhtamineku" lainel. See tähendab hoolimatust ümbritseva moe ja ettekirjutuste vastu, mõnes mõttes ka pöördumist juurte juurde eeldusel, et juurestiku ja kaasaja vahe on tohutu erinevus ja kattumatus. Sageli on mõisted teisenenud ja kaotanud oma algse tähenduse. Iseasi, kas peab alati asi omama algset tähendust, aga orientiiri mõttes ei teeks paha seda teada. Kuna sõna "juur" vaste ladina keeles on "radix", oleks õigustet küsimus – kas radikaalsus muusikas tähendab juurte manu naasmist? Soome ühemeheprojekti Fricara Pacchu 10-loolist albumit on iseloomustet terminiga "metsafolk", siis juured ja (radikaalne) eraldumine tsivilisatsioonist on kahtlemata asjassepuutuv. Antud kontekstis tsivilisatsiooni iseloomustab pigem Billboard jt edetabelid ning muusikalise establishment'i väärtused ja rõhuasetused. Jah, kümme-viisteist aastat tagasi seisnuks "Waydom" lähemal popituumale kui praegu tänu Animal Collective'ile jt New Weird-liikumise suurnimedele tollal. Aastaid tagasi muutus see taas marginaalseks, ja ehk nii ongi hää (must-valge tähenduses). New Weird-liikumise, sh metsafolgi seos folkmuusikaga on tinglik, kuna liikumise transgressiivne iseloom mõjutuste kaudu tulenes väga erinevatest allikatest (folk, psühhedeelia, DIY ja lo-fi, elektroonika, minimalism ja droonmuusika, impromuusika, müramuusika, tantsu- ja popmuusika). Siin näituseks on esindatud poole sajandi tagune piiridest üleastuv happerokk/eksperimentaalne psühhedeelia a la Red Krayola ja teisalt minimalismi lummavasse lõksu sattumine seda nii motiivikorduste kui droonivate akordidega esiplaani ja süvakihte korrastades. Tulles subjekt-objekt suhtes esimese juurde ja eeldades, et subjektil on samane roll objektiga, siis missugune võiks olla see subjekt? Kuivõrd metsafolgi artistid on sageli väga erinevat nägu, peaks küsima – mis neid õigupoolest ühendab? Ma pakuks välja sõna "metsapoole". Muusikaliselt metsapoole. See teebki folgist metsafolgi. Üllitise on välja andnud Soome teenekas plaadifirma Lal Lal Lal.

10/30/2020

Huerequeque – Huerequeque (2020)


  • Dub 
  • Lo-fi 
  • Sampledelic 
  • DIY 
  • Electronic 
  • Ethnotronica 
  • Psychedelic 
  • Remix
 
Madis Kõivu esseedest ilmus kogumik “Luhta-minek” 15 aastat tagasi. “Luhta-minek” on hea termin Rakvere tüübi huerequeque viieloolise üllitise iseloomustamiseks. “Luhta-minek” võiks iseloomustada eestlase rustikaalsust, ugrilikku looduslähedust ja - armastust. Paljaste jalgadega keset märga niitu-karjamaad varasel hommikul, ümbritsetuna uduloorist ja sookurgede hõigetest. “Luhtaminek” teisalt võiks viidata uutele mõjudele avatusena, kaugete maade mõjude absorbeerimisele ja ristamisele millekski uueks (ja mitte-puhtaks). “Luhtamineku” tõeline väärtus seisneb pigem tehnoloogilises hälbimises – steriilse, kaasaja salvestamistehnoloogia ja - ideoloogia tahtlikus eiramises (ka jaatamises) vastavalt oma suvale. See on iseseisvuse ja mässu manifest. Vastavalt oma suvale tarbimises, loobumises ja tähenduste ja (konventsionaalsete) eesmärkide moonutamises. Ei ole ju mõtet Ableton Live`i rohkem kui viiesajaleheküljelist manuaali läbi lugeda ja pähe toppida, piisab vaid mõne triki ja efekti järjepidevast kasutamisest. Lohiseva rütmiga, raskelt sämplitest pikitud ja industriaalse alatooniga dub-kajaefektid loovad kummastavalt troopilise tunde, justkui luhas seismise hetkel varahommikul udus valitseks võdisemapaneva 10 soojakraadi asemel 30 kraadine leitsak. On see ilmsi või eksisteerib tõesti kusagil selline koht? Vahet ei ole – siin on see heli-koht. 

[Teaser of the day] Nick R 61 & Kendall WA - The Whole Tree


  • Experimental hip-hop 
  • Rap
  • Raga music 
  • Industrial-hop
  • Urban music
  • Sampledelic
  • Avant-hop 
  • Electronic  

Release: Horas
Label: Fusion 
Year: 2020

[Teaser of the day]Ultramerda - Per fortuna c'è la droga


  • Punk rock
  • Alternative rock 
  • Hardcore punk
  • Power pop
  • Indie punk  

Artist: Ultramerda
Release: Plastika
Year: 2019

[Teaser of the day] Samwell - Krai


  • Avant-techno
  • Electronic music 
  • Minimal techno
  • Ambient techno 
  • Experimental techno  

Artist: Samwell
Release: Shaobao EP
Label: Bump Foot 
Year: 2008

[Teaser of the day] Sa - Intuition Confused


  • Ambient
  • Experimental electronica
  • Electro-acoustic
  • Musique concrète
  • Electronic music

Artist: Sa
Release: Luna Luista
Label: Foundamental
Year: 2013

10/28/2020

[Teaser of the day] CLOUDWARMER - Xanadu Drift


  • Exotica pop
  • Post-pop 
  • Easy listening
  • Experimental pop
  • Electronic music 
  • Avant-pop
  • Psychedelic
  • Minimalism
  • Lounge pop 
  • Sound collage 
  • Art pop 

Artist: CLOUDWARMER
Release: Monolith II
Label: Self-released/Bandcamp 
Year: 2020

[Teaser of the day] DJ_Iterate - BendDAT 8


  • Electronic music 
  • Minimalism
  • Conceptual
  • Avant-garde 
  • Post-psychedelic 
  • Experimentalism  

ArtistDJ_Iterate
ReleaseBentDAT
Label: Treetrunk
Year: 2020

[Teaser of the day] Salted - Stress Cleanse


  • Electronic 
  • Easy listening
  • Synth-pop 
  • Outsider house
  • DIY 
  • Nu jazz 
  • Alternative dance 

Artist: Salted
Label: Self-released/Bandcamp   
Year: 2020

LFC – Escapamento Mental (2012)


  • Avant-blues 
  • Improvised music 
  • Experimental rock 
  • Psychedelic 
  • Avant-rock 
  • Art rock
  • Psych-rock
  • Dada music
 
Don Van Vliet ehk Captain Beefheart sündis kõrbes ja paljud kriitikud on märkinud selle mõju muusiku eripära kujunemisele. Kõrb on üleüldse üks müstiline ja väljakutseid esitav keskkond (bluusmuusikuid seostatakse kuradiga, Beefheart sündis sääl, väidetavalt Jeesust kiusas põrguline sääl). Piero Scaruffi peab teda kaasaegse muusika kõige olulisemaks artistiks, andes bluusmuusikale ja selle kaudu rokkmuusikale värskendava tõuke. Kindlasti mööda Brasiilia artisti LFC (Lucas Pastina) külgi ei ole legendi mõju maha jooksnud. Urinat, ulgumist, lõrinat, haukumist, kriiskamist, pröökamist, huilgamist, möirgamist on – seda nii otseses kui kaudsemas, muusikalises tähenduses. Seda see hullunud, edasi-tagasi õõtsuv helipilt tähendabki. Kajasse uppunud häälutused-moonutused ja dešifreerimata laul kohtuvad kordustel põhinevate, samas väljavenitatud akordidest viirgava kitarrimaagiaga, milles vibreerib füüsiline meedium ja vaimude sfäär. Lisaks meenub sellega seoses üks veider kidraeksperimentidel põhinev album kahe dekaadi tagant – Tore Elgarøy "The Sound Of The Sun" (2001, Rune Grammofon). "Escapamento Mental" on väga hea – iga korraga kasvab see suuremaks ja pöörasemaks nagu kontrolli alt väljunud tulekahi. Selleks, et seda 4-loolist saada, peate alla laadima kogu LFC diskograafia (nimelt Lucas on kogu oma muusika pistnud ühte virtuaalpakendisse. Segane!).