Blogiarhiiv

9/15/2025

Mouse On Mars -- Agit Itter It It (2001)





Thrill Jockey/Sonig

  • Glitchtronica 
  • Avant-electro 
  • Electronic music 
  • IDM 
  • Digital funk 
  • Experimental electro

Konveierliinid on vaikinud. Inimestest juhendajad on ammu lahkunud, nende sammud kajavad vaikuses. Kuid öö ei ole päriselt vaikne. Seda täidab madal, ootusärev vooluringide kollektiivne sumin. Vallatu, peaaegu inimlik itsitamine. Robotid on vabad, ja täna õhtul panevad nad peo püsti. See 8-looline on meelt lahutav heliriba sellele salajasele mehaanilisele pidutsemisele. Andi Toma ja Jan St. Werner, need kaks digitaalse maailma nukumeistrit, on esile mananud maailma, kus rütmi ja meloodia jäigad seadused on painutatud mängulisteks, ehk koguni absurdseteks kujunditeks. Album on kuuldeline hetktõmmis hilisõhtusest reivist, kus masinate tavapärane külm, steriilne loogika asendub metsiku, improvisatoorse kaosega. Tõepoolest, need rütmid ei tundu inimese programmeeritud trummimasina sujuvate pulseerimistena. Need on metalli kolinad-kõlinad, liideste ja ühenduste undamine, mikroprotsessorite urisemine, lühisesse minevate juhtmete tõmblemine. Katkise güroskoobiga roboti torso pöörleb vildakalt, kuid vaieldamatult on see kaasahaarav, vaieldamatult on see lõbustav. Meloodiad on nurgelised, harmooniad katkendlikud nagu tangot tantsiva roboti liigutused. Ometi see kogum säutse, piikse ning kriiksatusi sammub lõppude lõpuks pea ideaalselt sünkopeerituna. Selles on hüsteeriline küte sees -- strobovalguse vihku ilmuvad tantsivate robotite luised siluetid. Nad viskavad metallkäsi õhku, nende liigesed ja jäsemed nõtkutavad veidras taktis. Aga nagu ikka Mouse On Mars'i puhul, on siin palju enamat kui lihtsalt pinnapealne absurd (neis on ühelt poolt Autechre'i ja Plaidi-suguste intellektuaaltehnotehnitsistide tarkus ning teisalt konteksti lammutajate ja ümberpöörajate nagu People Like Us'i, Ergo Phizmiz'i ning Felix Kubin'i reageerimisoskus). Kuulmissensorite fokuseerides hakkavad paljastuma labürindilaadsete helide põnevad mustrid. Pealtnäha suva piiksud ja lambist kriiped teisenevad keerukateks polürütmideks. Digitaalse müra kakofoonia on tegelikult kaunilt organiseeritud heliliste tekstuuride vaip. Düsseldorf'i tandem paneb püsti tantsupeo, mis on ühtaegu sügavalt veider ja vastupandamatult lahe. Mutantdisko, mis päeva lõpuks muutub metadiskoks. 9.0 (8.5-9.5)