Blogiarhiiv

9/16/2024

Beth McDonald -- Cold Weather Birding (2016)



Free Music Archive/Archive.org

  • Lowercase 
  • Ambient 
  • Musique concrète 
  • Drone 
  • Abstract 
  • Microtonal 
  • Experimental electronica 
  • Microsound 
  • Field recording 
  • Organic electronica

Kuigi see kahelooline pikkadest (mõlemad suti üle 10 minuti) lugudest koosnev taies on salvestatud kaheksa aastat tagasi, siis arusaamad kaasaja AI kasutamise valguses tunduvad hetkel natuke naljakad. Autor mainib, et teos on osaliselt (inimese) kontrollitud, teisalt ka masin ise genereerib helisid. Tänapäeval lubame masinal ise komponeerida -- just see ongi kõige huvitavam osa, kuidas masin etteantud infot tõlgendab. Just see, kuidas ta asjadest saab aru tihti pentsikul viisil, teebki asja huvitavaks. Ongi küsimus, et palju seda ikka arendada -- peakski jätma kolmveerandtoobiseks, et põnevaid vimkasid sisse viskaks. Sõnadega ei ole üldse mõtet jamada, kuivõrd heliline pilt selle järel madaldub suht labaseks popformaadiks (kasutan ise Suno't). Aga instrumentaalformaat žanrimõistetega mängimisel võib anda huvipakkuvaid tulemusi, tõepoolest.

Beth McDonald'i muusika vigiseb, kuivõrd helide minimalism on taandunud helilaine perifeeriasse -- piltlikult öeldes selle skelett kumab vastu. Abstraktne droonmuusika -- kui vaadelda linde Suure Järvistu kaldal külma ilmaga enne lume tulekut -- võib olla vägagi meeleoluloov. Kui laenata Tõnis Kahult, siis "tehnoloogiast koloniseeritud närvisüsteemiga" liikuda loodushelidesse -- lainete ja tuule valla. Aga ka siin jääb kahtlus -- äkki on tegu hoopis lindisahinaga, mida on võimendatud ja kompresseeritud (elik ekspluateeritud tööstusliku loogika alusel); vibreeriva ja viliseva pika noodiga see asi lõppeb. Mis asi see nüüd oli -- reaalsuse või irreaalsuse vallast? Kokkuvõtvalt soovitan kuulata ka teisi naisi eksperimentaalelektroonilises muusikas -- tulemused reeglina on huvitavamad meeste tehtust. Vihjed? Galina Goncharova, Eliane Radigue, Daphne Oram, Oksana Linde, Delia Derbyshire, Ruth White.