Pages

12/24/2024

Joan Lavandeira -- Pain Recordings (2024)



Pueblo Nuevo

  • Avant-garde
  • Musique concrète 
  • Sound art 
  • Progressive electronic 
  • Experimentalism 
  • Drone 
  • Abstract
  • Electronic music 
  • Ambient 
  • Micronoise 
  • Ambient drone 
  • Spoken word 
  • Indietronica 
  • Ambient dub

Tšiili netiplaadifirma Pueblo Nuevo all üllitatud 10-looline taies Barcelona artistilt kannab valule viitavat pealkirja (samuti sisaldab ühte lugu, mis tegeleb valu dekonstrueerimisega). Üks antiikaja tark väitis, et kui inimene suudab naudingutest vabaneda, siis ta enam valu ei karda. Võiks ju arvata, et naudingute pool kuulub popmuusikale; ning sellest johtuvalt naudingute osakaal väheneks diametraalselt popist kaugenedes. Ilmselt ei ole see käsitlus nii mustvalge -- nagu seegi, et inimestel on erinev valulävi ning subjektiivne arusaam heaolust ja hüvest (mille üheks koostisosaks võivad olla naudingud). JL ehitab samm-sammult oma väikest ent sidusat universumit, tulles perifeersete helide ja helikunsti vallast, ka jäädes enamasti sinna; kuigi liikudes aeg-ajalt sealt väljapoole (seeläbi süstides dünaamikat tervikusse). Näiteks loos "I saw a star" tuuakse IDM'ilike ja inditroonika kõrvale progressiivelektroonika elemendid sisse, mis süstivad kompositsiooni Saksa kosmilise muusika fantaasia seemneid. Sõnal "kosmos" on etümoloogiliselt sama juur sõnaga "kosmeetika", mis osutab korrastatusele. Korrastatus antud taustsüsteemis tähendab hunnitult puhkenud, loogiliselt ja sidusalt kasvanud helisüsteemi, mis surub alla valu leebemate pingeseisundite tekitamisega, pakkudes sinna vahele ka naudingulisi rõõmusünapse. Võtame loo "Labyrinth 79''", mis algab ämbientse dub-plõksumisega, millele aegamööda lisandub ja võtab juhtohjad üle hakkiv katedraalioreli droon, mille sügav kurblikkus ilmselt rõõmustaks tõsisemaid funeral doom'i fänne. Lõpptulemuseks on ekstaas. Samasugust pöörast vurrkannu elliptilist pöörlemist võib täheldada loos "Pasión Vergüenza Rabia Dolor", milles lisatakse ämbientsesse produktsiooni elektroonilised piipitamised, madalsageduslikud industriaalmürad-droonhelid-krõbinad, ent tulemus on taas orgastiline. Rõõm ei tähenda siin popilikku trillerdamist, vaid kaemuslikult heade esteetiliste valikute tegemist ning ideede täitmist helide aktualiseerimise, kombineerimise, vaheldumise ja vahendumisega. Üks parimaid asju, mida olen kuulnud AD 2024.